هنر و تجربه: اسماعیل عفیفه از اعضای شورای پروانه ساخت فیلم‌های ویدئویی است. او که عمدتا در عرصه تولید در تلویزیون شناخته می‌شود، به عنوان یکی از اعضای شورای پروانه ساخت فیلم‌های ویدیویی از نزدیک با شرایط حاکم بر فیلم‌های ویدئویی آشناست.

اسماعیل عفیفه درباره ترکیب کلی فیلم‌هایی که برای اخذ پروانه ساخت به این شورا مراجعه می‌کنند می‌گوید: «کارهای مختلفی به این شورا می‌رسد. در بین فیلم‌های رسیده هم کارهای کمدی هست هم فیلم‌های کوتاه و هم سریال‌های آموزشی و تله‌فیلم‌های ۹۰ دقیقه‌ای.»
عفیفه درباره فرق بین فیلم‌های رسیده به این شورا و فیلم‌های سینمایی گفت: «نوع نمایش‌شان فرق می‌کند. آن فیلم‌ها منحصر به سینما و اکران هستند. ویدئویی‌ها اما برای اکران تولید نشده‌اند. بعضی از این آثار برای ارائه به نهادها و سازمان‌ها و برخی برای شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند. در این بین وزارت ارشاد سیاستی تشویقی درنظر گرفته که در صورتی که این فیلم‌های دارای پروانه نمایش ویدئویی کیفیت بالایی داشته باشند، می‌توانند فرصت اکران هم داشته باشند. این تشویقی است برای فیلم‌سازانی که زحمت بیشتری کشیده باشند.به هر حال جز در عرصه نمایش هیچ تفاوت دیگری بین این دو نیست و تفاوتی در نحوه تولید و ساخت وجود ندارد. البته این روزها دیگر همه فیلم‌ها خارج از سازوکار نگاتیو ساخته می‌شوند. پس شاید لازم باشد در این قوانین تجدیدنظر کنند.»»
اسماعیل عفیفه هدف  اصلی فیلم‌هایی که برای پروانه ساخت ویدئویی مراجعه می‌کنند را نمایش در شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: «شبکه نمایش خانگی بازار خیلی خوبی است و فیلم‌ها با بودجه‌هایی پایین‌تر تولید می‌شوند. اگر مراقبت بیشتری صورت بگیرد، بخشی از اقتصاد سینما را می‌تواند به خودش اختصاص بدهد و قسمتی از بودجه فیلم‌ها از همین راه تامین شود.»

 

برچسب‌ها: