
بازتاب هنروتجربه در رسانهها:
واکنش کارگردانان از غیبت فیلمهایشان در ماراتن جشنواره
هنر و تجربه: امروز (۱۵ دی ۱۳۹۴) بعد از اعلام اسامی مستندهای سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر نام فیلم «فصل هرس» به کارگردانی لقمان خالدی که موفق به کسب تندیس هنر و تجربه از نهمین جشنواره سینما حقیقت شد هم به چشم میخورد. در ادامه امروز هم مانند روند روزهای گذشته به رصد کردن رسانهها پرداختیم که در زیر بر آنها مروری میکنیم.
خبرگزاری هنر آنلاین نقدی به قلم نزهت بادی بر فیلم «رقص خاک» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی منتشر کرده است. در این یادداشت میخوانید:« جلیلی با تأکید بر بی اتفاقی روایت و بیکنشی شخصیتها، قابهای ثابت و طولانی، ریتمی کند و ملالآور و لحنی سرد و فاصلهگیرانه فضای تهیوار و خلأگونهای از زندگی را به نمایش میگذارد که گویی به دنبال یافتن لحظه تپنده و پرشوری از زیستن چشم به این جهان خاموش و خالی دوخته است و در این نظارهگریاش چیزی زیباتر از سختجانی آدمی در این دنیای بیرحم نیافته است. از نظر او نمایش دوام آوردن و از پا نیفتادن آدمی در این جهانی که همه چیز در آن علیه اوست و زندگی چیزی جز مبارزهای بیپایان به نظر نمیرسد، تصویری باشکوه و بهیادماندنی است. فیلم چنان سرشار از اینسرتهای پیدرپی است و نماهای درشت پشت سر هم به یکدیگر کات زده میشوند که انگار در حال دیدن عکسهای متوالی هستیم و در هر عکس زنان و مردانی به ما چشم میدوزند که گویی همه هستی در چهره آنها خلاصه شده است. در میان این نماهای درشت و ثابت از چهره شخصیتها تصاویری از اشیا و اجزا پیرامون آنها نشان داده میشود که به کمک آنها میتوان از آن چهرههای خاموش و ساکن رمزگشایی کرد و حس معنادار، اما مبهم جاری در صورتهایشان را تأویل نمود. درواقع جلیلی نماهای کلوزآپ را جایگزین کنشها، دیالوگها و اکتهای شخصیتها میکند و با این تمهید احساسات درونی و پنهان و ناگفتنی آنها را نشان میدهد. همان چیزی که کارل تئودور درایر نیز به آن اعتقاد داشت و میگفت: “هیچ تصویری باشکوهتر از چهره انسان بر پرده سینما نیست”. »
رسانهها و مطبوعات بعد از اعلام اسامی فیلمهای سودای سیمرغ و غیبت برخی از فیلمها، واکنش برخی از کارگردانان را از انتخاب نشدن فیلمهایشان منتشر کردهاند. مرجان اشرفیزاده کارگردان فیلم «آبجی» گفت:« شنیدن خبر حذف فیلم آبجی از بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر برایم شوکه کننده بود. اصلا درباره کارگردانی فیلم قضاوت نمیکنم، اما نقاط بارز و برجسته زیادی در زمینه بازیگری، طراحی صحنه، طراحی لباس و فیلمبرداری و … این اثر سینمایی وجود دارد.» کارگردان «آبجی» در ادامه احتمال داد که شاید به دلیل کیفیت بالای دیگر فیلمهای ارائه شده به جشنواره، فیلم او فرصت نیافته که در این رقابت حضور یابد و گفت که برای پیبردن به این موضوع باید تا زمان نمایش فیلمها منتظر بمانیم. این کارگردان گفت که با توجه به آنچه سالهای قبل در جشنواره دیده بودیم اصلا گمان نمیکردیم که «آبجی» کنار گذاشته شود.
عادلی یراقی در توضیح علت حذف «امتحان نهایی» از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت:« نفهمیدم که چه اتفاقی افتاد که فیلم من از جشنواره حذف شد. فیلم من در لیست فیلمهای جشنواره بود، همه چیز درست بود حتی از من خواسته بودند دو دقیقه از فیلم را برای تبلیغات در اختیار جشنواره قرار دهم بعد هم شنیدم که فیلم اصلاحی خورده البته این خبر به صورت رسمی به من گفته نشده و من این مطلب را در روزنامه اعتماد خواندم. فیلم قبلی من و اولین ساختهام «آشنایی با لیلا» مجوز پخش ویدیویی داشت و مجوز سینمایی نداشت با این حال این فیلم در گروه هنر و تجربه اکران شد به همین دلیل فیلم «امتحان نهایی» اولین فیلم سینمایی من محسوب میشود. »