هنر و تجربه: امروز (۵ دی ۱۳۹۴) با ورق زدن صفحات فرهنگ و هنر مطبوعات کشور و از لابه‌لای خبرهای خبرگزاری‌ها به خبرهایی درباره گروه هنر و تجربه برخوردیم که مرور کوتاهی بر آ‌ن ها داریم.

خبرگزاری‌های ایسنا  با محسن امیریوسفی کارگردان فیلم «خواب تلخ» گفت‌وگو کرده‌است. در این گفت‌وگو امیریوسفی راجع شاخصه‌های کارگردان‌های تجربه‌گرا صحبت می‌کند: « قبلاً هم گفته‌ام که سینماگر مستقل دونده استقامت است و نه سرعت. همچنان‌که معتقدم سینماگر مستقل در اصول کاری و هنری خود یک اصولگراست. یعنی قبل از اینکه واژه «اصولگرایی» در حوزه سیاست تعریف شود، در بطن سینمای مستقل بوده و دلیل آن را هم می‌بینیم. به هر حال فیلم‌هایی هست که نه تنها من که یک نسل آنها را می‌سازند و پای اصول کاری و حرف‌های خود هم می‌ایستند. از این منظر شاید از خیلی اصولگراها،اصول گراتر هستند، البته بدون تعصب. یعنی یکسری اصولی هست که تعارضی در آنها وجود ندارد و هرگز هم تغییرپذیر نیستند. امید هم از همین اصول می‌آید چون جزء اصول این سینماست. البته این امیدی نیست که صرفا اظهار خوش‌وقتی کنیم و با آمدن یک دولت، حالمان بد شود و با آمدن دیگری، حالمان خوب شود! حال ما نباید به دلایلی وابسته باشد که هیچ ربطی به اصل و ماهیت سینما ندارد. »

در روزنامه سینما مروری بر فیلم «خواب تلخ» به قلم گیسو فغفوری با تیتر (بفرمایید مرگ با میزبانی آقا اسفندیار) منتشر شده است.در بخشی از این مطلب آمده است:«…. امیریوسفی هرچند از قضاوت مردمی و قضاوت منتقدان ایرانی برای روند ساختن آثارش دور بود اما جسارتش را از دست نداد، خلق ایده‌های ناب را رها نکرد. هرچند نمی‌تواند انتظار داشته باشد چراغ‌ها برایش همیشه سبز باشد. نمونه‌اش را می‌توان در عدم نمایش تیزر خلاقانه «خواب تلخ» در تلویزیون دید.»

همچنین روزنامه‌ هنرمند نقدی مربوط به «خواب تلخ» به قلم فرهاد خاکیان دهکردی منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است:« در فیلم «خواب تلخ» به جهت الزامات روایی حضور دو عنصر تاثیرگذار در بافت فیلم تعیین‌کننده است. اول سنت‌ها و دیگری اقلیمی خاص که با خود جهان‌بینی، آداب و رسوم و رفتار مخصوصی را همراه می‌کند. محسن امیریوسفی از این دو خاصیت به عنوان امکانات روایی خود استفاده می‌کند تا هم‌ریختی دور از هجویات به طنز موجود در فیلمش بدهد و هم بتواند آن قسم تاثیرگذار فیلم را که حضور تعیین‌کننده فانتزی‌هاست، تعیین بخشد. به عبارت دیگر فیلم‌ساز صرفا به حضور سنت و نقد آن و یا فریب دادن و مجذوب کردن مخاطب از طریق حضور فانتزی بسنده نکرده است، او با هشیاری توانسته یک قرارداد نانوشته در ساخت روایت منعکس کند که در آن المان‌هایی که ذکر شد، همگرا می‌شوند. حضور عنصر طنز دقیقا در همین‌جاست که معنی‌دار می‌شود، زیرا با طبیعی جلوه دادن این همگرایی، در ساخت فیلم نقش تعیین‌کننده‌ای بازی می‌کند.» این روزنامه با انتشار عکس و تیتری در صفحه اول خود به انعکاس برنامه سینمای ایران شبکه چهارم سیما که بخشی از آن به بررسی فیلم«احتمال باران اسیدی» اختصاص داشت هم پرداخته است.

روزنامه اعتماد نیز راجع به فیلم «جزیره رنگین» به کارگردانی خسرو سینایی گپی کوتاه با او زده است. در این گفت‌وگو سینایی راجع به اکران فیلمش توضیح می‌دهد:« پس از جشنواره فیلم فجر چند نفر از دوستان مطبوعاتی هم از من پرسیدند که چرا فیلم را در گروه عمومی اکران نمی‌کنم، اما این مساله من است و به‌هر حال فیلم ساختار متفاوتی دارد. در لهستان هم برای تماشاگران فیلم بسیار جالب بود و اغلب تماشاگران آنجا که همگی سینماگر بودند تاکید داشتند که ساختار مستند- داستانی خیلی در اروپا هم متداول شده و موفق است. اما من ترجیح می‌دهم در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شود تا بینندگانی که با فیلم‌های غیرمتعارف روبه‌رو می‌شوند زمان توجه و تفکر در این اثر را داشته باشند. نمی‌دانستم در اکران عمومی عکس‌العمل بیننده‌ای که چندان با فیلم‌های جدی روبه‌رو نمی‌شود نسبت به این فیلم چیست.»این فیلم‌ساز باتاکید بر استفاده از بازیگران محلی و بومی در فیلمش تاکید کرد: «من سال‌هاست از اینکه بازیگران غیرمحلی را در فیلم‌های محلی به‌کار می‌گیریم مخالف هستم. چه از نظر فیزیکی و رنگ چهره و چه از نظر لهجه، حضور چنین بازیگرانی مصنوعی احساس می‌شود و باید برای این مساله تدبیری اندیشید؛ چراکه بیننده سینما با تجربه‌تر و باهوش‌تر از آن است که لهجه تقلید شده را باور کند یا چهره رنگ شده را بپذیرد. اما بازیگران محلی از نظر فیزیکی و کلام و گفتار اصیل‌تر هستند. از طرفی با این کار دیگر سینما را فقط در تهران متمرکز نمی‌کنیم بلکه در سطح ایران توسعه می‌دهیم و تماشاگران هم بهتر می‌توانند جای جای کشور خود را بشناسند. »

روزنامه‌های روزان، هنرمند و افکار نیز به نشست نقد و بررسی فیلم «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها پرداخته‌اند.

در روزنامه‌های ایران، آرمان امروز، بهار، بانی‌فیلم، قدس و مردم سالاری گزارش کوتاهی از مراسم آیین دیدار فیلم «رقص خاک» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی منتشر شده است.

روزنامه قدس نیز به معرفی فیلم «بهمن» به کارگردانی مرتضی فرشباف و «جزیره رنگین» به کارگردانی خسرو سینایی پرداخته است.

در روزنامه‌های جهان اقتصاد، اسرار، بانی‌فیلم، خبرگزاری ایسنا و سایت سلام‌سینما خبر ورود فیلم «گس» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده به شبکه نمایش خانگی منتشر شده است.