هنروتجربه – ششمین روز جشنواره در حالی آغاز شد که فضای کاخ جشنواره همچنان از ترکش‌های حواشی اکران «لانتوری» و ازدحام عجیب و غریب پنجشنبه شب گذشته در امان نبود. مدیریت کاخ جشنواره و روابط عمومی اعلام کردند که بعد از پیگیری ماجرای صدور کارت‌های خارج از ظرفیت که یکی از سایت‌ها مدعی شده بود رضا درمیشیان برای فیلمش انجام داده بوده به این نتیجه رسیده‌اند که چنین خبری صحت ندارد. هر چند هنوز هیچ فیلم و سئانس دیگری نتوانسته بعد از لانتوری رکورد شلوغی و هرج‌ومرج را در «کاخ جشنواره» بزند اما روز گذشته چه در خبرها و اظهارنظرهای مسئولین و اهالی رسانه و چه در پچ‌پچه‌های حاضرین در صف‌هایی که هنوز برای تماشای فیلم و خوردن شام در برج میلاد طولانی‌اند این سوال جواب خود را پیدا نکرده که: این جمعیت خارج از ظرفیت در داخل برج چه کسانی هستند و چگونه وارد شده‌اند؟

کاخ جشنواره برای شروع ششمین روز در تدارک نشست‌های پیش از ظهر بود و خبرنگاران طبق عادت سال‌های گذشته انتظار پرحاشیه‌ترین نشست‌های جشنواره را در یک روز می‌کشیدند که می‌توانست متعلق به ابراهیم حاتمی کیا و مسعود ده‌نمکی باشد. اما اعلام شد که نشست خبری فیلم رسوایی۲ برگزار نمی‌شود و علت آن را درخواست عواملش عنوان کردند. گویا مسعود ده نمکی از خالی بودن و خالی‌تر شدن سالن نمایش برج میلاد هنگام نمایش فیلمش دلخور است.

اما نشست فیلم بادیگارد برگزار شد و ابراهیم حاتمی‌کیا در کنار همه پاسخ‌ها و اظهار نظرهایش فضای حاکم بر کاخ جشنواره را بی‌ارتباط به فیلم خود ندانست:«من صبح که وارد اینجا شدم از دستگاه ایکس ری رد شدم. این معنی دارد. یک اتفاقی در کشور افتاده، داعش دارد نزدیک می شود. ایکس ری جلوی در می گذاریم. خدا کند فیلم‌سازان ما بفهمند داریم از ایکس ری رد می‌شویم و بچه‌های ما دارند شهید می‌شوند برای اینکه امنیت این مملکت را حفظ کنند. چرا اینها در فیلم‌هایمان نیست. فیلمی هم که در مورد داعش ساخته می‌شود به بخش مسابقه نمی‌آید. این ایکس ری معنی دارد و نود درصد فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند متوجه این ایکس ری نیستند.» حاتمی کیا و پرویز پرستویی در این نشست دلایل حاضر نشدن‌شان روی فرش قرمز را هم توضیح دادند و گفتند به خاطر نگاه شخصی‌شان از رفتن روی فرش قرمز خجالت می‌کشند.

اما حواشی صحبت‌های کارگردان بادیگارد به نشست فیلم‌های دیگر هم کشیده شد. بعد از آنکه حاتمی کیا خطاب به منتقد جلسه پرسیده بود:«توضیح بدهید چرا بعضی از منتقدان اینقدر مریض هستند؟» این حرف غیر از آنکه واکنش گسترده‌ای از جانب منتقدان در پی داشت در نشست فیلم بعدی هم جواب گرفت. خدایار قاقانی منتقد جلسه نقدو بررسی فیلم «من» به کارگردانی سهیل بیرقی در این نشست گفت:« فیلم بد منتقد بد تولید می‌کند و فیلم سفارشی منتقد سفارشی» و به تاثیر منتقدان در موفقیت فیلم موج مرده حاتمی کیا اشاره کرد.

نکته قابل توجه دیگر در نشست فیلم «من» کنار هم قرار گرفتن لیلا حاتمی و بهنوش بختیاری و صحبت‌های این دو بازیگر درباره یکدیگر بود که روز گذشته بازی آن‌ها روبه‌روی هم در این فیلم مورد توجه و تشویق تماشاگران برج میلاد قرار گرفته بود. بهنوش بختیاری درباره لیلا حاتمی و فیلم «من» که آن را یک سر و گردن از دیگر فیلم‌های سینمایی بالاتر می‌داند گفت:«همیشه دوست داشتم در یک فیلم «تفکری» بازی کنم. روزی آرزو داشتم لیلا حاتمی را از نزدیک ببینم اما حالا با او هم بازی شده‌ام و این موضوع مرا هیجان زده می‌کرد.» لیلا حاتمی هم که نقشی متفاوت از کاراکتر‌های گذشته خود را در این فیلم ایفا کرده بود در خصوص همبازی شدن با بهنوش بختیاری گفت:« من از بازی خانم بختیاری بسیار شگفت‌زده شدم. هیچ چیز برای یک بازیگر به اندازه‌ این که بازیگر مقابل او خوب بازی کند، مهم نیست. به نظرم بهنوش بختیاری خیلی خوب بازی کرد و همه این ویژگی‌ها را داشت.»

