هنر و تجربه: چهارمین روز جشنواره فجر روز حضور سیاسیون در برج میلاد و همین‌طور روز ازدحام باورنکردنی در آخرین سئانس نمایش فیلم بود. ازدحامی که به گفته خیلی از اهالی رسانه در طول مدت هفت ساله میزبانی برج میلاد از رسانه‌ها بی‌سابقه بوده است. جمعیتی بیشتر از ظرفیت سالن بزرگ برج میلاد پشت درها منتظر برای ورود به سالن بودند و با پایان فیلم قبلی این جمعیت با فشار وارد سالن شد. «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان حتی در ساعت یک شب مشتاقان زیادی داشت اما نکته این‌جاست که در حالی که برگزارکنندگان جشنواره هرسال از کاهش تعداد کارت‌های صادر شده می‌گویند اما جمعیت انبوه پنج‌شنبه شب نشان داد صدور کارت‌ها بسیار بیشتر از ظرفیت سالن برج میلاد بوده است.

علی مطهری نماینده مجلس و محمدرضا عارف نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ از جمله سیاسیونی بودند که همراه همسرشان شب گذشته در برج میلاد حضور پیدا کردند. نکته قابل توجه اما ورود همزمان علی مطهری و حامد بهداد به سالن بود. حامد بهداد تعدادی از سینماگران حاضر در لابی را به مطهری معرفی کرد. بسیاری از سینماگران هم در این روز در سالن برج میلاد حضور پیدا کردند که سرآمدشان داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی بودند.

صبح پنج‌شنبه نشست مطبوعاتی دو فیلم «هفت‌ماهگی» از هاتف علیمردانی و فیلم تحسین شده روز سوم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی برگزار شد. در جلسه مطبوعاتی هفت‌ماهگی حامد بهداد مطابق معمول ستاره اصلی نشست بود و جذاب برای دوربین‌ها. بهداد در این جلسه از خبرنگاران حمایت کرد و گروه سازنده به سوالاتی درباره همزمان شدن تصادف باران کوثری سر صحنه فیلم با تصادف کردن شخصیت او در فیلم پاسخ دادند. در حلسه مطبوعاتی فیلم «ایستاده در غبار» امیر بنان تهیه‌کننده این فیلم از اکران آن گفت: «بسیاری تصور می‌کنند این فیلم در هنروتجربه اکران خواهد شد در حالی که چنین نیست و ما قصد داریم فیلم را اکران گسترده کنیم.» جلسه مطبوعاتی فیلم «ابد و یک روز» هم برای خبرنگاران و رسانه‌ها فرصتی بود تا با سعید روستایی کارگردان جوان این فیلم تحسین شده آشنا شوند. بعد از نمایش فیلم بسیاری می‌پرسیدند سعید روستایی از کجا آمده و قبلا در سینما چه کار کرده بود. روستایی در این جلسه از حذف سیمرغ بخش نگاه نو انتقاد کرد اما گفت در زمان نوشتن و ساخت فیلم به هیچ جایزه‌ای فکر نمی‌کند.

نمایش فیلم‌ها در روز چهارم با مستند «رویاهای دم صبح» آغاز شد که نسبت به مستندهای روزهای قبل با استقبال بیشتری همراه بود. مهرداد اسکویی کارگردان این مستند در صحبت با خبرنگاران از اکران فیلمش در گروه هنر و تجربه از نیمه خرداد ۹۵خبر داد. دومین فیلم روز پنج‌شنبه «نیم‌رخ‌ها» به کارگردانی ایرج کریمی بود. تنها فیلم جشنواره امسال که بدون حضور کارگردانش روی پرده می‌رود. در فقدان ایرج کریمی گروه سازنده فیلم پشت سر مادر این کارگردان تازه درگذشته وارد سالن شدند و پیش از نمایش فیلم نیز حضار ایستاده و یک دقیقه سکوت کردند. این غمگین ترین فرش قرمز جشنواره سی و چهارم بود. نمایش «نیم‌رخ‌ها» با حضور قابل توجه منتقدین همراه شد.

