هنر و تجربه: طبق رویه هر روزه نگاهی می‌اندازیم به اخبار مرتبط با گروه هنر و تجربه که امروز یک‌شنبه ۱۳ دی در رسانه‌ها به انتشار رسیده‌اند.

روزنامه اعتماد به بهانه نمایش مجدد فیلم «بودن یا نبودن» در گروه هنر و تجربه پس از ۱۷ سال، مصاحبه‌ای را با کیانوش عیاری انجام داده است. عیاری در این گفت‌وگو می‌گوید: «حداقل اتفاقی که با چنین اکرانی برای این فیلم می‌افتد این است که تعدادی از علاقه‌مندان فیلم می‌توانند آن را حتی برای یک‌بار هم ببینند».  این کارگردان سینما درباره گروه سینمایی «هنر و تجربه» و نقش آن در دیده شدن بیشتر فیلم‌های متفاوت توضیح داد: «پیدایش گروه هنر و تجربه اتفاق و فرصت خوبی برای سینمای ایران است. به‌ویژه برای گروهی از فیلم‌سازان که شاید فیلم‌های‌شان نتوانند ارتباط گسترده‌تری با مخاطبان برقرار کنند و از این رو در گروه هنر و تجربه به پرشورترین شکل ممکن نمایش داده می‌شوند. پیش‌تر به عنوان یک آرزو یا خواسته این موضوع را با علم‌الهدی مطرح کرده بودم که شرایطی ایجاد شود تا برخی فیلم‌های خوب ایرانی اکران محدودی در این گروه سینمایی داشته باشند و علم‌الهدی از آن استقبال کرد و شاید اکران تک سانس «بودن یا نبودن» مقدمه‌ای برای همین کار باشد.»

روزنامه صبا عکس روی جلد خود را به تازه‌ترین فیلم علیرضا داودنژاد با عنوان «فراری» اختصاص داده و خبر از حضور آن در جشنواره فیلم فجر می‌دهد. صبا خبر داده که فراری، به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری این روزها در وحیدیه تهران، روزهای پایانی فیلم‌برداری خود را سپری می‌کند.کوثری درباره حضور تازه‌ترین ساخته داودنژاد در جشنواره فیلم فجر گفت: «تدوین فراری به صورت همزمان در حال انجام است و با پایان فیلم‌برداری نسخه DCP فیلم تحویل دبیرخانه سی و چهارمین جشــنواره فیلم فجر خواهد شد». محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری و رضا کیانیان بازیگران فیلم «فراری» هستند. کامبوزیا پرتوی فیلم‌نامه فراری را نوشته و داستان آن درباره دختری است که از شهرســتان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با ماشین فراری هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد.

صبا همچنین با فرزاد موتمن نیز به دلیل اکران فیلمش «سایه روشن» در گروه هنر و تجربه به صحبت نشسته است. موتمن در این مصاحبه از سال‌های درس خواندن، همکاری با سعید عقیقی و تجربه ساخت «سایه روشن» سخن گفته است: «سایه روشن به ما اجازه داد که فیلمی بسازیم که در آن دقیقا همه چیز را تعریف نکنیم. هرچند که اگر قصه را به‌طور خطی تعریف کنیم به‌اندازه یک ملودرام ایرج قادری متریال دارد ولی چون از ذهن مردی که حافظه‌اش را از دست داده است با دو شخصیت زن که هر کدام، هر جور دلشان بخواهد در حال رهبری این مرد هستند می‌گذرد، ما فرصت پیدا می‌کنیم، این قصه را پازلی تعریف کنیم، کمی پیچیده و فیلم را تبدیل به فیلمی درباره هویت کنیم. شکل پازلی و کمی گیج کننده به ما اجازه داد، حرف فیلم را درست بزنیم.»

روزنامه روزان نیز پس از به روی پرده رفتن «جزیره رنگین» با خسرو سینایی گفت‌وگوی مختصری انجام داده است. سینایی توضیح می‌دهد: «من ایده‌های فیلم را از احمدنادعلیان هنرمند فعال در عرصه تجسمی گرفته‌ام و تمام حرف فیلم من این است که هر کدام از ما می‌توانیم در محدوده خود با امکانات خودمان جامعه اطراف را بسازیم و دائم نگوییم که همه چیز باید به دست دولت حل شود.»

برگزاری نشست علمی «سینما و اندیشه» در روز سه شنبه ۱۵ دی که به بررسی آثار سه چهره شاخص تاریخ سینمای ایران، بهرام بیضایی، زنده یاد علی حاتمی و داریوش مهرجویی اختصاص دارد خبری است که روزنامه ایران آن را منتشر کرده است. این نشست در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر با حضور علی معلم، فریدون جیرانی، علیرضا رئیسیان، محمدعلی دامغانی، احمد طالبی‌نژاد، عبدالحسین مدرس و شاهپور عظیمی برگزار می‌گردد.

روزنامه ابتکار از اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» از دیروز ۱۲ دی در سینماهای هنر و تچربه خبر داده است؛ مستندی که به زندگی ناصر حجازی اسطوره فوتبال ایران می‌پردازد.

روزنامه‌های ابرار، آرمان، ابتکار، اطلاعات، سینما، همدلی، ایران، جام جم، جوان، صبا، آسیا و … نیز در صفحه هنر خود، گزارش نشست دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را منعکس کرده‌اند. همچنین روزنامه‌های افکار، بانی فیلم، جهان اقتصاد، صبا و …. هم به بازتاب انتصاب علیرضا کریمی صارمی به سمت مدیریت جشنواره سی و سوم فیلم کوتاه تهران پرداخته‌اند.