هنر و تجربه: کیانوش عیاری امروز شنبه ۱۷ بهمن در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق، در مورد ارزیابی‌اش از جشنواره فیلم فجر و روند ساخت فیلم جدید خود «کاناپه» گفته است.

فیلم‌ساز ۶۴ ساله اهوازی در مورد روندی که جشنواره فجر در طول سی و چهار سال برگزاری‌اش طی کرده نظر می‌دهد: «فکر می‌کنم جشنواره فیلم فجر طی عمر سی‌وچهارساله خودش بی‌میل نبوده که بتواند سمت‌وسویی به سینمای گاهی اوقات بلاتکلیف ایران بدهد. حتما گاهی هم این اتفاق افتاده و سینما، از جشنواره سمت‌وسو گرفته است. شاهد بوده‌ایم که میل جشنواره به سمت‌وسودادن سینما، در مقاطعی سبب شده که سینمای ایران به سمت عرفان‌زدگی برود، گاهی هم سونامی معانی گریبان سینمای ایران را گرفته، در مواقعی هم اقتضای برگشت سرمایه آفت سینما بوده است». عیاری در مورد تمایل جشنواره برای بها دادن به سینمای بدنه می‌گوید: «عمدتا تمایل به این بوده که در این‌ گیرودار، بدنه سینما حرف اصلی را بزند. نباید به صرف بازگشت سرمایه که امر مشروعی هم هست، تمایل مدیران جشنواره محورشدن سینمای بدنه باشد. ای‌کاش می‌شد سینما را به سینمای هنری و بدنه تفکیک نکرد و تنها مرز موجود در سینما، فیلم خوب و بد بود. به‌هرحال همیشه نیروهای مستقلی فراتر از این خط‌وخطوط سینما را به این سمت سوق دادند». او همچنین دلیل غیبت بزرگان سینمای ایران در جشنواره را متأثر از آن دانست که ممکن است در جشنواره برایشان کامیابی‌ای رقم نخورد :«در بعضی موارد ممکن است گله‌های شخصی برخی بزرگان از شرایط موجود باعث غیبتشان باشد.»
واکنش عیاری به حواشی اخیر پیش آمده بر سر نشست نقد و بررسی «یحیی سکوت نکرد» هم در بخشی از این مصاحبه آمده است:«کسانی دوست دارند آن‌گونه فکر و عمل کنند و مایلند من و شما و بسیاری از هنرمندان شبیه آن چیزی باشیم که آنها دوست دارند. آنها می‌توانند حرف خودشان را بزنند و می‌بینیم که عملا جریان فرهنگی کشور دوست دارد طور دیگری عمل کند و با وجود این تنگناها، فرهنگ و سینمای ایران همچنان نفس می‌کشد و هنوز فیلم‌های بسیار خوب ساخته می‌شود». سازنده «خانه پدری» سرنوشت این فیلم را هم نامعلوم خواند: «مثل همیشه امید به آینده دارم.  امیدوارم در اوضاع سینما به‌تبع اوضاع کشور، چنان گشایشی حاصل شود که تنگناهایی که «خانه پدری» و دیگر فیلم‌های درمحاق گریبانگیر آنند، از بین برود». او به این سوال که چرا به تازگی تولیدات سینمای ایران تلخ و تیره‌ شده‌اند اینگونه پاسخ داد: «تلخی فضای فیلم‌ها، لزوما به معنای بن‌بست برای زندگی و حیات ما نیست. طبیعتا در یک دوران حزین، ما چه‌چیزی را قرار است تصویر کنیم؟ فیلم‌ها بیشتر واقع‌بینانه‌اند تا تلخ. البته عده‌ای هم هستند که نمایش تلخی در فیلم‌هایشان را فضیلت می‌دانند که مخاطب این حرف‌هایم آن عده نیستند.»

سازنده «بودن یا نبودن» در مورد وضعیت فیلم جدید خود «کاناپه» هم توضیح داد: «هنوز درگیر فیلم‌نامه‌ هستم و چندهزاردقیقه فیلمی که برای تست بازیگران جدید گرفته شده را ندیده‌ام. ابوالفضل پورعرب و جهانگیر الماسی هم انتخاب‌های فعلی‌ام برای نقش‌های اصلی هستند».