هنروتجربه: در چهاردهمین روز آذر ماه صفحات فرهنگ و هنر مطبوعات کشور به خبر درگذشت حمیده رضوی، فیلم‌ساز و دستیار عباس کیارستمی در یک سانحه رانندگی پرداخته‌اند. با ورق زدن روزنامه‌ها و خواندن خبرگزار‌ی‌ها با خبر و یادداشت‌های مرتبط با سینمای هنر و تجربه هم برخوردیم که برخی ر در زیر مرور می‌کنیم.

بانی‌فیلم خبری از به نمایش درآمدن فیلم «دریا و ماهی پرنده» به کارگردانی مهرداد غفارزاده، در جشنواره ویکتوریا کانادا منتشر کرده است.  این فیلم که پیش از این در جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر در بخش هنر و تجربه به نمایش درآمد، در جشنواره مسکو جایزه ویژه منتقدان را کسب کرد.

در قسمتی دیگر از همین روزنامه به فیلم تازه محمدعلی سجادی، به نام «کارد و کلوچه» که در مرحله صداگذاری قرار دارد، اشاره شده است. «کارد و کلوچه» سومین اثر از سه‌گانه «فیلم و نمایش» است که در کنار «حمیدِ هما» و «تمرینی برای اجرا» قرار می‌گیرد.

در روزنامه سینما خبری مبنی بر آغاز فیلم‌برداری «فروشنده»، آخرین ساخته اصغر فرهادی به چشم می‌خورد. شنیده‌ها حاکی از آن است که در اولین پلان‌های این فیلم شهاب حسینی و ترانه علیدوستی جلوی دوربین حسین جعفریان رفتند.

در روزنامه هنرمند دو گفت‌وگو منتشر شده است. یکی از آن‌ها گفت‌وگو با بهتاش صناعی‌ها کارگردان فیلم «احتمال باران اسیدی» و دیگری گفت‌وگو با ابوالفضل جلیلی به بهانه اکران فیلمش یعنی «رقص خاک» است.

صناعی‌ها درباره استقبال از فیلمش در گروه هنر و تجربه توضیح داد:« طبیعتا مخاطب هوشمند جامعه سینمایی که دوست دارد فیلم‌های متفاوت‌تری ببیند و بیشتر تمایل به تحلیل دارد، بیننده فیلم‌های گروه هنر و تجربه است. این طیف را در این مدت در سالن نمایش فیلم دیده‌ام و البته مخاطب عام‌تر هم از این فیلم استقبال کرده و از دیدن این فیلم راضی است. خوشبختانه ۸۰درصد ظرفیت سالن‌هایی که فیلم را اکران می‌کنند پر بوده است. آن هم برای فیلمی که سوپر استار ندارد، تبلیغات آن‌چنانی ندارد و در رقابت با حجم زیادی از فیلم‌های اکران قرار گرفته است. البته فیلم به واسطه مطرح شدن در جشنواره فیلم فجر، جشن منتقدان و حضور در جشنواره‌های خارجی، در اکران محدود هنر و تجربه شاهد وضعیت خوبی بوده است، اما در کل شرایط این فصل اکران برای فیلم‌ها خوب نیست. چرا که در این فصل تعداد فیلم‌های خوب زیاد است و به نظرم اینکه می‌گویند این فصل، در دو، سه سال اخیر به فصل فیلم‌سوزی تبدیل شده، درست است. سال قبل هم این اتفاق افتاد و امسال هم تکرار شد. »

همچنین جلیلی در مصاحبه‌اش درباره گروه هنر و تجربه گفت:« راه‌اندازی سینما هنر و تجربه کار بسیار خوبی بود. زیرا چنین چیزی سال‌ها در سینمای فرانسه وجود داشت. و من همیشه می‌گفتم چه خوب است تا ما هم چنین بخشی را در سینمای ایران داشته باشیم، که خوشبختانه این اتفاق افتاد. البته در فرانسه فیلم‌های نوستالژی خود رانیز در این بخش به نمایش می‌گذارند و یکی از نکاتی که سینمای هنر و تجربه باید به آن توجه داشته باشد این است که فعالیت‌هایش باید جهت‌دار باشد و کارهایی نظیر همین نشست‌های پرسش و پاسخی را که برای فیلم‌ها می‌گذارند، داشته باشد. »

در روزنامه شرق یادداشتی بر فیلم «خواب تلخ» به کارگردانی محسن امیر یوسفی منتشر شده است. در این یادداشت که به قلم محمدعلی حیدری نوشته شده، آمده است:« «خواب تلخ»، ساخته محسن امیریوسفی اثری است بازیگوشانه و مفرح درباره موضوعی تلخ و تراژیک به نام مرگ. فیلم هنوز تازه است و گرم، بخش درخور توجهی از گرمایش را از بازیگر نقش اصلی گرفته است؛ پیرمردی که از قضای روزگار حالا دیگر زنده نیست و سرنوشتی مشابه اسفندیار در «خواب تلخ» پیدا کرده است. بخش دیگر این زنده‌بودن به ‌دلیل موضوع ازلی و ابدی آن است. امیریوسفی در این فیلم و به بهانه نزدیک‌شدن اسفندیار به مرگ، آداب و سنت‌ها را نقد و با بعضی از آنها شوخی کرده است. گاهی البته در پس این شوخی و متلک‌ها، زیاده‌روی و ذوق‌زدگی وجود دارد که می‌توان آن را به پای جوانی سازنده‌اش دانست، اما «خواب تلخ» مثل «آتشکار» با نگاهی تازه و شوخ طبعی بسیار زیاد چیزهایی را نشانه می‌رود که با آنها خو گرفته و بزرگ شده‌ایم. تماشای فیلم تجربه‌ای لذت‌بخش است، «خواب تلخ» برای مخاطب عام جذاب نیست، به این دلیل که باورهایش را نقد می‌کند، اما مخاطب خاص را درگیر می‌کند و به فکر فرومی‌برد. در هر صورت نمی‌توان از توقیفش دفاع کرد؛ چراکه اگر در شرایط عادی دیده می‌شد قطعا واکنش‌های طبیعی و منصفانه را نثار سازنده‌اش و مسیر فیلم‌سازی او را هموار می‌کرد. نکته اینکه امیریوسفی به شهادت همین دو فیلم، فیلم‌سازی است مستعد و یکه. یکه به این معنا که شبیه او را در سینمای ایران نداریم. از فیلم‌سازی تقلید نمی‌کند و می‌کوشد شوخ‌طبعی اصفهانی‌اش را وارد مدیومی به نام سینما کند و موفق بوده این کار را به شکلی جذاب انجام دهد. »

در خبرگزاری ایسنا قسمت دوم گفت‌وگو علیرضا داوودنژاد و محسن امیریوسفی منتشر شده است. هنر و تجربه در سایت به طور خلاصه به قسمت ابتدایی این گفت‌وگو پرداخته است.

در قسمتی دیگر ایسنا به معرفی مستند آزادراه به کارگردانی محسن خان‌جهانی و اعلام سانس‌های آن در سالن‌های هنر و تجربه اشاره کرده است.روزنامه‌های روزان، شهروند و صبا نیز به قدردانی محسن امیریوسفی از مخاطبنش طی یک نامه اشاره کرده‌اند.همچنین روزنامه همبستگی به خبر کارگاه آموزشی ده روزه عباس کیارستمی در کوبا اشاره کرده است.