هنر و تجربه: امروز (۲۸ آبان ۱۳۹۴) صفحات فرهنگ و هنر مطبوعات و خبرگزاری‌ها هم‌چنان تحت تاثیر برگزاری نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت است، اعلام اسامی نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» و نیز نامزدهای تندیس هنروتجربه از جمله خبرهایی است که انعکاس خوبی در رسانه‌ها داشته‌است.مراسم اختتامیه و اهدای جوایز جشنواره سینما حقیقت فردا(یکشنبه ۲۹ آذر) در تالار وحدت برگزار می‌شود.

روزنامه شرق گفت‌وگوی مفصلی با محسن امیریوسفی، کارگردان «خواب تلخ» انجام داده است. امیریوسفی در این گفت‌وگو ضمن اشاره به اکران فیلمش بعد از ۱۲ سال گفت:« گروهی هستند که سینمای تجاری را می‌‌سازند. خیلی هم خوش‌آب‌ورنگ است و داستان‌های جذابی دارد اما سلیقه من نیست. وقتی بعضی از فیلم‌های سینمای تجاری‌مان را می‌بینم متأسف می‌شوم، از این جهت که فکر می‌کنم چه مایه‌های خوبی دارند که با تدوین مجدد تصویر و موسیقی می‌توانند خیلی پرفروش‌تر هم بشوند! می‌توان تماشاگرانی که علاقه‌مند این سینمای تجاری هستند را چندبرابر کرد. ولی عمدتا این سینما به واقعیت جامعه ربطی ندارد و نتوانسته ده‌ها ‌میلیون مخاطب ایرانی را جذب سینماها کند. گروهی از فیلم‌سازان سینمای تجاری ایران بسیار خوب فیلم می‌سازند و البته کاری هم به خط قرمزها ندارند. چون یک قانون نانوشته در سینمای تجاری ایران است که می‌گوید آن‌قدر با خط قرمز فاصله بگیر که دیده نشود! یعنی فیلمی ساخته می‌شود که سینمادار، صاحب فیلم، وزارت ارشاد و تماشاگر راضی می‌شوند! اما این فاصله محافظه‌کارانه از خطوط قرمز باعث ریزش تماشاگران می‌شود و نهایتا حاشیه امنی برای محدودکنندگان سینما به وجود می‌آید که خط قرمزها در سینمای ایران بیشتر از پیش جلو بیایند. درواقع با این محافظه‌کاری این خط قرمز می‌تواند برای سینما کمربندی تنگ‌تر شود. در کنار سینمای تجاری، سینمای دولتی ما که ارزش‌های دولت و نظام را مورد توجه قرار می‌دهد هم خطوط قرمز مشخصی دارد که بعضی اوقات اجازه می‌دهند برای جذب تماشاگر یک مقدار نزدیک شود و حتی از خطوط قرمز عبور کند و در اصل برای این سینما خطوط قرمز شناور هستند!! به‌نظرم وظیفه سینمای مستقل غیر از ساخت سینمایی متفاوت، جلوگیری از محدود‌ترنشدن خطوط قرمز سینما هم هست که باید آن را در چارچوب قانون انجام دهد. »

در خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با ابوالفضل صفاری به چشم می‌خورد. صفاری که پیش از این فیلم «از تهران تا بهشت» را در گروه هنر و تجربه داشت درباره سینمای مستقل ایران عقیده دارد:« سینمای مستقل سینمای هنری است که به فستیوال‌های مختلف می‌رود، به همین دلیل باید شرایطی فراهم شود که سینمای مستقل با حمایت دولت به جشنواره‌ها و تلویزیون‌های مختلف دنیا معرفی شود و در کنار آن در سینماهای دنیا نمایش داده شود. در حال حاضر بخش بیشتری از درآمد فیلم‌های مستقل از طریق نمایش‌های خارجی تامین می‌شود، به عنوان مثال فروش داخلی آخرین فیلم من با نام «از تهران تا بهشت» یک سوم هزینه تولید را هم برنگرداند این درحالی است که فروش خارجی این فیلم بالای ۳۰۰ هزار دلار بود. »

روزنامه هنرمند نیز گفت‌وگویی از پیمان حقانی کارگردان «سی‌صد و شونزده» منتشر کرده است. حقانی در این گفت‌وگو عنوان کرده است:« در نبود سینما و مخاطب قهر کرده از سینما تشکیل گروه هنر و تجربه بسیار درست و بجا بود و همین جا می‌خواهم از آقای علم‌الهدی تشکر کنم که این گروه را تشکیل داده است. این گروه اما تبلیغات کافی ندارد و با مشکل اطلاع‌رسانی برای مخاطب عام‌تر روبه‌رو است که همین مساله باعث می‌شود که مخاطب غیر هنری از فعالیت‌های این گروه و فیلم‌های در حال اکران آگاهی لازم را نداشته باشد. »

در خبرگزاری سینما پرس نقدی بر فیلم «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها منتشر شده است. در این یادداشت آمده است:« «احتمال باران اسیدی» سینما اندیشه‌ای است که می‌خواهد از موج سالمندی و مخاطرات آن هشدار دهد؛ از این رو  فیلم در پی مشتری نیست. فیلم مملو از اشارات و نکاتی است  که مخاطب را به تأملی ژرف فرا می‌خواند و با تمرکز بر سکون و تکرار، از نوعی زندگی حکایت می‌کند که در موجی نامحسوس در حال فراگیری در جامعه است و آن سوتر دختری که سرگردان و در پی هیچ، روزگار می‌گذراند و جوانی که در اوچ پوچی به دنبال یافتن و اکتشاف چیزهایی که راه را برای او روشن نخواهد کرد. حال  نگاه گزنده و رئالیسم  فیلم می‌خواهد تاثیر گذاری‌اش را بر مخاطب خاصش در جامعه‌ای تحمیل کند که مردمانش در انتظار باران به سر می‌برند، دسته ای پس از حاجت روا شدن و بارش باران، چتری در دست می‌گیرند تا خیس نشوند و عده‌ای دیگر نمی‌دانند که این باران اسیدی است. »

فیلم‌های گروه هنروتجربه آخر هفته در برنامه ‌های تلویزیونی مرتبط با سینما هم قابل پیگیری هستند. چنان‌ که برنامه «هفت» در بخشی به اکران فیلم‌های «هنر و تجربه» می‌پردازد. در برنامه جمعه(۲۷ آذر) ضمن پخش تصاویری از فیلم «داره صبح می‌شه» به کارگردانی یلدا جبلی ،نقدی نیز درباره این فیلم مطرح شد که در بخش از آن آمده‌بود:« داره صبح می‌شه ساده نیست و روایت پیچیده‌ای دارد.این فیلم از چند داستان کوتاه که در طول و عرض هم جریان دارند تشکیل شده است. در فیلم متوجه می‌شویم که با نوعی جهان و زندگی موازی سروکار داریم که در کنار هم جلو می‌روند، و می‌توان همزادهای داستان‌های قبل را در داستان‌های بعد پیدا کرد. »

برنامه جمعه «هنرنامه» شبکه چهارم سیما هم که هر هفته به بررسی یکی از فیلم های گروه هنر و تجربه می‌پردازد، در این هفته  فیلم «دلتاایکس» به کارگردانی علیرضا امینی را مورد نقد و تحلیل قرار داد.

در روزنامه افکار بازتابی از برنامه نقد چهار (سینمای ایران) منتشر شده است. این برنامه پنج‌شنبه شب با حضور هومن سیدی و شاپور عظیمی به نقد فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» پرداخت.