
روایت ویتوریو استورارو از ترغیب وودی آلن به استفاده از دوربین دیجیتال
تکنولوژی جدید بستری برای ارائه ایدههای جدید است
هنر و تجربه: ویتوریو استورارو فیلمبردار با سابقه ایتالیایی و برنده سه اسکار فیلمبرداری که در پروژه جدید وودی آلن با او همکاری میکند، در گفتوگویی که به تازگی انجام داده، از چگونگی ترغیب فیلمساز ۸۰ ساله نیویورکی به استفاده از دوربین دیجیتال گفتهاست.
فیلم جدید وودی آلن هنوز نامی ندارد و داستان آن در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ لس آنجلس و نیویورک میگذرد. این کارگردان برای اولین بار در این فیلم از دوربین دیجیتال استفاده کردهاست. در واقع گویا همکاری با استورارو منجر به این تصمیم شده و وودی الن را مجاب کرده تا برای اولین بار به سینمای دیجیتال توجه کند و قید استفاده از نگاتیو را بزند. فیلمبردار «اینک آخرالزمان»، «آخرین امپراطور» و «قرمزها» در رابطه با این تصمیم و تردید آلن در استفاده از دیجیتال میگوید: «وودی به من گفت که تاکنون از دوربین دیجیتال استفاده نکردهام و بهتر است این بار هم از نگاتیو استفاده کنیم. من هم به او گفتم زمان در حال حاضر به ما میگوید که تکنولوژی در حال تغییر است، بنابراین نمیتوانیم پشت چیزی بمانیم که دارد ناپدید میشود. بیا حالا که فرصتش را داریم از همین اول کار، کیفیت نهایی و برتر فیلم را روبهروی خود ببینیم و کار با دیجیتال را شروع کنیم.»
استورارو این روزها در جشنواره تخصصی فیلمبرداری کمرایمیج حضور دارد و قرار است، همراه با مجید مجیدی جایزه زوج هنری را به خاطر فیلم «محمد رسول الله» دریافت کند. این فیلمبردار در مورد استفاده از دوربین Sony CineAlta F65 برای فیلم وودی آلن میگوید: «دوربین F65 حدوداً ۹۰ درصد کیفیت نهایی فیلم که بر روی پرده میبینیم را در همان زمان فیلمبرداری روی مانیتور به ما نشان میدهد. یعنی من به تصویر منبع خود نگاه نمیکنم؛ دارم به تصویری که در نهایت روی پرده سینما میآید نگاه میکنم». او در ادامه صحبتهایش به شگفتزدگی آلن و واکنش او به دوربین دیجیتال هم اشاره میکند:«وودی روز اول فیلمبرداری میگفت حواسم به بازیگرهاست و به تصاویر دوربین توجهی نمیکرد. اما روز دوم از پشت مانیتور تکان نمیخورد و دیگر راشها را هم نگاه نمیکرد. در واقع هر چه در ذهن داری و جلوی دوربین پیاده میکنی را روبهروی خود در مانیتور میبینی.»
استورارو معتقد است که سرعت نهایی کردن تصاویر در دوربین دیجیتال، باعث میشود تا تمرکز و همکاری بهتری میان کارگردان و فیلمبردار رقم بخورد: «دیجیتال این امکان را فراهم میکند تا کارگردان و فیلمبردار به کارشان آگاه باشند و دیگر نیازی نیست تا در مورد چیزی گمانهزنی کنند.»
این فیلمبردار برجسته که به خاطر تصاویر نقاشیگونه و بازی با نور شهرت دارد، علاقه خود به دیجیتال را عجیب نمیداند و تاکید میکند:« یک هنرمند همیشه میتواند به ابزار قبلی خود رجوع کند و تکنولوژی جدید بستری برای ارائه ایدههای جدید است. آدمها میل برای بیان خودشان از طریق تصاویر را متناسب با ابزاری که مناسب زمان است ارائه میکند. امروزه زمان تصویربرداری دیجیتال فرا رسیده و برای من در حال حاضر، بهترین شیوه کار است.»
منبع: هالیوود ریپورتر