
بازتاب هنروتجربه در رسانهها
«خواب تلخ» آمیزهای دلنشین و بانمک از فانتزی و گروتسک
هنر و تجربه: حجتالله ایوبی در مراسم تقدیر از داوران جشنواره فیلم کوتاه گفته است «موفقیت جشنوارهها بدون حضور اصناف محقق نمیشود» شرح این مراسم و این جمله از رییس سازمان سینمایی تیتر بسیاری از مطبوعات سینمایی و غیرسینمایی روز دوشنبه ۱۶ آذرماه بود. بسیاری از مطبوعات هم در گزارشهایی به گمانهزنی درباره فیلمهایی که به جشنواره فجر امسال میرسند پرداخته بودند. یکی از خبرهای مهم روز این بود رضا میرکریمی برای شرکت در جشنواره فیلم فجر فرم پر نکرده است.
در ارتباط با گروه هنر و تجربه و فیلمهای به نمایش درآمده در این گروه، مهمترین خبر ۱۶ آذر مطبوعات و خبرگزاریها، اکران شدن فیلمی دیگر از فرزاد موتمن بود. «سایه روشن» فیلم یکی مانده به آخر فرزاد موتمن با بازی محمدرضا فروتن و شقایق فراهانی در گروه هنر و تجربه روی پرده میرود.
روزنامه قدس در صفحه سینمایی خود شرحی از جلسه نقد و بررسی فیلم «دلتا ایکس» در مشهد به چاپ رسانده است. همچنین روزنامه فرصت امروز گزارشی انتقادی درباره گروه هنر و تجربه منتشر کرده است. در این گزارش سعید مروتی فیلمهای هنر و تجربه را هیاهویی برای هیچ دانسته که برای صندلیهای خالی به نمایش درمیآیند.
حسام نصیری در روزنامه سینما نقدی بر فیلم «خواب تلخ» نوشته است. فیلمی که این روزها بیشتر از سایر فیلمهای هنر و تجربه مورد استقبال تماشاگر قرار میگیرد. در بخشی از این نقد آمده است: «ویژگی که «خواب تلخ» را به بهترین فیلم روی پرده این روزهای سینمای ما بدل میکند، تازگیاش است و جسارتش در فرم و محتوا. درست مانند فیلم قبلی که از امیریوسفی دیده بودیم یعنی «آتشکار». امیریوسفی استعداد غریبی در ساختن فیلمهای مفرح و سرگرمکننده دارد. موقعیتهای بکر و شوخیهای جدیدش که موجب خنده تماشاگر از ته دل میشود، در سینمای ما نظیر ندارد و در انحصار اوست. ۱۲ سالی که «خواب تلخ» توقیف بوده، نتوانسته هیچ خللی در رابطه با مخاطبش ایجاد کند و گویا از ویژگیهای سینمای امیریوسفی، فیلمسازی مستقل از زمانه است که گذشت زمان موجب کهنگیاش نمیشود.»
در قسمت دیگری از این نقد مثبت به فیلم «خواب تلخ» آمده است: «فیلم آمیزهای دلنشین و بانمک از فانتزی و گروتسک است. جغرافیای فیلم قبرستانی تاریخی در سده اصفهان است و لهجه آدمها از منابع مؤثر و تقویتکننده لحن طنازانه اثر است.نیم ساعت اول فیلم فوقالعاده است. فیلم به سبک مستندهای ساختگی آغاز میشود و در ابتدا مردی که با تأخیر متوجه میشویم سنگقبر فروش است، در مقام مورخ و کارشناس تاریخ باستان، تاریخ سده و قبرستانش را بهسرعت میگوید و این کنتراست و غافلگیری که فضای فیلم با روشن شدن حرفه مرد خلق میکند، موقعیت تکرارشوندهای است که روح شوخیهای فیلم را قالب میدهد. »