«نفس» ساخته نرگس آبیار سومین فیلم این روز شلوغ بود. فیلمی که داستان آن در یک روستای مرکزی ایران و از زاویه دید یک دختر خردسال روایت می‌شد. فیلم در سالن پر از جمعیت به نمایش درآمد اما به نظر نمی‌رسد قادر به تکرار موفقیت «شیار ۱۴۳» فیلم قبلی آبیار باشد. «متولد ۶۵» ساخته مجید توکلی و «زاپاس» از برزو نیک‌نژاد دو فیلم بعدی بودند که استقبالی نسبی از آن‌ها به عمل آمد. به نظر می‌رسید همه منتظر نمایش «لانتوری» از رضا درمیشیان هستند. اما این «همه» ظاهرا بیشتر از ظرفیت سالن شد و صحنه‌های عجیبی در «کاخ جشنواره» و «سینمای اهالی رسانه» رقم زد!نمایش فیلم برای ساعت ۱۲ برنامه‌ریزی شده بود اما فیلم قبلی تا ساعت ۱ بامداد طول کشید و جمعیت در این یک ساعت پشت درها صف بستند. با بازشدن درها ازدحام اتفاق افتاد و حتی فرصتی برای چک کردن کارت‌ها در ورودی سالن نبود. جمعیت با فشار وارد سالن شد و حتی پله‌ها هم در اشغال حاضرین قرار گرفت. جمعیت داخل سالن خبر نداشتند که بیرون از سالن خیلی‌ها راهی به داخل پیدا نکرده‌اند و دو سالن دیگر در طبقات پایینی برج میلاد برای نمایش این فیلم اختصاص پیدا کرده است و با یک حساب سرانگشتی می‌شد فهمید جمعیت حاضر دوبرابر ظرفیت سالن بوده و مشخص نیست چندبرابر ظرفیت کارت صادر شده است. آخرین سانس پنج‌شنبه شب رکورددار ازدحام شد. واکنش به این شلوغی به نشست های صبح جمعه(۱۶ بهمن) هم کشیده شد، چنانکه نشست فیلم «نفس» هم تحت تاثیر این اتفاق بود. نیما حسنی‌نسب که به عنوان منتقد در این جلسه حضور داشت، با انتقاد فراوان از شرایط برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره از خبرنگاران و عکاسانی که در این نشست حضور داشتند، تقدیر کرد و افزود: «درود به شرف این بچه‌ها که این ساعت اینجا هستند.»
این منتقد با اشاره به این نکته که: «شنیده می‌شود ۷ هزار کارت چاپ کرده‌اید» به یادآوری اعتراضات خبرنگاران همزمان با اعلام جدول نمایش فیلم‌ها در برج میلاد اشاره کرد: «آن زمان که بچه‌های مطبوعات در کامنت‌های تلگرامی از جدول جشنواره ابراز نگرانی می‌کردند، آقای حیدری هرازگاهی می‌آمد خسته نباشید می‌گفت و اعلام می‌کرد رسیدگی می‌کنیم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد.»
نماینده روابط عمومی جشنواره هم در پایان نشست با رد این نکته که بیش از ظرفیت سالن کارت صادر شده است، درباره ازدحام توضیح داد:«اگر دیشب برای فیلم «لانتوری» درها را باز کردند، به خاطر حجم جمعیتی بود که نگران بودند اتفاق دیگری نیافتد.» او همچنین در پاسخ به انتقاد حضور کودکان در برج میلاد مطرح کرد: «حضور بچه‌ها در سالن طبیعی است چون بعضی از عوامل فیلم‌ها بچه‌هایشان را به سالن می‌آورند. اینطور نیست که ما برای خانواده‌هایی کارت صادر کرده باشیم که با زن و بچه بیایند و یا اینکه دست‌اندرکاران اجرایی بچه‌هایشان را بیاورند. چون ما حتی برای بازیگران نوجوان فیلم‌ها کارت صادر نکرده‌ایم.»رنجبران در پایان صحبت‌هایش گفت: «ما دوست نداریم وضعیت سالن همایش‌های میلاد اینگونه باشد.»
بعد از پاسخ‌های او، حسنی‌نسب خطاب به او گفت: «اجرتان مشکور. اما متاسفانه این تلاش‌ها به جایی نرسیده است، چگونه ممکن است شب گذشته این حجم آدم بدون کارت وارد کاخ جشنواره شده باشند. همیشه اول جشنواره می‌گویید بی‌رویه کارت صادر نمی‌کنیم اما در طول جشنواره می‌بینیم که این اتفاق نیفتاده است. شب گذشته ۵۰ دقیقه تحت فشار بودیم و خود من به عنوان منتقد جلسات، منتقد بولتن و کسی که برنامه زنده تلویزیونی دارم، چند تا از فیلم‌های مهم را روی زمین دیده‌ام و بعضی‌ها را هم روی ردیف یک، این وضعیت شرم‌آور است.»