هنر و تجربه: پدیده این دوره جشنواره فیلم فجر که نگاه‌ها را به سمت خود برگردانده است کسی نیست جز سعید روستایی کارگردان فیلم «ابد و یک روز». فیلمی که از روز اول برگزاری جشنواره، در بالای جدول آرای مردمی قرار داشته است. روستایی  که متولد ۱۳۶۸ است امروز (به تاریخ شنبه ۱۷ بهمن) در مصاحبه‌ای با روزنامه سینما از فیلم خود، عقبه فیلم‌سازی‌اش و حال و هوای ابد و یک روز سخن گفته است که گزیده‌هایی از حرف‌های او را می‌خوانید.

 

  • تا زمانی که فیلم‌نامه‌‌ام به مرحله‌ای نرسد که واقعیت حس نشود آن را نمی‌سازم
  • هیچ‌کس به اندازه خود من ایرادهای «ابد و یک روز» را نمی‌داند
  • از هنرستان سینما می‌خواندم، در دانشگاه سینما خواندم و فیلم کوتاه کار می‌کنم. فیلم هم زیاد می‌بینم و کتاب هم زیاد می‌خوانم
  • فیلم‌هایی که راجع به قشر متوسط جامعه در حال ساخت است کارکردشان را از دست داده‌اند و مدام هم از واقعیت دور می‌شوند، و من فکر کردم که در طبقه پایین جامعه لازم است فیلمی ساخته شود تا واقعیت زندگی آن‌ها را نشان دهد.
  • نوید محمدزاده آنقدر گاهی مدام تمرین می‌کرد که کلافه می‌شدم؛ انگار با یک معتاد طرف بودیم.
  • تا به حال واکنش‌های متفاوتی از تماشاگران در هر سالن دیده‌ایم. مثلاً در سالن یک پردیس ملت تماشاچیان خندیدند اما در سالن دیگر همین سینما نخندیدند.
  • ناخواسته در مسیر سینمای ایران فیلم ‌می‌سازم. با توجه به امکانات و توانایی‌های سینمای ایران، کار سختی است بتوان غیر از فیلم‌های اجتماعی و خانوادگی ساخت. غیر از فیلم‌های اجتماعی با آن‌چه در سینمای ایران موجود است، می‌شود فیلم ابزورد یا جفنگ ساخت. علاقه چندانی برای ساخت این فیلم‌ها در حال حاضر ندارم گرچه ایده‌های برای چنین فیلم‌هایی دارم.
  • برای این‌که تهیه‌کننده یا بازیگری را راضی کنم، نسبت به آن چیزی که به آن اعتقاد دارم کوتاه نمی‌آیم
  • راحت فیلم می‌سازم و دنبال تعریف و تمجید و این‌جور حرف‌ها نیستم
  • به این فکر نمی‌کنم که فیلم تلخ یا فیلم شیرین می‌سازم، فقط به این فکر کردم که یک فیلم در مورد یک خانواده می‌سازم و این خانواده با همه مشکلات و سختی‌هایی که در زندگی‌اش دارد، حال خوب و خوش هم دارند و زندگی می‌کنند، فقط گاهی اوقات زندگی‌شان دراماتیک می‌شود

ابد و یک روز