
ارد عطارپور:
وجوه هنری سینمای بلند مدیون فیلمهای کوتاه است
هنرو تجربه: ارد عطارپور با اشاره بر وجوه هنری ممتاز فیلم کوتاه بر اثرگذاری این گونه سینمایی بر ساختار سینمای بلند تاکید کرد.
این مستندساز در گفتوگو با روابط عمومی انجمن سینمای جوانان، اظهار داشت: «اینکه فیلم کوتاه در چرخه نقدینگی سینمای بلند تاثیری اندک دارد کاملا درست است و در اینکه آنچه چرخهای اقتصادی سینما را میچرخاند مربوط به سینمای بلند است، شکی نیست. اما وجوه هنری سینمای بلند مدیون فیلمهای کوتاه است و بسیاری از فیلمهای کوتاه از این جهت از فیلمهای بلند جلوتر هستند.»
کارگردان «خلیج فارس» در ادامه افزود: « به جز در مواردی چون اکران، گیشه و چرخه نقدینگی سینما، زمان فیلم به خودی خود در کیفیت فیلم عامل تعیین کنندهای نیست، اما وقتی از این موارد عبور میکنیم و به وجوه هنری یک فیلم میرسیم ممکن است یک فیلم کوتاه در ویژگیهای هنری خلاقانهتر و جذابتر از یک فیلم بلند باشد.»
عطارپور با اشاره به اینکه اصولا فیلمهای کوتاه حتی به لحاظ تکنیکی هم پرجراتتر و پرشهامتتر از فیلمهای بلند هستند، عنوان داشت: «شاید این مساله به دلیل بازگشت سرمایه باشد که یک فیلمساز در سینمای بلند ریسکپذیری کمتری را میپذیرد، اما در فیلم کوتاه صحنه این آزمونها گسترده است.»
کارگردان « تصویر گمشده» در ادامه بیان داشت: «چون قراردادی در همه دنیا داریم که فیلمهای سینمایی با یک تایم مشخص اکران میشوند، بازدهی اقتصادی فیلمهای بلند قابل توجهتر است. از این رو برخی وجوه اقتصادی فیلمهای بلند در فیلمهای کوتاه حذف میشود؛ به عنوان مثال فیلم کوتاه سوپراستار ندارد یا طراحی صحنه و لباس به خاطر نوع سرمایهگذاری خاصش چشمگیر نیست، اما این مسائل مربوط به وجوه هنری فیلم کوتاه نمیشود.»
عطارپور در پایان تاکید کرد: «به دلیل اهمیت فیلم کوتاه است که در مراسم اسکار، فیلم های مدیوم کوتاه و مستند هم جایزه میگیرند و جشنوارههای تخصصی زیادی در سراسر دنیا ویژه این گونه سینمایی برگزار میشود.»