هنروتجربه: محسن امیر یوسفی بخش هنروتجربه جشنواره فیلم فجر را ریل‌گذاری مناسب به سمت ایجاد فضای خلاقانه‌سینمایی دانست.

محسن امیر یوسفی که این روزها فیلم «خواب تلخ» او در گروه هنروتجربه در حال اکران است در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با مثبت دانستن ایجاد بخش «هنروتجربه» در سی‌و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت:«: ایجاد گروه هنروتجربه یک اتفاق مثبت بود که جان دوباره‌ای به سینمای ایران داد. یکی از بهترین اقدامات دولت اعتدال و ایوبی به‌عنوان رئیس سازمان سینمایی در حوزه سینما، ایجاد گروه هنروتجربه است؛ چون بسیاری ازفیلم‌سازان امید دوباره‌ای برای اکران و دیده شدن فیلم‌های خود به دست آوردند.
او بابیان این‌که فیلم‌های سینمای «هنروتجربه» به‌صورت تک سانس اکران می‌شوند و تنها پنج درصد از کل صندلی‌های سینماهای کشور را اشغال می‌کنند، عنوان کرد: «ایجاد این بخش در عین اینکه بار زیادی به سینما تحمیل نمی‌کند، باعث رونق سینمای متفاوت ایران شده که درنهایت به نفع کلیت سینماست. نمونه آن فیلم «خواب تلخ» است که با وجود نداشتن تیزر تلویزیونی و امکانات تبلیغی شهری، بعد از ۱۲ سال اکران شده است. خوشبختانه مردم از «خواب تلخ» استقبال کردند و سالن‌های سینما پر از جمعیت شد که اتفاقی مثبت برای هنروتجربه، سینماداران و کلیت سینمای ایران است. این اتفاق مثبت برای تعدادی دیگر از فیلم‌های هنروتجربه هم افتاده که با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده‌اند.»
امیر یوسفی در ادامه صحبت‌هایش درباره بخش «هنروتجربه» جشنواره فیلم فجر هم افزود:«با مرور تاریخچه سینما می‌بینیم در دهه ۶۰ و از ابتدا اساسنامه اولیه جشنواره فیلم فجر به شیوه‌ای تدوین‌شده بود که نگاه جشنواره به دنبال کشف،پخش و نمایش فیلم‌هایی از نوع هنروتجربه بود اما از اواسط دهه ۷۰ و به‌خصوص طی ۱۰ سال گذشته، انحرافی در این نوع نگاه ایجاد شد. طی ۱۰ سال گذشته فیلم‌های تجربی به‌تدریج از جشنواره کنار گذاشته شد و جشنواره به سمت‌وسوی دیگری سوق پیدا کرد که بیشتر فیلم‌های سینمای بدنه را تأیید می‌کرد. ایجاد بخش «هنروتجربه» در جشنواره فیلم فجر ریل‌گذاری مناسب به سمت ایجاد فضای خلاقانه سینمایی است.»
این کارگردان هم‌چنین در مورد  فیلم‌هایی که با مجوز ساخت ویدیویی وارد بخش «هنروتجربه» فجر شدند، توضیح داد: «بسیاری از فیلم‌هایی که با مجوز ویدیویی ساخته شده‌اند، کیفیت خوبی دارند و باید از منتقدان ورود فیلم‌های خوب ویدیویی به هنروتجربه سؤال کنیم چرا آن زمان که واژه «تله‌فیلم» به تلویزیون آمد و سطح فیلم‌های سینمایی را پایین آورد سکوت کردند؟! چرا وقتی فیلم‌های ویدیویی سخیف وارد شبکه نمایش خانگی شد و با واژه «تله‌فیلم» با شکلی از فیلم‌های سینمایی جعلی و بی‌کیفیت روبه‌رو شدیم، این افراد و سینمای ایران سکوت کردند؟! بسیاری از فیلم‌هایی که با مجوز ویدیویی وزارت ارشاد ساخته‌ شده‌اند، هیچ نسبتی با تله‌فیلم‌های ضعیف ندارند.»
او در پایان تاکید کرد: «در حال حاضر در بخش هنروتجربه به این نوع فیلم‌ها که با مجوز ویدیویی ساخته شده‌اند، نگاه تخصصی‌تری می‌شود که اتفاق مثبتی است. ارزیابی هنرو تجربه و انتخاب فیلم‌هایی باکیفیت بالاتر در این جریان باعث ارتقای سینما می‌شود که الگویی مناسب برای فیلم‌های ویدیویی است.»