هنر و تجربه: سعید روستایی کارگردان فیلم «ابد و یک روز» در نشست رسانه‌ای این فیلم اظهار کرد که در زمان نگارش فیلم‌نامه یا کارگردانی به هیچ جایزه و جشنواره‌ای نظیر جایزه اسکار و گلدن گلوب فکر نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم «ابد و یک روز» در نشست رسانه‌ای که صبح پنج شنبه۱۵ بهمن‌ماه با حضور سعید روستایی کارگردان و فیلمنامه‌نویس، غزاله معتمد طراح صحنه و لباس، پیمان معادی، پریناز ایزدیار و نوید محمدزاده بازیگران این فیلم سینمایی و رامتین شهبازی منتقد جلسه در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد، گفت: «یک گله و سؤال اساسی از سیاستگذاران برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر دارم. نمی‌دانم بر اساس چه رویکردی، سیمرغ فیلمنامه بخش «نگاه نو» حذف شد. به اعتقاد من وجود جایزه‌ای مربوط به فیلمنامه «فیلم اول»، انگیزه‌ و تلاشی مضاعف برای کارگردان «فیلم اول» ایجاد می‌کند.»

ملکان تاکید کرد: «حذف جایزه فیلم‌نامه از بخش «نگاه نو» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی رخ داد که بسیاری از مسئولان و سیاستگذاران کلان امور سینمایی شعار می‌دهند که فیلمنامه مهم است.»

در ادامه این نشست که علی اعلایی اجرای آن را بر عهده داشت، رامتین شهبازی منتقد جلسه درباره فیلم «ابد و یک روز» گفت: «این فیلم به معنای واقعی برای من غافلگیرکننده بود. به اعتقاد من فیلم «ابد و یک روز» وامدار یک جریان ادبیات نمایشی است و متنی که نوشته می‌شود، در یک اِنگاره بینامتنی قرار می‌گیرد. درواقع فیلم «ابد و یک روز» در فضایی ناتورالیستی و رئالیستی قرار می‌گیرد و در این فضا آنچه برای فیلم‌ساز اهمیت پیدا می‌کند، انتخاب خوب افراد است که در فیلم «ابد و یک روز» توسط سعید روستایی، بهترین انتخاب‌ها اتفاق افتاد. جنس شخصیت‌هایی که سعید روستایی برای فیلم «ابد و یک روز» انتخاب کرده ممکن است که مابه‌ازای بیرونی نداشته باشند اما در عین حال می‌تواند مابه‌ازای بیرونی داشته باشد.»

ملکان درباره همکاری با سعید روستایی توضیح داد: «در درجه اول باید از پیمان شادمان‌فر که فیلم‌نامه را خواند و برای من فرستاد، تشکر کنم. زمانی که فیلم‌نامه را خواندم، خواستم با سعید روستایی ملاقات داشته باشم. فیلم‌های کوتاه او را دیدم و از ساختارش لذت بردم، رفته‌رفته با هم پیش رفتیم تا اینکه «ابد و یک روز» ساخته شد.»

ابد و یک روز

سعید روستایی هم در ادامه افزود: «همیشه با نگاه به ساخت فیلم بلند، فیلم‌های کوتاهم را می‌ساختم. پیش از «ابد و یک روز» فیلمنامه دیگری نوشته بودم که به دلایلی ساخته نشد و تصمیم گرفتیم فیلمنامه «ابد و یک روز» را بسازم. زمانی که شادمانفر فیلم‌نامه را خواند به من توصیه کرد که این فیلم‌نامه را حتما باید با سعید ملکان بسازم.»

در ادامه جلسه نوید محمدزاده بازیگر نقش محسن در فیلم «ابد و یک روز» درباره بازی در نقش یک معتاد گفت: «همیشه دوست داشتم که در زندگی ریسک کنم و بازی در نقش یک معتاد، ریسک کارنامه کاری من بود. در سینمای ایران بازیگران بسیاری بودند که نقش معتاد را بازی کردند که برخی از آنها شاهکار شده و برخی دیگر به درستی از آب درنیامده اما نقش‌هایی از این دست همیشه وجود دارد و در آینده نیز نقش‌هایی از این دست خواهیم دید. من به شخصه معتقد هستم که دیگر نقش معتاد بازی نخواهم کرد. محسن فیلم «ابد و یک روز» تنها یک بار برای من اتفاق افتاد.»

