هنروتجربه: در آستانه برگزاری سی‌و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر خبرگزاری ایلنا مصاحبه مفصلی را با حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی درباره مسائل مبتلابه سینما انجام داده‌است. فرازهایی از این گفت‌و‌گو که توسط زهرا حاج محمدی انجام شده‌است،در زیر می‌آید:

•اینکه ما برای حل مسائل سینما دائما با آقای رییس‌جمهور جلسه بگذاریم و وقت ایشان که می‌تواند صرف حل مسائل کلان‌تر شود را بگیریم نه شدنی‌ست نه معقول و نه درست. اگر در گذشته هم شاهد چنین مراوداتی بودیم؛ صحیح نبود. آقای روحانی بارها و بارها گفته‌اند که به وزیر اعتماد کامل دارند و وزیر هم با صدای بلند اعتمادشان را به معاونین خود ازجمله بنده اعلام کرده‌اند. این بنده هستم که باید امور را تمشیت کنم و البته گزارش کار به وزیر بدهم. سینما تنها حوزه عرصه هنر نیست. موسیقی، تئاتر و تجسمی نیز در حوزه هنر هستند. اگر انتظار داشته باشیم که رییس‌جمهور غیر از ملاقات ‌با وزیر با اهالی، مدیران و هنرمندان هر عرصه هنری هم جلساتی جداگانه داشته باشد؛ خواسته معقولی نیست. اگر هم در گذشته اتفاق می‌افتاد؛ حتما نادرست بوده. همان‌طور که در هیچ کشور پیشرفته‌ای چنین اتفاقاتی نمی‌افتد که مدیر سینمایی دائما درِ دفتر رییس‌جمهور را بزند و مسائل سینما را با او در میان بگذارد. اما معنایش این نیست که آقای روحانی از جریاناتی که در سینما رخ می‌دهد؛ بی‌خبرند. من دائما از طریق مشاور فرهنگی ایشان ـ آقای جنتی ـ و دفترشان گزارشات مختلفی را تقدیم حضورشان کردم. ایشان هم با دقت این گزارشات را مطالعه کرده‌اند و در جریان برنامه‌های ما هستند.

•بنده از روزی که وارد حیطه مدیریت شدم که اولین‌اش مدیریت آموزشی بود؛ این شانس را داشتم که مدیران بالادستی‌ام آدم‌های بزرگی بودند. اما در بین همه کسانی که با آن‌‌ها کار کرده‌ام و  همگی آدم‌های برجسته‌ای بودند؛ آقای جنتی را بدون هیچ تعارفی یکی از مدیران برجسته کشور می‌دانم. به این دلیل که ایشان بسیار نظام‌مند، درست و منطقی عمل می‌کنند. ما در ارتباطات شخصی‌مان رابطه بسیار خوبی داریم.من در این دو سال و نیمی که با ایشان کار می‌کنم؛ حتی یک روز احساس عدم اعتماد یا نگرانی نسبت به مدیریتی که در سازمان سینمایی اعمال می‌شود را نداشتم. معنایش این نیست که ایشان انتقادی ندارند و همه کارهای ما را قبول دارند. طبیعی است به عنوان رییس برای انجام برخی امور طلب شتاب بیشتری داشته باشند یا تشخیص‌شان توقف برخی کارها باشد ولی رابطه و نگاه‌شان کاملا اعتمادآمیز بوده و همان‌طور که اعلام کردند همیشه از امور سینمایی کشور اعلام رضایت کرده‌اند و به آینده سینمای کشور هم بسیار امیدوار هستند. نکته دوم این است که مشی آقای جنتی مداخله در مسائل جزیی و ریز در کارها نیست گرچه در جریان امور هستند. فضای مجازی را کنترل می‌کنند. با اهالی هنر در ارتباط هستند. نقدها را با دقت می‌خوانند. اهل خواندن نامه‌ها و مطالب هستند. کاملا از مسائل سینما با اطلاع‌اند.آقای جنتی به این دلیل که جهان‌دیده هستند و سال‌ها در رده‌های بالا مدیر بودند؛ متوجه می‌شوند انجام هر پروژه‌ای حاشیه دارد و برای مدیران‌شان حق اشتباه و خطا قائل‌اند. همانطور که من برای مدیران پایین‌دستی خودم قائل هستم و بر این اعتقادم که هر مدیری مانند انسان‌های دیگر جایزالخطاست. این سال‌ها جزء سال‌های خوب کاری بنده‌ست بدون نگرانی و استرس خیلی خوب باهم کار می‌کنیم.

•من اساسا با انتشار هر فهرستی برای این‌کـه بخواهم به کسی آسیبی بزنم؛ مخالفم. در دو سالی که گذشت من فهرست‌های بلندبالای زیادی درباره مسائلی دارم که در گذشته اتفاق افتاده است و عاملان این کارها ما را بسیار اذیت کردند.من هنوز به این جمع‌بندی‌ نرسیدم که بخواهم مسائل مالی و فسادهای مالی که وجود داشته را منتشر کنم برای اینکه دل خودم را خنک کنم. بسیار سعی می‌کنم حرمت انسان‌ها را رعایت کنم.

