هنروتجربه: این روزها با نزدیک شدن به سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، صفحات فرهنگ و هنر مطبوعات کشور فعال‌تر از قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهند. امروز، در هفتمین روز آذر همچون روزهای گذشته با ورق زدن صفحات فرهنگ و هنر ضمن خبر ادامه فعالیت‌ کارگردانان برای رساندن فیلم‌هایشان به این رویداد سینمایی با خبرهایی مرتبط با فیلم‌های گروه هنر و تجربه رو‌به‌رو شدیم که در زیر مروری کوتاه بر آن‌ها داشته‌ایم.

در روزنامه صبا گفت‌وگویی مفصل با محمد حیدری، دبیر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر منتشر شده است. در این گفت‌وگو حیدری ضمن بیان اهداف و رویکردهای جشنواره در این دوره، درباره حضور فیلم اولی‌ها و گروه هنر و تجربه در دو بخش مجزا عنوان کرد:«سازمان سینمایی و شخص آقای ایوبی موافق این هستند که در سال‌های آینده این دو بخش مستقل شوند، شرایط آن هم فراهم است اما نکته اینجاست که حتی فیلم‌سازان مستند که یک جشنواره مستقل دارند هنوز علاقه‌مندند که در این جشنواره حضور داشته باشند و با اولین تغییر نسبت به آن اعتراض می‌کنند، با این وجود ما باید تکلیف را مشخص کنیم. یا جشنواره فجر یک جریان حرفه‌ای سینما ایران است و فقط باید حرفه‌ای‌ها در آن حضور داشته باشند یا همه باشند و حرفی از حرفه‌ای بودن نزنیم. نمی‌توان گفت یک بخش حرفه‌ای است و دیگری نیست.»

روزنامه ابتکار نیز در صفحه فرهنگ و هنر خود به بررسی اکران فیلم‌های سینمایی در گروه هنر و تجربه پرداخته است. در این گزارش نقل قول‌هایی هم از هنرمندانی چون  عباس کیارستمی، کیانوش عیاری و رخشان بنی‌اعتماد، ابوالحسن داوودی، اصغر فرهادی و شهرام حقیقت دوست ذکر شده است.

در روزنامه زمان نیز اشاره‌ای به ساخت فیلم تازه عباس کیارستمی به زبان چینی شده است.

روزنامه روزان گفت‌وگویی با نرگس آبیار، راجع به فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» منتشر کرده است. در این مصاحبه آبیار، راجع به انتخاب نام این فیلم توضیح داد:« معمولا این جمله‌ای است که در آیینه ماشین‌ها می‌بینیم و این برای راننده یک هشدار است و به نظرم مخاطب را به فکر وادار می‌کند.» همچنین آبیار از حضور گروه هنر و تجربه، در سینمای ایران ابراز خوشحالی کرد:« خوشــحالم که این ســینما بــه راه افتــاد و خیلــى از فیلم هــاى خوبى که جایزه مى‌گرفتند و از ســوى منتقدان و متخصصان سینما تایید مى شدند، اما در اکران دیده نمى شدند، توسط سینماى هنر و تجربه حمایت شدند.»

در  همین روزنامه، گفت‌وگویی هم با گلاره عباسی، بازیگر نقش لیلا در «اشیا…» به چشم می‌خورد. عباسی در این گپ کوتاه گفته است:« وقتی فیلم‌نامه را خواندم بسیار به آن علاقه‌مند شدم و بعد از آشنایی با خانم آبیار رابطه‌ای دوستانه بین ما شکل گرفت. من شکل دید خانم آبیار در آثارش و جنس بازی که ایشان از من در فیلم می‌خواست را هم می‌پسندیدم. »

روزنامه آرمان امروز، افکار و خبرگزاری ایسنا به فیلم تازه نرگس آبیار، «نفس» اشاره کرده‌اند. این فیلم به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی در حال حاضر در مرحله ساخت انیمیشن است.

روزنامه هنرمند هم باتیتر «عاشقانه‌ای درهم تنیده و متکی به دیالوگ» نگاهی دارد به فیلم «داره صبح می‌شه» به کارگردانی یلدا جبلی . در بخشی از این مطلب می‌خوانیم:«یکی از ویژگی‌های مثبت فیلم این است که کارگردان در انتخاب لوکیشن‌ها و حتی میزانسن بازیگرها و موقعیت‌های آن‌ها جلوی دوربین و دیگر عناصر بصری به شدت به دنبال فضاهای قرینه‌ای بوده و همین کار را سخت کرده است.از این جهت که باید مراقب می‌بود که در چهار قصه متفاوت به طرف تکرارهای بیهوده نرود.یکی از ویژگی‌هایی که در طول فیلم حفظ شده،فیلم‌برداری ان است و تمام فیلم این وحدت را دارد که دوربین روی دست باشد ضمن این‌که توجه شده تا فضاهای فیلم در این رفت و برگشت‌ها پرش عجیبی نداشته باشد اما تشخص خود را از نظر نور، ریتم و حتی درصدی تفاوت در تکان‌های دوربین حفظ کرده‌است.»

در روزنامه صبا گفت‌وگویی با امیرحسین آرمان منتشر شده است. آرمان که در فیلم «داره صبح می‌شه» به کارگردانی یلدا جبلی ایفای نقش کرده است راجع به نقشش در این فیلم می‌گوید:« داره صبح می‌شه چهار اپیزود جدا بود، زمانی که با کارگردان راجع به بازی در این فیلم صحبت کردم اپیزودها را جداگانه در اختیارم گذاشت و خواندم. آن زمان هنوز قصه‌ها در هم تنیده نشده بود. اپیزودی که قرار بود در آن بازی کنم خواندم و از داستان خوشم آمد. اگر صحنه‌های اپیزود ما را  از فیلم جدا کنید و به هم بچسبانید به تنهایی قصه جالبی دارد. »

همچنین روزنامه بانی‌فیلم خبر به تعویق افتادن «روزهای مرد مرده» به کارگردانی مهرداد غفارزاده را داده است. غفارزاده که پیش از این «دریا و ماهی پرنده» را در بخش هنر و تجربه جشنواره سال گذشته داشت، به علت عدم تامین بودجه به طور موقت از ساخت فیلم تازه‌اش منصرف شد.

روزنامه اسرار، جهان صنعت، صاحب قلم، تهران تایمز و … به اهدای دیپلم افتخار به فاطمه معتمدآریا در جشنواره آسیا پاسیفیک اشاره کرده‌اند. معتمدآریا این جایزه برای فیلم «بهمن» به کارگردانی مرتضی فرشباف کسب کرد.