هنروتجربه- امیر عفاف: نشست نقد و بررسی «احتمال باران اسیدی» با حضور بهتاش صناعی‌ها (کارگردان) و مریم مقدم(یکی از نویسندگان قیلمنامه و بازیگر)  شمس لنگرودی(بازیگر) این فیلم در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

صناعی‌ها در میان استقبال اهالی شیراز با ابراز خرسندی از اکران فیلم های هنروتجربه در این شهر گفت: شیراز پایتخت فرهنگی کشور به شمار می رود در نتیجه راه اندازی سینمای هنروتجربه در این شهر ضرورت داشت البته علاقمندان باید با اطلاع رسانی به دوستان فرهیخته خود در رونق هر چه بیشتر آن بکوشند.

وی با اشاره به اینکه می‌خواستیم احتمال باران اسیدی فیلم ملال آوری نباشد اضافه کرد: در این فیلم با تنهایی شخصیت ها در دنیای امروزی مواجه می شویم اما قرار نبود فیلمی در ستایش اندوه و ملال ساخته شود.

صناعی‌ها جذب مخاطب را از اهداف اصلی فیلم دانست و ادامه داد: اینکه مخاطب سالن را ترک نکند برای ما اهمیت فراوانی داشت در نتیجه سعی کردیم تنهایی شخصیت‌ها در ویترین جذابی عرضه شود.

وی افزود: یکی از دلایل طراحی شخصیت کاوه دستیابی به همین هدف بود که گاهی با کمیک ابزورد، مخاطب تا پایان فیلم همراه شود.

صناعی‌ها در این نشست به اهمیت تدوین فیلم اشاره کرد و گفت: از آنجا که نگران ریتم درونی فیلم بودم تدوین آن را به عهده گرفتم زیرا ممکن بود با نوسان در ریتم، به فیلم دیگری تبدیل شود.

او زیاده‌گویی را یکی از ضعف های اساسی سینمای ایران دانست : در بیشتر فیلم‌های سینمای ایران با دادن اطلاعات زیاد به مخاطب فرصت کشف را از او می‌گیرند اما در این فیلم تلاش شد بخش مهمی از روایت زندگی شخصیت‌‌ها در ذهن تماشاگر ساخته و پرداخته شود.

این کارگردان خوش فکر سینمای ایران در خصوص استفاده از شمس لنگرودی برای بازی در نقش منوچهر گفت: نسبت به این موضوع که ایشان توانایی بازیگری دارند آگاهی داشتم و در اولین برخورد به این نتیجه رسیدم که فیزیک، کاملا با شخصیت منوچهر همخوانی دارد. فیلمنامه را دوست داشتند و انرژی مثبت ایشان به من هم منتقل شد، در همان ابتدای تمرین هم متوجه شدم با یک بازیگر حرفه ای روبرو هستم.

صناعی‌ها که به گفته خودش شاعرانگی لنگرودی را معیار انتخاب قرار نداده است اضافه کرد: با اینکه ایشان شخصیت اجتماعی و شوخ طبعانه ای دارند به لحاظ تکنیکی به نقش نزدیک شدند و بعد از چند روز دیگر منوچهر را در وجودشان می دیدم.

شمس لنگرودی نیز از حضور در این فیلم ابراز خوشحالی کرد و درباره پذیرفتن نقش منوچهر گفت: در نوجوانی به کلاس بازیگری تئاتر می رفتم اما چون پدرم روحانی بود و بازیگری را مناسب نمی دانست، قصد بازیگر شدن را نداشتم تنها می خواستم این تفکر نیما یوشیج که می گفت “برای فهمیدن حس سنگ، باید سنگ شد” را درک کنم.

وی که تصمیم دارد بازیگری را ادامه دهد اضافه کرد: بعد از مدتی به بازیگری علاقمند شدم اما با وقوع انقلاب اسلامی این شوق فراموش شد تا اینکه پس از سال‌ها در فیلمی به کارگردانی رسول یونان بازی کردم و پس از آن با خواندن فیلمنامه «احتمال باران اسیدی» تصمیم گرفتم تجربه ام را در این زمینه کامل کنم.

لنگرودی اعتقاد دارد: در آثار هنری نباید فقط رنج و مصیبت نشان داده شود و این دقیقا نقطه قوت فیلم است که به ستایش زندگی می پردازد، منوچهر با اینکه تنها مانده است روابطی سرشار از نشاط می یابد.

مریم مقدم که به همراه صناعی‌ها نگارش فیلمنامه را نیز بر عهده داشته است در خصوص انتخاب عنوان «احتمال باران اسیدی» گفت: منوچهر که در زندگی خود تجربه خاصی نداشت تنها احتمال بارش باران برایش ریسک محسوب می‌شد و همیشه چتر که نشان در پناه بودن است را به همراه داشت، البته در انتهای فیلم که باران بارید چتر را باز نکرد.

مقدم به عنوان یکی از نویسندگان فیلمنامه درباره شخصیت پردازی منوچهر گفت: این فرصت به منوچهر داده شد تا مواردی را تجربه کند و تغییری در نگاهش داشته باشد اما دنیایش تغییر نمی‌کند و تحول شخصیت او در بازنکردن چتر در سکانس پایانی خلاصه می‌شود.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از حاضرین که معتقد بود به بیماری عصبی مهسا به درستی پرداخته نشده است گفت: ممکن است این حمله عصبی هر روز و یا گاهی ۶ ماه یکبار بیمار را تحت تاثیر قرار دهد ضمن اینکه مهسا مدتی در کلینیک بستری بوده و داروهایش را مرتب مصرف کرده است، در تاکسی هم خیلی کوتاه بیماری او به مخاطب نشان داده شد.

مقدم اضافه کرد: گاهی اوقات قضاوت و حساسیت اطرافیان وضعیت این بیماران را حادتر نشان می‌دهد.

صناعی‌ها -مقدم- لنگرودی - شیراز (8)شیراز-صناعیها

عکس:محمدرضا دهداری