•در همه جای دنیا دولت‌ها بخشی از سینما را حمایت می‌کنند. منظورم سینمای غیرتجاری، فرهنگی، ارزشی را حمایت معقول و درست می‌کنند. بنابراین قرار نیست دولت حمایت نکند از سینمایی که خودش نمی‌تواند در سیستم عرضه و تقاضا روی پای خودش بایستد. اما حضور دولت نباید جریان عرضه و تقاضا را مختل کند و به سینمای تجاری لطمه بزند. کاری که ما در گروه هنروتجربه کردیم؛ حمایت معقولی بود و کل کمک ما به اندازه یکی، دو فیلم در سال بیشتر نیست. در تولید فیلم دخالت نداریم و در عرضه کمک می‌کنیم. کاری که برای سینمای کودک و نوجوان خواهیم کرد.

•تولید فیلم‌های دینی، دفاع مقدس و فیلم‌هایی با مفاهیم بلند اجتماعی خواسته ماست اما اجازه ندادیم که به این بهانه فیلم‌های غیرهنری و غیرحرفه‌ای تولید شود و سعی‌مان بر کنترل این رویه غلط بوده است. هنروتجربه را یک پروژه بزرگ برای کشور می‌دانیم و به نظرم سینمای فرهیخته و فرهنگی به حمایت دولت نیاز دارد و این نهال کوچک با حمایت‌های حداقلی دولت درحال تبدیل به درختی تنومند است

•راستش من به‌عنوان سازمان سینمایی فلسفه وجودی پروانه ساخت را نمی‌فهمم و این را با صدای بلند اعلام می‌کنم. نه فایده‌اش را برای نظام جمهوری اسلامی ایران، نه ممیزی و نه اهالی سینما متوجه نمی‌شوم. بنابراین بحث کنید که چرا سازمان سینمایی پروانه ساخت می‌دهد؟ من از این پروانه‌مان نمی‌خواهم به هیچ عنوان دفاع کنم ضمن این‌که بنابر اعلام بازرسی کل کشور اعضای پروانه ساخت جزء بهترین اعضای شوراهای وزارت ارشاد هستند. البته من می‌گویم یکی از بهترین‌ها که به بقیه شوراها برنخورد. آدم‌های فرهیخته و با انگیزه‌ای هستند اما شما واقعا بررسی کنید تا اگر پروانه ساخت ضرورتی ندارد؛ حذفش کنیم. من هیچ تعصبی در این‌باره ندارم.
ما باید یک شورای پروانه نمایش حرفه‌ای متشکل از افرادی جدی، فعال و علاقه‌مند طراحی کنیم و ضوابط‌مان را برای ساخت فیلم اعلام کنیم. به‌عنوان مثال بگوییم فیلم‌هایی که می‌توانند اکران شوند باید این ۱۵۰۰ شرط را داشته باشند. هرکس فیلمش این ضوابط را داشت پروانه نمایش می‌گیرد و هر کدام که نداشت؛ مسلما نمی‌تواند پروانه را اخذ کند. فیلم‌هایی که از ما حمایت می‌خواهند هم فیلم‌نامه‌هایشان را بیاورند تا در شوراها بررسی کنیم و به‌جای پروانه ساخت پروانه حمایت به آن‌ها دهیم درست مثل تلویزیون. کسی که می‌خواهد سریال بسازد مجبور به رعایت ضوابط تلویزیون است. اما کسی که از ما پول نمی‌خواهد؛ فیلمش را بسازد؛ اگر خوب بود نمایش می‌دهیم و اگر نبود؛ نمی‌دهیم. پروانه ساخت چه کمکی می‌کند؟
درباره اعتبار پروانه نمایش نیز باید بگویم ما واقعا پای فیلم‌ها ایستاده‌ایم. ما بسیاری از فیلم‌ها چه پروانه نمایش داشتند و چه نداشتند را در جاهای مختلف ازجمله هنروتجربه نمایش دادیم.

•حالِ سینما به اندازه حالِ همه مردم ایران خوب است. حال خوب فقط این نیست که ما جیب‌مان پر از پول باشد و مشکلی نداشته باشیم. حال خوب زمانی‌ست که ما آینده را روشن می‌بینیم و امور به سمت بهتر شدن پیش می‌روند. من فکر می‌کنم اگر حال سینماگران خوب است به این دلیل است که آینده را روشن می‌بینند و صداقت و یکرنگی می‌بینند. بله اگر ما مدیری بودیم که در برابر خانه سینما می‌ایستادیم؛ خانه سینما بیشتر دیده می‌شد.