هنروتجربه: اولین فیلم مستند-بازسازی محمدحسین مهدویان با نام «آخرین روزهای زمستان» یک غافلگیری تمام عیار بود. بازسازی باورپذیر صحنه‌های حضور شهید باقری در جبهه‌ها، در شرایطی که فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی در آفریدن فضای دهه‌های گذشته موفقیت کمی دارند، امتیاز اصلی فیلم به شمار می‌آمد. مهدویان برای دومین فیلمش با همان ساختار فیلم اول سراغ به تصویر کشیدن یکی دیگر از سرداران جنگ رفته‌است.

احمد متوسلیان سال‌‌هاست گروگان گرفته شده و حالا مهدویان زندگی این فرمانده موثر در آزادسازی خرمشهر را بازسازی کرده‌است. ساختار این فیلم نیز مثل «آخرین روزهای زمستان» که به زندگی و شهادت  حسن باقری می‌پرداخت، صداهای باقی‌مانده از دوران جنگ و شهدا و فرماندهان جنگ را با تصاویر بازسازی شده درهم می‌آمیزد. فیلم روایتی داستانی دارد اما در چارچوب ماکیومنتری یا مستند-بازسازی نیز قابل طبقه بندی است. سه عنصر اصلی این فیلم استفاده از صداهای واقعی شهدا، بازسازی واقع‌گرای فضای جبهه‌ها و به کار بردن نریشن است.

در زمینه بازسازی علاوه بر دقت به شباهت ظاهری بازیگران به شخصیت‌هایی که تنها سه دهه قبل زندگی می‌کردند و همه ما تصاویر و عکس‌هایشان را بارها دیده‌ایم، دقت به لباس‌ها از رنگ یونیفورم گرفته تا کفش و سفره، جنس تصویر فیلم تا اندازه‌ای شبیه به جنس تصاویر مستند باقی‌مانده از جنگ است که باعث تعجب بسیاری از تماشاگران در فیلم اول شده بود. یکی از شگردهای گروه سازنده فیلم‌برداری با استفاده از نگاتیو بوده است. مهدویان در این باره گفته‌است: «از ابتدا می‌دانستم کار با نگاتیو شانزده میلی‌متری چه دشواری‌هایی دارد. بنابراین دنبال این بودیم که بافت تصویر دیجیتال ما باید به گونه‌ای باشد که فیلم‌های مستند آن دوران را القا کند. تست‌های زیادی انجام دادیم اما تصویری که دلخواه من بود اتفاق نمی‌افتاد تا این‌که سرانجام تصمیم گرفتیم از نگاتیو استفاده کنیم و الان از نتیجه این تصمیم راضی هستم.»

بازیگران این فیلم طی فراخوانی در فضای مجازی انتخاب شدند. هادی حجازی‌فر در نقش احمد متوسلیان ایفاگر نقش اصلی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» و امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی از دیگر بازیگران اصلی این پروژه هستند. «ایستاده در غبار» دومین همکاری مشترک محمد حسین مهدویان و حبیب اله والی‌نژاد بعد از سریال «آخرین روزهای زمستان» و محصولی از سازمان هنری و رسانه ای «اوج» است. «ایستاده در غبار» یکی از یازده فیلم بخش نگاه نو است و البته یکی از سه فیلمی که از این بخش به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کردند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «احمد که عصیان نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند. اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرز ایران رقم می‌خورد…»

فیلم «ایستاده در غبار» در اولین و دومین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت، مهدویان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، درباره توجه تماشاگران می‌گوید:« این اتفاق برای من بسیار جالب است زیرا فیلم ما هیچ بازیگر ستاره‌ای ندارد و علاوه بر آن فیلمی است که روایت مرسوم ندارد.ایستاده در غبار شکل و شمایل مستندگونه دارد. همچنین این فیلم یک فیلم جنگی است و این سال‌ها تماشاگر رغبتش را به فیلم‌های جنگی از دست داده‌است. در ظاهر تمام این دلایل برای مورد توجه قرار نگرفتن این فیلم توسط مردم وجود دارد اما اینکه در اولین روز جشنواره جزء فیلم برتر منتخب تماشاگران قرار گرفته برای من یک معنی خاص دارد.» او سپس در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ساختار فیلمش توضیح می‌دهد:«لازم است در ابتدا این توضیح را بدهم که بر خلاف آنچه تصور می‌شود ما صحنه‌های مستند را بازسازی نکردیم. در واقع ما بر اساس داستان‌های باقیمانده، روایت‌ها،خاطرات و اسناد به جا مانده حدس زدیم که ماجراها چگونه اتفاق افتاده و سعی کردیم آن‌ها را بسازیم. این در واقع یک خلق از ابتدا بر اساس داستان‌ها و روایت‌ها و خاطرات است. در مورد سختی‌های این کار باید بگویم یک فیلم جنگی با موضوع تاریخ معاصر که به هر حال ما به لحاظ صحنه و لباس خیلی چیزها را از دست داده‌ایم، در چند دوره زمانی مختلف، در لوکیشن‌های متعدد، هنرورهای خیلی زیاد و. . . شرایط بسیار سختی را رقم زده بود، فیلم بسیار پردردسر و پرزحمتی بود و  فکر می‌کنم این زحمت‌ها باعث شده که فیلم برای تماشاگر جذاب باشد زیرا زحمتی که برای فیلم کشیده شده در درون فیلم هویدا است.»