محمدزاده درباره کم کردن وزن خود هم یادآور شد: «در طول یک ماه گذشته ۱۱ کیلو وزن کم کردم و از همان لحظه به خودم گفتم باید تمام مشخصات یک معتاد از وزن کم تا لحن صدا و گفتار در شخصیت محسن را جاری کنم، چون فقط نمی‌توان به دیالوگ متکی بود. به همین دلیل با همه تلاش سعی کردم محسن معتاد را به خوبی بازی کنم.» سعید روستایی هم در تکمیل صحبت‌های نوید محمدزاده گفت که هنگام نگارش فیلمنامه، محسن را برای نوید محمدزاده نوشتم.

پیمان معادی نیز درباره نقش خود در فیلم «ابد و یک روز» گفت: «یک روز من و نوید با هم گپ می‌زدیم و ابراز تمایل کردیم که دوست داریم با یکدیگر در یک فیلم سینمایی کار کنیم. درست ۲۴ ساعت بعد از این گپ و گفت، نوید به من زنگ زد و گفت که فیلم‌نامه‌ای به دستش رسیده که نقش مقابلش من هستم و خیلی تعجب کردم. فیلم نامه «ابد و یک روز» به دستم رسید و متوجه شدم چند نفر دیگر هم از من می‌خواهند که این فیلم‌نامه را بخوانم. وقتی که فیلم‌نامه را خواندم به واقعیت تلخی پی بردم که متحیر شدم. با سعید روستایی قرار گذاشتم و از ابتدا فهمیدم که با او همکاری خواهم کرد.»

پریناز ایزدیار بازیگر نقش سمیه در این فیلم سینمایی نیز در بخش دیگری از این نشست افزود: «در مسیری بودم که اگر آن مسیر را ادامه می‌دادم اتفاق‌های بدی برای من می‌افتاد و به بیراهه می‌رفتم. به لطف خدا و اعتماد سعید ملکان، به پروژه «ابد و یک روز» پیوستم و توانستم در این فیلم بازی کنم و خوشحالم از اعتمادی که به من شد.»

سعید روستایی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه به اُسکار، گلدن‌گلوب و دیگر جایزه‌های جهانی فکر کرده است؟ گفت: «زمانی که فیلم‌نامه می‌سازم و یا کارگردانی می‌کنم به هیچ جایزه و جشنواره‌ای فکر نمی‌کنم. من می‌دانستم که در «ابد و یک روز» می‌خواهم واقعیت یک اجتماع را بسازم. پیش از ساخت این فیلم سینمایی، روی فیلم نامه‌های مستندی با موضوع اعتیاد کار کردم. من پدری را می‌شناختم که ۱۱ پسر معتاد داشت. با مردی مواجه شدم که پسربچه‌های دوقلویش، مواد را در خود قایم کرده بودند تا پدرشان گیر نیافتد. می‌خواهم بگویم که در جامعه اقشاری از این دست متاسفانه وجود دارند و واقعیتی است که نمی‌توان چشم روی آن بست. من نه تنها به اُسکار، برلین و یا جوایز دیگر جهان فکر نمی‌کنم بلکه هرگز به سیمرغ هم فکر نکردم و نمی‌کنم. فقط این را می‌دانم که هیچ چیز جز واقعیت نساخته‌ایم.»

پیمان معادی در پاسخ به نقدهای مطرح شده درباره این فیلم سینمایی گفت: «در کارنامه کاری خودم تجربه ساخت چند فیلم موفق را داشتم اما معتقدم این نقدها و گاهی تخریب‌هایی که اتفاق می‌افتد، کمک می‌کنند که فیلم به خوبی دیده شود، بنابراین از نقدهای غیرمنصفانه گلایه‌ای ندارم.»

برچسب‌ها: