هنر و تجربه: نتایج نهایی و اعلام جوایز جشنواره فیلم‌های مستند سینماحقیقت از اخبار اصلی روزنامه‌های سینمایی و صفحات فرهنگی و هنری روزنامه‌های کشور در روز سه شنبه اول دیماه بود. اختتامیه جشنواره یکشنبه شب برگزار شد و به طبعا به ساعت حروف‌چینی روزنامه‌ها در دوشنبه نرسید. اما اخبار مربوط به هنر و تجربه هم در این روز کم نبودند.

روزنامه سینمایی صبا بحث هنر و تجربه را روی صفحه اول خود برد. روزنامه صبا با تیتر «دوربرگردان هنر و تجربه در اتوبان فجر» در صفحه اول خود منتشر شد. در صفحه اول این روزنامه به این مساله اشاره شده است که جشنواره فجر روی پروانه ساخت سینمایی تاکید بسیار داشت اما فیلم‌های دارای پروانه ساخت ویدئویی در بخش هنر و تجربه مجاز به شرکت هستند. روزنامه صبا گفتگویی با امیرحسین علم‌الهدی دبیر شورای سیاست‌گذاری گروه هنر و تجربه انجام داده است و سرمقاله این روزنامه هم به قلم امیرموسی کاظمی به بخش هنر و تجربه در دل جشنواره فجر اختصاص دارد. این سرمقاله به این شکل آغاز می‌شود: «روزی که گروه «هنر و تجربه » متولد شد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد کمتر از دو سال بعد این طفل نوپا این‌گونه در سینمای ایران قامت افراشته کند اما این اتفاق به سرعت افتاد و حالا این گروه نه تنها رقیب برای سینمای بدنه شده، بلکه کار به جایی رسیده که مقررات بزرگترین جشنواره سینمایی کشور را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد.»

در این گفتگو از علم‌الهدی پرسیده شده است با توجه به تاکید دبیر جشنواره فجر بر انتخاب فیلم‌هایی با مجوز سینمایی، پس چرا فیلم‌های ویدئویی در بخش هنر و تجربه حضور دارند و مگر هنر و تجربه یک بخش از بخش‌های جشنواره فجر نیست؟ امیرحسین علم‌الهدی در پاسخ به این پرسش گفته است: «این بخش تخصصی و خاص خودش است. یک نکته را فراموش نکنیم و آن این که عمده فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی مطرح می‌شوند و باعث سربلندی سینمای ایران می‌شوند عمدتا با پروانه ساخت ویدئویی بودند. فیلم «پریدن از ارتفاع کم» حامد رجبی که سال گذشته توانست جایزه منتقدین جشنواره برلین را دریافت کند پروانه ویدئویی داشت، یا فیلم «ممیرو » که امسال موفق به اخذ جایزه از جشنواره پوسان شد هم پروانه ویدئویی داشت. سینمای هنر و تجربه با توجه به سیاست‌ها و اهدافی که دارد معتقد است که فیلم نهایی چه فیلم ویدئویی باشد و چه سینمایی، باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.»

روزنامه ابتکار یادداشتی به قلم امیرحسین بریمانی درباره فیلم «یحیی سکوت نکرد» منتشر کرده است. در بخشی از این نقد آمده است: «این‌که کودک مرده ی دفن شده در باغچه قلبش بتپد را می‌توان استعاره‌ای از “اسم تمام مردگان یحیی” یافت. یحیی سکوت نمی کند اما چنانکه در پایان فیلم اقرار می‌کند، طغیانی نابجا کرده است. واکنش صحیحی که یحیی می‌توانست نسبت به عمه نشان دهد، نه در فعل “سکوت” می‌گنجد و نه “طغیان”. بدین تعبیر فیلم خود را به چالش می‌کشد. تمامی واکنش‌هایی که کودکانِ فیلم نسبت به پیرامون نشان می‌دهند، واکنش‌هایی بر اساس یافته های تجربیِ اشتباهشان است. با این شالوده شکنی، بلوغ زودهنگام یحیی نیز به چالش کشیده می‌شود.»

اما تنها روزنامه صبا نبود که تیتر صفحه اولش ارتباط با هنر و تجربه بود. ماهنامه فیلم در شماره ۵۰۱ خود با تصویری از مریم مقدم و شمس لنگرودی در فیلم «احتمال باران اسیدی» منتشر شده است. فیلمی که این روزها در گروه هنر و تجربه روی پرده رفته و با استقبال تماشاگر روبرو شده است.