هنروتجربه: کارگردان فیلم «ماهی و گربه» تاکید کرد آنچه باید معیار حضور فیلم‌ها در فجر قرار گیرد کیفیت آثار است نه داشتن پروانه ساخت ویدئویی یا سینمایی.

به گزارش خبرگزاری مهر شهرام مکری درباره بخش «هنر و تجربه» سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: «امسال اولین سالی نیست که این بخش در جشنواره فیلم فجر به طور مستقل حضور دارد و سال گذشته هم فائزه عزیزخانی برای فیلم «روز مبادا» جایزه این بخش را دریافت کرد. جشنواره‌ها همیشه ناچارند ملاحظاتی برای بخش اصلی در نظر بگیرند زیرا قرار است گیشه سینما را هدایت کنند به همین دلیل نیازمند تأکید بر ابعاد هنری فیلم بدون در نظرگرفتن ملاحظات اکران هستیم.»
این کارگردان درادامه افزود: «بخش «هنر و تجربه» برای گسترش زبان سینما به مفهوم هنری آن به وجود آمد و این بخش می‌تواند نماینده این نوع جشنواره‌ها در جهان باشد. سینمای «هنر و تجربه» در دیگر جشنواره‌ها با عناوین دیگری شناخته می‌شوند. مثلا آثار تجربی در دیگر جشنواره‌های جهان از جمله برلین با عنوان پانوراما و در جشنواره ونیز در بخش افق‌ها مورد توجه قرار می گیرد.»
مکری درباره فیلم‌هایی که با پروانه ویدیویی می‌توانند در بخش «هنر و تجربه» حضور داشته باشند، عنوان کرد: «معتقدم در سینمای ایران تفاوتی بین پروانه ساخت فیلم ویدئویی و سینمایی وجود ندارد.»
کارگردان فیلم «ماهی و گربه» توضیح داد: «به هر حال باید از بوروکراسی و نظام کاغذی فاصله گرفت و در نهایت کیفیت است که تفاوت فیلم‌ها را مشخص می‌کند. ضمن اینکه اگر سینمای ایران اولویت را بر کیفیت بگذارد به نفع مخاطبان است. در سال‌های اخیر شاهد بودیم بسیاری از فیلم‌سازانی که پروانه ساخت ویدئویی داشتند موفق‌تر بودند که نمونه بارز آن «پله آخر» علی مصفا و فیلم «پرویز» مجید برزگر است. طبیعی است که جشنواره فیلم فجر نمی‌تواند تمام سلیقه‌ها را پوشش دهد اما قطعا اجازه ورود سلیقه‌های مختلف و متنوع را می‌دهد.»

برچسب‌ها: