
پویا نبی، کارگردان فیلم کوتاه «شبی که زمین ایستاد»
سینمای بلند ایران محافظهکار شده است
هنر و تجربه – سوگند نیازمند: پویا نبی کارگردان جوان فیلم کوتاه «سایلنت» که در دوره اول اکران فیلمهای کوتاه در گروه هنر و تجربه شاهد نمایشش بودیم، در دوره تازه اکران فیلمهای کوتاه روز یک فیلم دیگر به نام «شبی که زمین ایستاد» را دارد. این فیلم که موضوعی جذاب پیرامون آخرالزمان دارد در خانه هنرمندان در حال اکران است. به همین بهانه گپی کوتاه با این کارگردان جوان زدیم که در زیر میخوانید:
نبی در گفتوگو با با خبرنگار هنر و تجربه راجع به ایده فیلمش گفت:« فیلم اولم که در هنر و تجربه اکران شد متکی بر قصهگویی و فیلمنامه بود اما در فیلم دوم دنبال قصه و سوژهای تازه بودم و در آن کارگردانی و اجرا را ارجحتر میدانستم. ایده «شبی که زمین ایستاد» از جایی آمد که من سالها پیش خبری را شنیدم که شهاب سنگی به کشور روسیه برخورد کرده و بخشی از این کشو را ویران کرده است، این ایده برایم جذاب آمد و به نظرم میتوانستم آن را دستمایه موضوع یک فیلم کوتاه قرار دهم، اینگونه شد که آن را پرورش دادم. »
کارگردان «سایلنت» در پاسخ به این سوال که آیا فیلم کوتاه ظرفیت چنین ایدهای، از جنس آخرالزمانی را دارد، توضیح داد:« به نظر من سینمای بلند ایران در رفتن به سراغ ایدهها و موضوعات کمی محافظهکار شده است و ما دائم قصههایی را میبینیم که تکرار میشود. اکثر فیلمها تعداد بازیگران کمی دارد و حول محور درامهای خانوادگی میگردد. این که روزبهروز شاهد حذف ژانرها هستیم اتفاق خوبی نیست. در چنین شرایطی فیلم کوتاه میتواند با تجربهگرایی به سراغ موضوعات تازه برود و به تغییر ذائقه مخاطب کمک کند. »
نبی که به شیوه اکران فیلمهای کوتاه در دوره جدید انتقاد داشت، راجع به بازخوردهایی که از مخاطبان گرفته افزود:« فیلم «سایلنت» که در دورههای اول اکران فیلمهای کوتاه در هنر و تجربه اکران شد از زمانبندی بهتری برخوردار بود. ما در طول سه ماه ۴۰ نمایش داشتیم که برای فیلم کوتاه آمار قابل قبولی است، اما الان دو مجموعه از فیلم کوتاه در هنر و تجربه در حال اکران است که یک پنجشنبه در میان نمایش داده میشود. با این حساب از زمان آغاز نمایش فیلمها تا پایان آنها که ۱۲ بهمن است ما سه الی چهار نمایش بیشتر نداریم پس «اکران» برای فیلمهای کوتاه واژه مناسبی نیست. به هر حال همان تعداد از مخاطبان که فیلم را دیدند دوست داشتند و بعد از تماشا به دیگران هم پیشنهاد کردهاند، زیرا اکران فیلمها با صدای دالبی و کیفیت بلوری است که به شیوه درستی عرضه میشود. »
کارگردان «شبی که زمین ایستاد» پیرامون پرداختن به یک پروژه تازه توضیح داد:« مشغول پیش تولید یک فیلم کوتاه هستم که پروژهای بزرگ و اساسی است و قرار است بعد از اتمام جشنواره فیلم فجر آن را کلید بزنیم. این فیلم هم مانند فیلمهای قبلیام یک فضای تازه دارد و قرار است با یک تیم حرفهای همکاری کنیم. »
او در ادامه برای پیوستن به جمع فیلمسازان بلند سینمایی افزود:« اگر بگویم که دوست ندارم وارد عرصه فیلمسازی بلند شوم دروغ گفتهام و باید صادقانه بگویم که با کمی احتیاط و دوراندیشی برای همه جوانب میخواهم واردش شوم اما اینکه چه زمانی این کار را انجام بدهم اصلا مشخص نیست. شاید یک سال دیگر و یا شاید ۱۰ سال دیگر. باید بگویم با آمدن ابزارها جدید فرم فیلمسازی تغییر کردهاست .من میخواهم به سراغ فیلم بلندی بروم که هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را راضی کند. »
نبی با اشاره به این نکته که خود را تجربهگرا نمیداند، راجع به دیدگاه فیلمسازان تجربهگرا در عرصه فیلمسازی گفت:« اساسا خود را تجربهگرا نمیدانم زیرا تجربهگرایی مختصات خاص خودش را دارد. به نظر من تجربهگرایی با آن چیزی که سینمای قالب آن را تعریف میکند متفاوت است و میتواند در روایت قصهگویی تاثیر بگذارد. در همه دنیا مرسوم است وقتی سینما بدنه دچار کلیشههای روزمره میشود این سینمای تجربی است که راه را برای متنوع شدن سینما باز میکند. مانند گدار که ۵۰ سال فیلم میسازد و هر فیلمش یک دستور زبان تازه است. در واقع آدمهای تجربهگرا آدمهای جذابی هستند که با یک تجربه تازه از فیلمسازی یک دستور زبان تازه را به سینما معرفی میکنند. »
نبی در پایان صحبتهایش به پیشنهادی برای اکران فیلمهای کوتاه در گروه هنر و تجربه پرداخت:« در اوایل اکران فیلمهای کوتاه در گروه هنر و تجربه، برای آنها جلسات نقد و بررسی برگزار میشد و این مسئله باعث میشد خانه هنرمندان به پاتوق فیلم کوتاهیها تبدیل شود که این نکته مثبتی بود اما متاسفانه دیگر شاهدش نیستیم. در حال حاضر با این تعداد سانسهای کم پیشنهاد من این است که پیش از اکران فیلمهای بلند در گروه هنر و تجربه به جای پخش تیزر یک یا دو فیلم کوتاه نمایش داده شود، بدینگونه میشود اسباب تماشا برای فیلم کوتاه را فراهم کرد. همچنین عدم اطلاعات از نمایش فیلمها نیز سبب میشود با سالنهای خالی مواجه شویم و فیلمها بدون مخاطب بیایند و بروند. در هر صورت من خوشحالم که فیلمم در گروه هنر و تجربه امکان نمایش پیدا کرد و من فرصت این را داشتم که با تیم حرفهای سینما ایران کار کنم و به کسب تجربه بپردازم. »