هنر و تجربه: اولین روز سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که تاخیر چند ساعته در نمایش فیلم دوم، برنامه کاخ سینمای رسانه و هنرمندان را دچار بی‌نظمی کرد و تا ساعت دو بامداد، اکران فیلم‌ها ادامه داشت.

دوازدهم بهمن‌ماه، به نمایش پنج فیلم در برج میلاد اختصاص داشت که پس از مستند «اهالی خیابان یک‌طرفه» ساخته مهدی باقری، در نوبت دوم، فیلم «برداشت دوم از قضیه اول» به کارگردانی پویان باقرزاده در ساعت ۱۶ در بخش هنر و تجربه به اکران درآمد.امسال و در این دوره از جشنواره، خبری از به روی صحنه رفتن عوامل فیلم و سخنان کوتاه آن‌ها با تماشاگران نبود.
«برداشت دوم از قضیه اول» داستان گروه تئاتری را روایت می‌کند که به طرز خودجوش و با همراهی کارگردان جوان خود، قصد ساخت یک فیلم بلند را در یک سکانس پلان ۶۰ دقیقه‌ای دارند. پویان باقرزاده پس از اتمام نمایش فیلم از سیستم صوتی و پخش صدای سالن نمایش برج میلاد اظهار گله کرد: «من مدت زیادی از زمان فیلم را در سالن نبودم و نتوانستم واکنش تماشاگران حین اکران را ببینم؛ چون سیستم صوتی سالن وضع بسیار بدی داشت و من دنبال مسئول پخش صدای سالن بودم تا این مشکل را برطرف کند». باقرزاده در سخنانی کوتاه در مورد اولین تجربه فیلم‌سازی بلندش گفت: «ساخت اولین فیلم، یک معایبی دارد و یک سری محاسن. ما در درجه اول سعی کردیم تا با مخاطب خود صادق باشیم به نوعی که ما را باور کند. در واقع فیلمی در مورد صداقت، فریب و پنهان‌کاری هم ساخته‌ایم». این فیلم‌ساز جوان در مورد ارتباط گرفتن تماشاگر با اثرش گفت: «ما فیلم ساده‌ای ساخته‌ایم و فکر نمی‌کنم برای جذب مخاطب هم مشکلی داشته باشیم.»
عزیزالله حاجی‌مشهدی از منتقدان نام آشنای سینمای ایران نظرش در مورد این فیلم را به هنر و تجربه چنین بیان کرد: «در مجموع از لحاظ فرم، ساختار و روایت، فیلم قابل اعتنایی بود. البته این‌جور روایت‌ها در سینمای ایران تازگی ندارد. خود این موقعیت‌سازی که صحنه و پشت صحنه را در هم می‌آمیزی و در عین حال تعلیق‌ها و کشش‌هایی را هم ایجاد می‌کنی و مخاطب هم از آن خسته نمی‌شود خودش از امتیازهای فیلم است.» حاجی مشهدی نظرش را در مورد حذف جلسه خبری و نقد و بررسی فیلم‌های بخش هنروتجربه هم بیان کرد: «این سلیقه برنامه‌ریزان جشنواره است. با توجه به این‌که خودم جزء هیأت انتخاب بخش مستند هستم تلاشم را کردم تا فیلم‌های بخش مختلف از جمله مستند، هنر و تجربه، نگاه نو و سودای سیمرغ به یک چشم دیده و امتیازهای یکسانی به آن‌ها داده شود. به نظرم حذف جلسه نقد و بررسی، از ظلم‌هایی است که به بخش هنروتجربه شده که اتفاقاً فیلم‌هایش باید بیش از بقیه مورد ارزیابی قرار بگیرد و از نظرات سازنده منتقدان بهره‌مند شود. این اتفاق به نظرم یک قصور و کم‌کوشی در جشنواره است». بهرام عظیمی انیمیشن‌ساز معروف و عضو هیأت داوری بخش مواد تبلیغی و اطلاع رسانی جشنواره سی‌وچهارم هم که به نظر می‌رسید خیلی از فیلم باقرزاده رضایت نداشته، تمایلی به گفت‌و‌گو در مورد آن نداشت.
در سانس بعدی قرار بود تا فیلم «گیتا» ساخته مسعود مددی از بخش نگاه نو، راس ساعت ۱۸:۳۰ به نمایش دربیاید که طبق اعلام گوینده سالن، قرار شد تا به دلیل مشکلات صدا با تأخیر به اکران دربیاید. نزدیک به یک ساعت بعد با اعلام خبر کنسل شدن پخش «گیتا»، عده‌ای زیادی که تمایل به دیدن این فیلم داشتند از برج میلاد خارج شدند و برخلاف انتظار، چند دقیقه مانده به ساعت هشت، گوینده سالن اعلام کرد که گیتای مسعود مددی تا لحظاتی دیگر به اکران درمی‌آید.. در لحظات آغازین نمایش فیلم نیز به دلیل ناهماهنگی‌های به وجود آمده، فیلم قطع شد تا عوامل آن به روی صحنه بیایند. اما بعد از آن که مریلا زارعی نقش اول گیتا،به تنهایی به روی صحنه آمد، به یکباره فیلم مجددا شروع شد و او فرصت صحبت پیدا نکرد.«گیتا» قصه رنج‌های مادری را به تصویر می‌کشد که فرزند خود که در کشور دیگری مشغول تحصیل است را از دست می‌دهد؛ این مادر با نقش‌آفرینی مریلا زارعی که باید با مسائلی پس از مرگ فرزندش دست و پنجه نرم کند اکنون آبستن فرزند دیگری است.ابراهیم حاتمی‌کیا، پیمان معادی و کمال تبریزی از تماشاگران فیلم مسعود مددی بود.
پیش آمدن چنین مشکلی در اولین روز جشنواره موجب شد، روابط عمومی جشنواره اعلام کند که فیلم‌سازان حاضر در جشنواره‌ فیلم فجر می‌توانند، پیش از نمایش فیلم‌هایشان در برج میلاد، در این مکان تست صدا انجام بدهند تا مشکلی مشابه برای‌ آن‏‌ها پیش نیاید.
تأخیر طولانی در پخش گیتا، نمایش دو فیلم دیگر یعنی «نقطه کور» مهدی گلستانه و «نیمه شب اتفاق افتاد» ساخته تینا پاکروان را که قرار بود به ترتیب رأس ساعت‌های ۲۱ و ۲۲:۳۰ به اکران دربیایند را هم به تعویق انداخت به طوری‌که نمایش آخرین فیلم روز اول جشنواره سی و چهارم، تا حدود ساعت دو بامداد در سینمای رسانه و هنرمندان به طول انجامید.