هنر و تجربه: با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر و برگزاری مراسم‌های متفاوت قبل از شروع آن، مراسم تقدیر از هنرمندان دوبله، مراسم آثار مزین به نشان سیمرغ که در موزه سینما برگزار شد، امروز (۱۰ بهمن) بازتاب‌های بسیاری در روزنامه‌ها و مطبوعات کشور داشت. همچنین برخی از رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب به فیلم‌های سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر که قرار است در بخش هنر و تجربه نمایش داده شوند پرداخته است که در مروری کوتاه بر آن‌ها داشته‌ایم.

در خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با مرتضی رزاق کریمی، مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر حول محور وضعیت نمایش فیلم‌های مستند در جشنواره منتشر شده است. در این گفت‌وگو رزاق کریمی ضمن اشاره به این نکته که سیمرغ متعلق به بخش مستند حذف نشده است، توضیح داد:« به فاصله یکی، دو ماه بعد از این جلسه، مشورت با مدیران و کارشناسان حوزه سینما مستند انجام شد و شورای سیاست‌گذاری به این جمع‌بندی رسید که مستند سینمایی در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند. در آیین‌نامه هم اعلام شد که مستند با سیاستی جدید در جشنواره امسال حضور دارد و سه سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین دستاورد فنی و هنری به آن اختصاص پیدا می‌کند. با اعلام این مطلب جمعی از مستندسازان اعتراض داشتند که چرا سیمرغ پژوهش حذف شده است؛ اما دبیر جشنواره آقای حیدری استدلال کردند که در جشن خانه سینما و جشنواره سینماحقیقت، جایزه بهترین پژوهش را داریم و از آنجایی که در جشنواره فجر، فیلم‌ها با رویکرد اکران حضور دارند، جایزه دستاورد فنی و هنری جایگزین جایزه پژوهش شده است. لازم به ذکر است که تعداد سیمرغ‌ها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نکرده است. سال گذشته سه سیمرغ و امسال هم سه سیمرغ در بخش مستند اهدا خواهد شد. البته ما به دلیل انتقادها و اعتراض‌های مستندسازان به حذف سیمرغ پژوهش، پیشنهاد دادیم اگر هیات داوران در آثار راه‌یافته اثری دیدند که تحقیق و پژوهش در ساختار آن دستاوردی برای فیلم به شمار می‌آمد، این سیمرغ به پژوهش اختصاص پیدا کند. سال گذشته دیپلم افتخار نیز اهدا شد، ولی امسال در جشنواره فجر دیپلم افتخار نخواهیم داشت. »

در روزنامه قدس و خبرگزاری فارس نیز گفت‌وگویی با هادی محقق، کارگردان فیلم «ممیرو» که یکی از یازده فیلم بخش هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر است، منتشر شده. محقق در این گفت‌وگو گروه هنر و تجربه را باران رحمت سینمای ایران دانست و اشاره کرد که از رانت صورت بازیگر چهره استفاده نمی‌کند:« به نظرم در هر بخش از فیلم‌سازی انتخاب‌ها باید به‌نحوی باشد که مصلحت فیلم در نظر گرفته شود. به نظرم مثلاً اگر هر فرد دیگری را غیر از ساعد سهیلی برای فیلمم انتخاب می‌کردم، کار اشتباهی انجام داده بود. تا به این لحظه برایم مهم نبوده که اصرار کنم تا از بازیگر چهره در فیلمم استفاده کند. آن‌قدر نگاه می‌کنم تا بتوانم بازیگر مناسبی که در مسیر نقش و فیلم قرار بگیرد و کمک کند را بیابم و اصلاً به دنبال این نیستم که از رانت صورت بازیگران چهره استفاده کند. این شرایط زمانی بیش‌تر حس می‌شود که فیلم‌های سینمایی ما در جشنواره‌های خارجی دیده می‌شوند و بسیاری از آنها جز اندکی از بازیگران ما را نمی‌شناسند، بلکه محتوای فیلم و خود اثر برایشان مهم است. به نظرم باید به دنبال ذات فیلم باشیم، نه حاشیه‌های آن‌که درنهایت ما را به سمتی سوق می‌دهد تا با یک اثر تولیدشده همچون یک ویترین برخورد کنیم. در شرایط کنونی مردم و مخاطبین سینما به دنبال دیدن فیلم خوب هستند، اما این موضوع را نیز نمی‌توان کتمان کرد که برخی از بازیگران برای مخاطبین یک حس نوستالژیک را ایجاد می‌کنند و این نیز مربوط به آثاری است که مخاطب از آن بازیگر در ذهن دارد، اما نمی‌توان به این نکته در سینمای ما تکیه کرد که یک بازیگر چهره تضمین فروش فیلم است. خیلی از آثار سینمایی را می‌توانیم نام ببریم که بازیگران چهره زیادی دارند، اما به آن موفقیتی که در ذهن داشتند، نرسیدند. فیلم‌هایی از قبیل «ماهی و گربه» که فروش بسیار خوبی در این گروه داشتند، مگر بازیگر چهره داشتند؟ به نظرم اگر فیلم بتواند حرف خودش را با اصول درست سینمایی بیان کند، قطعاً مخاطب خود را اسیر می‌کند. »

خبرگزاری مهر نیز به بهانه اکران فیلم «تمرین برای اجرا» در گروه هنر و تجربه به گفت‌وگو با محمدعلی سجادی پرداخته است. سجادی در توضیح فیلم «تمرین برای اجرا» گفت:« در این فیلم برای نخستین بار شاهنامه خوانی را به شکل بی‌واسطه نشان می‌دهیم و معتقدم «تمرین برای اجرا» تجربه ای جدید در عرصه سینما است. »

این کارگردان با اشاره به اینکه «تمرین برای اجرا» در پی علاقه او به شاهنامه و همچنین خلاء موجود در استفاده از متن فردوسی بزرگ ساخته شده است، عنوان کرد:« داستان این فیلم سینمایی درباره یک گروه تئاتری است که داستان سیاوش را تمرین کنند. استفاده از داستان‌های شاهنامه به این شیوه، تجربه جدیدی در عرصه سینما است گرچه پیش از این فیلم‌سازی چون فریدون رهنما در فیلمی به نام «سیاوش در تخت جمشید» اشاره به داستان سیاوش در شاهنامه داشته است، اما آن فیلم تجربه‌های شخصی فیلم‌ساز و البته قابل ارزش است. فیلم «تمرین برای اجرا» با کمترین هزینه ساخته شد و خوشحالم به پشتوانه نیروی انسانی و انرژی مثبتی که از گروه گرفتم توانستم ساخت این اثر را به سرانجام برسانم.»