هنر و تجربه: امروز (۹ دی ۱۳۹۴) با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، نام مهدی فخیم‌زاده در کنار رویا تیموریان و رضا کیانیان برای برگزاری مرلسم بزرگداشت اعلام شد. همچنین خبر فوت ولی‌الله مومنی دوبلور و بازیگر پیشکسوت که شامگاه روز گذشته در اثر سکته قلبی درگذشت در رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب منتشر شده است. در ادامه سایت هنر و تجربه مانند هر روز سری به صفحات فرهنگ و هنر خبرگزاری‌ها و مطبوعات کشور زده است تا خبرهای مربوط به سینمای هنر و تجربه را رصد کند. در زیر این خبرها از نظر شما می‌گذرد:

در روزنامه شرق و خبرگزاری ایسنا مصاحبه‌ای با خسرو سینایی به بهانه اکران فیلمش، «جزیره رنگین» انجام شده است. سینایی پیرامون اکران فیلمش در گروه هنر و تجربه توضیح داد:« سال گذشته که فیلم در فجر ارائه شد، عده‌ای گفتند این فیلم برای نمایش عمومی هم مناسب است. منتها من حساسیتی روی این نداشتم که در چه گروهی فیلم نمایش داده شود. همان زمان وقتی از من پرسیدند فیلم را در بخش مسابقه فجر می‌خواهی ارائه کنی یا خارج از مسابقه، گفتم می‌خواهم فیلمم خارج از مسابقه باشد چون معیارهای ساخته‌شدن این فیلم متفاوت است. اما می‌خواستم حتما در فجر نمایش داده شود؛ برایم مهم بود این سبک فیلم‌سازی معرفی شود، منتها روی اینکه در مسابقه باشد یا نباشد، حساسیتی نداشتم. حالا هم برای اکران فکر کردم «هنر و تجربه» بینندگان خاص‌تری دارد که آمادگی دارند فیلم‌های متفاوتی را ببینند. می‌خواستم فیلمم دیده شود و به سرنوشت «در کوچه‌های عشق» دچار نشود، چون مخاطب خاص‌تری دارد. وقتی «در کوچه‌های عشق» را ساختم، فیلم به جشنواره کن رفت و موفق بود و وقتی هم به ایران آمد، همه دوست داشتند ولی چون بازیگر نامداری در آن بازی نمی‌کرد، فیلم در روزهای نخست اکران، فروش خوبی نداشت و پس از چند روز فیلم را از روی پرده برداشتند و فیلم اصلا دیده نشد. خواستم «جزیره رنگین» فرصت دیده‌شدن توسط کسانی که سینما را با کنجکاوی بیشتری نگاه می‌کنند و سینما فقط برایشان سرگرمی نیست، داشته باشد. گرچه بعضی‌ها هم می‌گفتند فیلم باید نمایش عمومی می‌داشت و در این صورت هم موفق می‌شد مخاطبان را جذب کند. »

همچنین در روزنامه‌های ابتکار، اسرار، جهان اقتصاد، شهروند و فرهیختگان گزارش کوتاهی از مراسم آیین دیدار فیلم «جزیره رنگین» به کارگردانی خسرو سینایی منتشر کرده است.

در گوشه‌ای از صفحه فرهنگ و هنر روزنامه شرق نقدی به قلم محمدیاسر موسی‌پور بر فیلم «احتمال باران اسیدی» منتشر شده است. در این یادداشت آمده است:« نقطه‌ای که انزوای شخصیت و محافظه‌کاری وسواس‌گونه شخصیت منوچهر در آن به هم می‌رسند، جایی است که او به آزاد‌کردن مریم از آگاهی با این دروغ که دایی اوست فراخوانده می‌شود. در این لحظه، تعلل شخصیت منوچهر در یک درگیری درونی، فرایند خروج او از زیر چتر محافظه‌کاری و ورود به یک سازوکار اجتماعی را به نمایش می‌گذارد. این نقطه‌ای است که منوچهر در تصمیمی کلیدی و کنشی انجام می‌دهد که به‌مثابه خروج او از انزوا و به بازی گرفته‌شدن در یک گروه کوچک دوستی است. تصمیمی با طعم خطر‌کردن که گویی در پایان فیلم با تن‌دادن شخصیت به خیس‌شدن زیر باران، تصویر سینمایی خود را پیدا می‌کند. در بخش‌های پایانی فیلم، تصویر مردی در بیمارستان که به‌دلیل مصرف مواد مخدر بدحال است، جایگزین تصویر مردی می‌شود که مصرانه پیشنهاد یک قرص معمولی را رد می‌کند و تصویر مردی در حال گاز‌زدن به ذرتی دهن‌خورده، جایگزین تصویر مردی می‌شود که در حال تمیز‌کردن وسواس‌گونه قاشق و چنگال‌ها با دستمال کاغذی است. این تقابل‌های کارگردانی‌شده در آشکارکردن تحول درونی شخصیت اصلی، نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. داستان تنهایی فیلم که از نماهای بسته روی چهره پیرمردی آرام، آغاز شده بود، با تصویر ی‌ از او در نمایی دور پایان می‌پذیرد تا میزانسن تنهایی را به سرگشتگی پیوند داده و نشان دهد که او هنوز از ‌هزارتوی تنهایی عبور نکرده و این لحظه نه فرجامی برای این داستان که شاید شروعی برای داستانی دیگر است. »

