هنر و تجربه: پس از حاشیه‌های فراوان روز گذشته «هشت نفرت‌انگیز» کوئنتین تارانتینو طی یک مراسم افتتاحیه‌ اکران خود را از لس‌آنجلس آغاز کرد و تارانتینو در مورد نحوه ساخت این فیلم، سخنانی را به زبان آورد.

تارانتینو چندین ماه پیش اعلام کرد که حدود ۱۰۰ سینما را به سیستم پخش نگاتیو ۷۰ میلی‌متری مجهز می‌کند تا «هشت نفرت‌انگیز» که با دوربین نگاتیو و لنزهای قدیمی ساخته شده، در کیفیتی که مد نظر اوست به اکران دربیاید.

از نکات جالب این فیلم می‌توان به استفاده از لنزهای قدیمی اولترا پاناویژن اشاره کرد که در فیلم‌های کلاسیکی همچون «بن هور» و «دنیای دیوانه دیوانه دیوانه دیوانه» به کار برده شده است. از این لنز آخرین بار در فیلم «خارطوم» ساخت سال ۱۹۶۶ استفاده شده است. ویژگی این لنز این است که عریض‌ترین تصویر ممکن را ارائه می‌دهد؛ یعنی نسبت تصویری معادل ۲٫۷۶ به ۱، در مقایسه با نسبت تصویر ۲٫۳۵ به ۱ و ۱٫۸۵ به ۱ در اغلب فیلم‌های امروزی.

برخلاف تصور همگان که این لنزها را برای فیلم‌برداری از مناظر طبیعی و نماهای دور مناسب می‌دانند اما تارانتینو که در هشت نفرت‌انگیز بیشتر نماها را داخلی گرفته است در این مورد توضیح می‌دهد: «در ذهنم بود که با این لنز می‌توان کلوزآپ‌های بسیار بسیار نزدیک و عمیقی گرفت. برخی از این لنزها باید دوباره تولید می‌شد و مکانیک برخی از لنزهای قدیمی هم باید تغییر می‌کرد تا بتوان از آنها مجدداً استفاده کرد. ممکن هم بود که در لابراتور برای ظاهر کردن نگاتیو هم به مشکل بربخوریم». این اتفاق باعث شد تا تارانتینو بتواند فضای بیشتری را از جلوی دوربین خود بگذارند و همه بازیگران را در قاب خود داشته باشد: «شاید کرت راسل و ساموئل جکسون دارند دیالوگ می‌گویند اما در پس‌زمینه هم اتفاق مهمی دارد می‌افتد. همیشه می‌توانی شخصیت‌ها را دنبال کنی و حال اتاق را حس کنی».

رابرت ریچاردسون مدیر فیلم‌برداری تارانتینو نیز این لنزها را ستایش می‌کند: «من در هشت نفرت‌انگیز نیمی از سالن را در قابم داشتم. وقتی با دوربین حرکت می‌کردم دو سوم را داشتم و با یک حرکت چند متری یا پن کردن، تمام اتاق را از جلوی قاب می‌گذراندم. کوئنتین هم می‌خواست تا ۳۶۰ درجه محیط را داشته باشد. این لنز جلوی خلاقیتش را نمی‌گرفت».

«هشت نفرت انگیز» آخرین فیلم تارانتینو، از ۸ دسامبر در سینماهای آمریکا به نمایش درآمده است.