هنروتجربه: مدیر مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر از رقابت ۹۳ اثر در سه حوزه عکس، پوستر و آنونس خبر داد.

امیر عابدی مدیر مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر با اعلام این خبر درباره روند انتخاب مواد تبلیغاتی سینمای ایران در سه بخش عکس، پوستر و آنونس به خبرگزاری مهر گفت: «از مجموع آثار ارسال شده به بخش مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره فیلم فجر، ۳۶ عنوان عکس بود که از این تعداد ۲۳ عنوان عکس انتخاب شدند. در بخش پوستر هم ۷۲ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد ۴۲ پوستر پذیرفته شد. در بخش آنونس هم ۲۸ اثر به مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کردند که طی چند روز آینده داوری این بخش نیز به پایان ‌می‌رسد و در مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره برگزیده‌ها معرفی می‌شوند. همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بر این است روز ۱۲ بهمن ماه ساعت ۱۵ مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار راه یافته به این بخش از جشنواره را در پردیس سینما ملت برگزار کنیم.»
مدیر مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره فیلم فجر در پاسخ به اینکه قرار بود مواد تبلیغاتی فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره نیز در فراخوان لحاظ شود، توضیح داد: «پیشنهاد درنظر گرفتن مواد تبلیغاتی فیلم‌های امسال در جشنواره همان سال را با دبیر جشنواره مطرح کردم و مورد استقبال او نیز قرار گرفت اما برای اجرایی کردن این طرح کمبود وقت داشتیم. ولی اجرایی کردن این طرح به قوت خود باقی است و اگر عملی شود مراسم اهدای جوایز این بخش در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر از مراسم افتتاحیه به مراسم اختتامیه جشنواره منتقل می‌شود.»
عابدی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «برای نخستین بار است که در جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر مواد تبلیغاتی فیلم مستند در بخش‌های عکس، پوستر و آنونس نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد و این حضور اتفاق‌های خوبی را رقم می‌زند»او
سپس با اشاره به گسترش فرصت‌های تبلیغاتی در فضاهای مجازی افزود:« با گسترش فضاهای مجازی بستر جدیدی برای تبلیغات در سینما باز شده ولی متاسفانه استفاده خوبی از این فضا نمی‌شود. بنابراین فکر می‌کنم برای استفاده بهینه از این فضاها می‌توان سیاست‌های تشویقی به کار گرفت. البته با توجه به تجربه ای که دارم و مشاهداتم در چندسال اخیر، معتقدم که در بخش مواد تبلیغاتی حرکت رو به رشدی رخ نداده است.»
عابدی یادآور شد: «ابزار و امکانات فیلم‌سازی نسبت به گذشته رشد ویژه ای داشته است اما واقعیت این است که تهیه و تجهیز امکانات هزینه سنگینی دارد که برای تامین مجموع این هزینه‌ها عکاسان و فعالان عرصه تبلیغات نیاز به حمایت‌های ویژه ای دارند. ضمن اینکه ابزار کار عکاسان فرسوده شده‌است و تهیه کردن این ابزار به مراتب گران‌تر شده و توجیه اقتصادی برای عکاسان ندارد. بنابراین نیاز به سیاست‌های تشویقی از سوی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی وجود دارد.»
او در پایان گفت: «یکی دیگر از مشکلات موجود در این عرصه این است که اغلب تهیه کنندگان گمان می‌کنند با صرف هزینه‌های سرسام آور و دعوت از چند سوپر استار برای حضور در آثارشان می‌توانند موقعیت خوبی در اکران عمومی فراهم کنند، اما این تصور از اساس اشتباه است چون یک فیلم هر اندازه هم از وجود سوپراستار خوب برخوردار باشد ولی عکس و یا مدیریت اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب نداشته باشند، در نهایت نمی تواند به دستاوردهای خوب در اکران دست یابد.»