هنروتجربه: فیلم «سگ و دیوانه عاشق» به کارگردانی علی محمد قاسمی در بخش هنروتجربه سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آید. فیلمی که کارگردانش ساخته شدن آن‌را حاصل دست در جیب کردن، سر بالا گرفتن و لذت محض سینمایی می‌‌داند.

علی محمد قاسمی کارگردان و فیلم‌بردار سینمای ایران درباره ساختار این فیلم سینمایی به خبرگزاری مهر گفت:«سگ و دیوانه عاشق یک فیلم جاده‌ای است و کل داستان در فضای قهوه‌خانه و در محل گذر انسان‌ها از کنار هم می‌گذرد. داستان در ارتفاعات تالش روایت می‌شود و یکی از دلایل انتخاب تالش برای ساخت فیلم، آشنایی با بافت این منطقه و اشراف بر طبیعت سرسخت و زیبای منطقه بود که البته این طبیعت زیبا سخاوتمندانه نبود، مدیریت‌های صحیح را لاپوشانی می کند. طی ده سال گذشته با وام‌هایی که برای ساخت و ساز داده شده، بدون توجه به بافت زندگی مردم منطقه و به دلیل نبود مدیریت سیستماتیک، فضای بکر و با هویت منطقه از بین رفته و جای آن را خانه‌های نیمه ساز با بلوک‌های سیمانی گرفته است. البته با همه این مشکلات باز هم این منطقه به نسبت دیگر مناطق ایران کمترین تغییر را داشته و فضای مناسبی برای کارگردانی فیلم «سگ و دیوانه عاشق» به من می‌داد و توانستم جدا از فضای شهرنشینی و در فضایی بکر، وحشی و خشن فیلم مورد علاقه خود را بسازم.»

این کارگردان سینمای مستند درباره چگونگی ساخته شدن فیلم «سگ و دیوانه عاشق» توضیح داد: «این فیلم حاصل دست در جیب کردن، سر بالا گرفتن، شور و هیاهوی مانده در سر، رفیقان رفیق و لذت محض سینمایی است که هیچ گاه دست از دست ما برنداشته و یار دلنشین تنهایی، دردها، غصه ها در زمانه خواستن‌ها و ندانستن‌ها و انواع بادها که هر روز می وزد، بوده است.»

قاسمی متذکر شد: «فیلم سگ و دیوانه عاشق یک اثر قوم گرایانه نیست و  شکل روایت داستان به گونه‌ای است که می‌تواند همه جا باشد اما دلیل انتخاب ارتفاعات تالش برای فیلم‌برداری این فیلم سینمایی این بود که سعی کردم در فضای مه گونه‌ای که این منطقه دارد عشق‌ها و دردهای زندگی امروز بشر را به تصویر بکشم. فضای روایت فیلم سگ و دیوانه عاشق یک فضای پر از مه و باد است که از مناظر طبیعی برای روایت قصه استفاده کرده ام و داستانی را که به آن اعتقاد داشتم کارگردانی کردم و فیلمی مستقل و با بودجه شخصی خود ساخته‌ام. در واقع دلم می خواست ساخت فیلمی بدون تهیه‌کننده را تجربه کنم تا بدون هیچ دخل و تصرف در محتوا و ساختار این اثر سینمایی را به پایان برسانم.»

سگ و دیوانه عاشق2

کارگردان فیلم «بیگانه و بومی» در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به عوامل تولید این فیلم سینمایی گفت: «فیلم حاصل یک فعالیت گروهی ده نفره بود که در فضایی دوست داشتنی انجام شد و من به شخصه با لذت این فیلم را کارگردانی کردم و هیچ پلانی در این فیلم وجود ندارد که بدون انرژی ساخته شده باشد و تک تک افراد گروه سعی کردند در حد توانایی و تخصصی که دارند بر اساس تجربه‌های مشترک در تولید این اثر سینمایی سهیم باشند.»

او در ادامه درباره بازیگران فیلم افزود:«محمود نظرعلیان، پیمان مقدمی، آسیه بخشی زاد و یک بازیگر فرانسوی- اسپانیایی به نام ناتالی آلونسوکاسال از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. فیلم سگ و دیوانه عاشق یک فیلم ۸۴ دقیقه ای است که در حال حاضر در مرحله صداگذاری و تصحیح رنگ قرار دارد و در ادامه منطقی فیلم‌های قبلی من است. مجموع صحنه‌های این فیلم سینمایی با دوربین روی دست فیلم‌برداری شده است و خودم فیلم‌برداری، صدابرداری و تدوین و تهیه فیلم  را به عهده داشتم. هم‌چنین اعظم نجفیان و خودم فیلم‌نامه این اثر سینمایی را نوشته‌ایم.»

این کارگردان و فیلم‌بردار سینمای ایران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به نمایش این فیلم در بخش «هنر و تجربه» گفت: «خوشحالم این فیلم در بخش «هنر و تجربه» جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شود.چون احساسم این است که گروه سینمایی «هنر و تجربه» یک گروه دلسوز و هماهنگ است که خارج از حواشی سینما، تلاش می‌کند، جریانی درست در سینمای ایران را پیش ببرد و معتقدم یکی از نکات مثبت در راه اندازی گروه سینمایی «هنر و تجربه» توجه ویژه و مدیریت درست حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در این بخش از بدنه سینمای ایران بوده است. امیدوارم جریان سینمایی «هنر و تجربه» به گونه‌ای پیش رود که با تغییر مدیریت دستخوش تغییرات نشود. ضمن اینکه جشنواره فیلم فجر برخلاف ادعای مدیران طی سالیان مختلف از سلامت در انتخاب و داوری آثار برخوردار نبوده، اما فکر می‌کنم در بخش هنروتجربه انتخاب ها سالم‌تر بوده‌است.»

او در ادامه  با اشاره به این مطلب که باید مراقب بود تا فیلم‌های آماتوری عنوان آثار تجربی را به خود نگیرند، گفت: «تلقی نادرست در تعریف فیلم تجربی این است که بسیاری تصور می‌کنند فیلم یک کارگردان فیلم اولی را می‌توان یک اثر تجربی تلقی کرد اما این‌گونه نیست، یک فیلم تجربه‌گرا فیلمی متعلق به یک کارگردان حرفه ای است که بر اساس اندوخته‌ها و تجربه‌های خود تلاش می‌کند به بیانی نو در سینما دست یابد. بنابراین هر فیلم بی‌ساختاری به معنای تجربه نیست بلکه سینمای تجربی کارکردهای مشخصی دارد و باید با نگاه‌های متفاوت در این حوزه فیلم‌سازی وارد شد که سینمای «هنر و تجربه» تلاش دارد در این راستا قدم بردارد.»