در روزنامه جهان اقتصاد مطلبی با تیتر «هنر و تجربه در ویترین جشنواره» منتشر شده است. در این مطلب که به سازوکار گروه هنر و تجربه پرداخته ذکر شده است:«سینمای هنر و تجربه با تمام کم و کاستی‌هایی که در اکران‌ها و وضعیت مالی خود در این یک سال و چند ماه مواجه بوده است می‌تواند نقش موثر و مهمی در افزایش سطح سلیقه مخاطبان سینما و بالا بردن کیفیت سینمای ایران ایفا کند. جشنواره فجر نیز که سی و چهار سال از عمرش می‌گذرد می‌تواند ویترین بسیار خوبی برای هنرمندان و کارگردانان جوان باشد تا مخاطبان و طرفداران خود را پیدا کنند. این جشنواره حالا فرصتی است برای هنرمندان تجربه گرا و جوان که قصد دارند تا رنگ تازه‌ای به چهره نیمه خسته سینما ایران ببخشند. احتمالا تاثیر دیگری که بخش هنر و تجربه بر جشنواره فیلم فجر خواهد گذاشت پر رنگ تر کردن ابعاد هنری جشنواره خواهد بود و این باعث می‌شود تا با دیده شدن فیلم‌های بخش هنر و تجربه سینمای بدنه نیز بیشتر از قبل به فکر ابعاد هنری خود باشد.»

در صفحه آخر روزنامه آرمان امروز مطلبی به قلم عماد صادقی‌نسب  با تیتر «قدر هنر و تجربه را بدانیم» منتشر شده است. در این مطلب که به فیلم‌های اکران شده در گروه هنر و تجربه اشاره کرده، آمده‌است:« مدتی است که سینمای مستقل و کسانی که تجربه چندانی در امر فیلم‌سازی ندارند نیز در عرصه حضور یافته و با سرمایه‌گذاری‌های شخصی و نه دولتی و سازمانی به ساخت فیلم مشغول شده‌اند. چنین فیلم‌هایی در بخش «سینمای هنر و تجربه» قرار می‌گیرند که از قضا بسیاری از آن‌ها با آنکه به فرد مشهور و مجربی تکیه ندارند اما بسیار شایسته و قابل تحسین هستند. فیلم‌هایی مانند «خواب تلخ»، «ماهی و گربه»، «احتمال باران اسیدی» و نمونه‌های بسیار دیگر همگی تحسین تماشاچیان را برانگیخته و سینمادوستانی را که سال‌ها با سالن‌ها قهر بودند دوباره به سینماها برگردانده و بیننده پس از پایان فیلم با رضایت کامل سالن را ترک می‌کند. اما با وجود آنکه سوژه اکثر فیلم‌های سینمای هنر و تجربه ناب و بکر بوده و استقبال از آن‌ها فراوان است، تعداد سالن‌ها و سانس‌های در اختیار این فیلم‌ها که به نوعی آینده‌ساز سینمای ایران به حساب می‌آیند بسیار کم است و گاهی در برخی سینماها تنها یک سانس به نمایش چنین فیلم‌های فاخری اختصاص می‌یابد. »

در خبرگزاری برنا خبر آغاز اکران فیلم «داره صبح می‌شه» به کارگردانی یلدا جبلی در تالار مهر شیراز منتشر شده است. گفتنی است سینما هنر و تجربه از تاریخ ۲۲ آذر سال جاری کار خود را آغاز کرده است.

در روزنامه قانون و خبرگزاری هنرآنلاین خبری از برگزاری گالری عکاسی عباس کیارستمی منتشر شده است. گالری بوم میزبان شش دوره عکس‌های عباس کیارستمی می‌شود و عنوان «چهار فصل» را به خود اختصاص داده است..