هنر و تجربه: امروز سه شنبه ۲۹ دی‌ماه اخبار مربوط به گروه هنر و تجربه در رسانه‌ها کم نبودند. خبرهایی مربوط به مستند «کارنامه چهل ساله مهرجویی»، فیلم سینمایی «موقت»، نقدی بر فیلم «بهمن» و خبری مربوط به فیلم «چهارشنبه» که در جشنواره فجر در بخش هنر و تجربه به نمایش درمی‌آید.

روزنامه خراسان یادداشتی بر فیلم مستند «کارنامه چهل ساله مهرجویی» منتشر کرده است که به قلم احمد صبریان و با عنوان «بیست کسر سابقه» در صفحه هنری این روزنامه به چشم می‌خورد. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «داریوش مهرجویی در مقابل دوربین «مهرجویی کارنامه ۴٠ساله» ناگفته هایی را در باره فیلم ها و زندگی شخصی اش بیان می کند که جالب و شنیدنی است . مثلا  این که در«‌هامون » از زندگی شخصی خودش مایه گذاشته است و فیلم‌نامه «هامون» را بر اساس  تجربه جدایی از همسرش  در آمریکا نوشته است و  تلخی و  افسردگی و پریشان حالی کارگردان در فیلم نمود دارد. یا خاطراتش از نحوه آشنایی با چاووشی که همسرش در تاکسی چند ترانه از نخستین سی‌دی قاچاق چاووشی را از راننده می خرد  و برای مهرجویی می آورد . سیلی خوردن  ناگهانی و بدون اطلاع قبلی بیتا فرهی از خسرو شکیبایی در« هامون» ، صحبت های محمود کلاری در باره  فیلم برداری سکانسی از فیلم درخت گلابی، قهر و آشتی و سخنان منتقدان به خاطر حضور امید روحانی درسکانسی از فیلم «میکس » یا  ممیزی های فیلم های «بانو» و «سنتوری»، مقابله کارگردان و فخرالدین انوار معاونت سینمایی وقت…»

روزنامه فرهیختگان با امیر عزیزی مصاحبه کرده است. این فیلم‌ساز جوان که این روزها فیلم «موقت» از او در گروه هنر و تجربه روی پرده است، در این گفت‌وگو توضیحات کوتاهی درباره فیلم خود داده است. امیر عزیزی درباره وجه تسمیه فیلمش می‌گوید: «برای این‌که معنای تمام فیلم خود را برسانیم، این اسم را گذاشتیم. اگر مفهوم انگلیسی این فیلم را در نظر بگیرید به معنای بی‌ثبات هم هست و آنچه می‌خواستم را نیز می‌رساند. در فیلم اگر دقت کنید فضای بی‌ثبات و گذرایی درجریان است که همین اصل ماجراست. من توجه زیادی به فضاسازی و عوامل دیگر کرده‌ام.» عزیزی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: «من همیشه مستاجر بوده‌ام و زندگی مستاجری را تجربه کرده‌ام؛ چه زمانی که در جنوب زندگی می‌کردم و چه حالا که در اینجا زندگی می‌کنم با پدیده مستاجری و اسباب‌کشی مواجه بوده‌ام. در اسباب‌کشی نگاه و نظر اعضای خانواده گاهی به یکدیگر عوض می‌شود و من این را بارها تجربه کرده‌ام. به نظر من مرگ یک خانواده زمانی رقم می‌خورد که ری‌اکشن‌هایشان نسبت به یکدیگر عوض می‌شود. از کاشانه دل‌کندن و رفتن برای من بسیار جذاب و پدیده جالبی است.»

در سایت هنرآنلاین نقدی از نزهت بادی بر فیلم «بهمن» منتشر شده است. در بخشی از این نقد که عنوان «این‌جا هیچ بهمن سنگینی در راه نیست» را دارد، آمده‌است : «بزرگ‌ترین مانع برقراری ارتباط میان فیلم و مخاطب در این است که فیلم‌ساز همان رویکرد خوددارانه و خاموشی را به عنوان استراتژیک سبکی و محتوایی اثرش در نظر می‌گیرد که شخصیت در برابر جهان اطرافش در پیش گرفته است ولی به این نکته توجه ندارد که با مخفی‌کاری و پرده‌پوشی عامدانه‌اش ما را از خلوت زن دور نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد احساسات و دغدغه‌های درونی او بر ما عیان شود و دلایل و انگیزه کارهایش شکل روشنی بیابد. به همین دلیل ما هم همچون همسر هما در هنگام مواجهه با عصیان ناگهانی‌اش دچار احساس گیجی و سرگشتگی می‌شویم و نمی‌دانیم چرا آن سکوت و بغض و بی‌خوابی به این اعتراض و شورش غیرمنتظره منجر می‌شود و چه چیزی در زندگی مشترک یا حرفه‌ای او منجر به نارضایتی و سرخوردگی او شده است..»

همین سایت در خبری به فیلم «چهارشنبه» و بازیگر جدیدی که در این فیلم نقش مقابل شهاب حسینی را ایفا می‌کند اشاره کرده است: «در این فیلم چهره بازیگری به نام آرمان درویش معرفی شده که نقش اصلی را برعهده دارد و در واقع با شناخت شهاب حسینی، این بازیگر تازه نفس سینما، برای ایفای نقش “طاها” در فیلم برگزیده شد. درویش معتقد است که دوستی قدیمی و پایدارش با حسینی باعث شد تا پا به عرصه بازیگری بگذارد و حسینی همانند یک داداش پشتوانه او در ایفا کردن نقش سختی چون طاها بوده است. در فیلم «چهارشنبه» آرمان درویش طاها و  شهاب حسینی سلیم ایفاگر نقش دو برادری هستند که بارها رودرروی هم می‌ایستند.» فیلم چهارشنبه  به کارگردانی سروش محمدزاده در بخش هنروتجربه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آید.