هنر و تجربه: با گذشت دومین روز از جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر و نمایش فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به کارگردانی مجید برزگر، امروز (۱۴ بهمن) نگاهی به بازتاب‌های این فیلم در کاخ جشنواره داشته‌ایم که در زیر آن‌ها را مرور کرده‌ایم.

در روزنامه سینما گفت‌وگو با مجید برزگر منتشر شده است. برزگر که با اکران فیلم «پرویز» در گروه هنروتجربه مخاطبان خاص خودش را یافته است، درباره قصه فیلمش به سینما گفت:« دو فیلم قبل من در قصه پیچیدگی‌های چندانی نداشتند و آن چیزی که باعث می‌شد کمی ویژه به نظر برسند نوع اجرای آن‌ها بود، مثل انتخاب دوربین روی دست یا پلان‌های طولانی. در «یک شهروند کاملا معمولی» خیلی مایل بودم از فضای سنگین فیلم «پرویز» فاصله بگیرم، پس تصمیم گرفتم یک قصه کاملا تکراری را انتخاب کنم و با یک اجرای ویژه آن را متفاوت جلوه دهم. این فیلم در مورد استراتژی کارگردانی، یک چالش جدی برای من بود. این فیلم، یک قصه معمولی است در مورد یک شهروند کاملا معمولی. در این فیلم اتفاق عجیبی در اجرا و فیلم‌نامه رخ نمی‌دهد و تلاش کردم با حذف یک‌سری از نکات این حس را در بیننده ایجاد کنم که فیلم چیزهایی را کم دارد. »

برزگر در ادامه این گفت‌وگو از حضور بخش هنر و تجربه در جشنواره گفت:« در این که فیلم‌هایی با جنس فیلم‌های هنر و تجربه لازم است که در سینما ایران تولید شوند حرفی نیست و کسی تردیدی ندارد. همین‌طور که بخش عمده‌ای از تولیدات سینما امروز دست جریان اصلی است و کسی هم نمی‌تواند منکر حضور این مدل از سینما بشود ولی آن چیزی که باعث می‌شود جریان اصلی سینما از تکرارها و بن‌بست‌هایی که در آن گرفتار است، نجات پیدا کند، همین گروه هنروتجربه است. جشنواره فیلم فجر یک تفاوت آشکار با جشنواره‌های دیگر در سایر نقاط جهان دارد، در همه جشنواره‌های معتبر سهم فیلم‌های متفاوت، تجربه‌گرا و هنری خیلی بیش‌تر از فیلم‌های جریان اصلی است اما در جشنواره فیلم فجر حداقل در یک دهه اخیر سهم فیلم‌های مدل هنروتجربه کم‌تر شده و شما می‌بینید که سهم فیلم‌های گیشه بسیار بیش‌تر از فیلم‌های متفاوت است، بنابراین خیلی روشن است که در سال‌های اخیر جای سینما هنروتجربه در جشنواره فیلم فجر خالی بوده است.»

در قسمتی دیگر از روزنامه سینما گپ کوتاهی با شادی کرم‌رودی، بازیگر جوان فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» منتشر شده است:« این فیلم یک اثر مینی‌مالیستی است و در هیچ نقطه‌ای از درامش به تماشاگر باج نمی‌دهد. این فیلم بر یک سری اصول از ابتدا پایبند است و در هیچ کجای فیلم از این اصول تخطی نمی‌کند. »

خبرگزاری مهر نیز به گفت‌وگو با برزگر پرداخته است.

در خبرگزاری فارس گفت‌وگو با کریم لک‌زاده، کارگردان «قیچی» به چشم می‌خورد. «قیچی» قرار است امروز در برج میلاد و در بخش هنر و تجربه به نمایش دربیاید. لک‌زاده که با ساخت فیلم کوتاه به عرصه فیلم‌سازی وارد شد درباره روند ساخت فیلمش گفت:« در واقع باید بگویم این فیلم سینمایی را در سه بخش ساختیم. فیلم را از آخر به اول رساندیم به دلیل اینکه اگر در فصل زمستان که کار را کلید زدیم به جنوب نمی‌رفتیم و صحنه‌های مورد نظرمان را فیلم‌برداری نمی‌کردیم دیگر نمی‌توانستیم به دلیل گرمای بیش از اندازه جنوب به آنجا برویم. به همین دلیل مجبور شدیم ابتدا اپیزودهای پایانی فیلم را فیلم‌برداری کنیم سپس صحنه‌هایی که در قطار می‌گذشت را به پایان رساندیم و در انتها نیز بخش‌هایی مربوط به تهران  فیلم‌برداری شدند. در واقع در فیلم سینمایی «قیچی» یک ضد قهرمان در محوریت فیلم قرار دارد که مخاطب با آن روبه‌رو است این فرد یک محکوم به مرگ است که شاهد فرار آن «راما» از این اتفاق هستیم. به همین دلیل او برای فرار از مرگ سفری را انجام می‌دهد. »

هنر آنلاین نیز به گفت‌وگو با عباس غزالی پرداخته است. غزالی که تماشا قیچی را به همه پیشنهاد کرد در این گفت‌وگو راجع به شخصیت راما در توضیح داده است:« راما شخصیت درون‌گرایی دارد و اهل سکوت است. راما در میان ضدقهرمان‌هایی که تا به حال بازی کردم شخصیت متفاوتی است. امیدوارم متفاوت بازی کردن این نقش برای مخاطب هم دیده شود. وقتی فیلم‌نامه را خواندم متوجه خشم درونی راما شدم و من را عجیب شیفته خودش کرد. خشم فروخفته‌ای است که ریشه‌اش در محیط اطرافش است و نزدیک‌ترین کسش سبب آن شده است. بروز این خشم باعث می‌شود دست به عملی بزند. عملی خشن که باعث بریده شدن حکم قصاص برایش می‌شود و بعد از این اتفاق راما وارد یک کشمکش درونی با خودش می‌شود و در نهایت تلاش می‌کند از قصاص زمینی فرار کند و به سمت دل طبیعت می‌گریزد و ذره‌ذره طبیعت او را قصاص می‌کند و یک جورهایی روی این قضیه تأکید می‌شود دنیا دار مکافات است. البته نگاه کارگردان به این موضوع بسیار هنرمندانه است و با زبان تصویری درست موضوع را به مخاطب منتقل می‌کند. »

خبرگزاری فارس نیز به بهانه نمایش فیلم قیچی با عباس غزالی گفت‌وگو داشته است.

روزنامه سینما نیز به جدول اکران فیلم‌های هنر و تجربه در سینماهای مردمی پرداخته است. «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده، «نیم‌رخ‌ها» به کارگردانی ایرج کریمی، «برداشت دوم از قضیه اول» به کارگردانی پویان باقرزاده، «گاهی» به کارگردانی محمدرضا رحمانی، «سگ و دیوانه عاشق» به کارگردانی علی‌محمد قاسمی، «قیچی» به کارگردانی کریم لک‌زاده و «من ناصر حجازی هستم» به کارگردانی نیما طباطبایی و آتلان به کارگردانی معین کریم‌الدینی از فصل‌های قبل را می‌توانید در سینماهای گروه هنر و تجربه تماشا کنید.

همچنین رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب به سانس فوق‌العاده شب قبل فیلم «گاهی» به کارگردانی محمدرضا رحمانی که با شعار اولین فیلم سلفی سینما ساخته شد، در پردیس کوروش اشاره کرده‌اند.