میلاد کیمرام بازیگر فیلم کمال تبریزی هم دیگر حاشیه‌ساز روز گذشته بود. وقتی در نشست خبری فیلم امکان مینا نوبت به صحبت‌های او رسید، سورپرایزی برای اصحاب رسانه داشت. کی‌مرام در حرکتی که تبریزی هم از آن بی‌خبر بود، از جای خود بلند شد، از پشت صحنه دسته‌گلی آورد و به خبرنگاران و عکاسان شاخه‌گلی هدیه کرد. او بازی خود را هم در این فیلم به خبرنگاران تقدیم کرد.

فرش قرمز تمرین برای اجرا

اما نمایش فیلم‌ها در روز ششم جشنواره با یک مشکل فنی آغاز شد. نمایش مستند «خاطرات خانه متروک» به کارگردانی مهدی فارسی به دلیل مشکلات فنی لغو شد. و تماشاگرانی که بعد از برگزاری فرش قرمز این فیلم داخل سالن نشسته بودند بدون اینکه بتوانند فیلم را ببینند از سالن خارج شدند. بهروز غریب پور، مدیر کاخ جشنواره درباره این اتفاق توضیح داد:« این مستند از روز گذشته مشکل فنی داشت. در دقایق آخر نزدیک به اکران مستند، قرار بر لغو نمایش این مستند بود اما تهیه کننده مستند «خاطرات خانه متروک» اعلام کرد که مشکل حل شده و این اثر آماده نمایش است. متاسفانه با پخش مستند در سالن، شاهد مشکلات فنی بودیم و به ناچار فیلم قطع شد. تهیه کننده محترم مستند، از حضار به دلیل مشکل فنی عذرخواهی کرد و به طور حتم جایگزینی برای اکران مجدد نخواهد داشت.»

یعد از آن نوبت به پخش فیلم دیگری از بخش هنروتجربه رسید و «تمرین برای اجرا»ی محمدعلی سجادی به نمایش در آمد. پس از آن سینمای رسانه برای نمایش یکی دیگر از فیلم‌های پرطرفدار در آرای مردمی آماده می‌شد که تنها نشانه آن تشکیل شدن صف طولانی (اما این بار منظم) از یک ساعت قبل از تمام شدن فیلم قبلی و خالی شدن سالن جلوی درها بود. صفی که با سابقه منفی چند روز گذشته بعضی از منتقدان و خبرنگاران را از ایستادن در آن و نشستن روی صندلی‌های سالن ناامید می‌کرد. با این حال فیلم «بارکد» بدون مشکل خاصی به نمایش درآمد و تقریبا تمام افرادی که قصد دیدن آن را داشتند در سالن جا شدند. بارکد در سینمای رسانه با استقبال رو‌به‌رو شد و سالن هنگام تماشای آن بارها از خنده منفجر شد.این فیلم به دلیل استقبال تماشاگران هم‌زمان در سه سالن به نمایش درآمد. پیش از نمایش این فیلم حضور بهمن فرمان آرا در سینمای رسانه توجه عکاسان را به خود جلب کرده بود.

فرش قرمز بارکد

نوبت به نمایش فیلم محمدحسین فرح‌بخش یعنی «آب‌نبات چوبی» رسید. می‌توان گفت جمعیت قابل توجهی پشت درها ایستاده بودند تا فیلم تازه فرح بخش را در مقام کارگردان ببینند اما بیش از نصف همین جمعیت قبل از آنکه فیلم به نیمه برسد سالن را ترک کردند و ترجیح دادند انرژی خود را برای دیدن دو فیلم بعدی یعنی «کفش‌هایم کو»ی کیومرث پوراحمد و «وارونگی» بهنام بهزادی ذخیره کنند. کیومرث پوراحمد پس از ابراهیم حاتمی کیا دومین کارگردانی بود که اعلام کرد فرش قرمز نمی‌خواهد و بدون تشریفات داخل سالن رفت. فیلم وارونگی هم در آخرین سئانس برج میلاد یعنی ساعت یک بامداد در سالنی که به طور کامل پر نشده بود به نمایش درآمد.

در روز ششم جشنواره معصومه ابتکار و رسول خادم در پردیس سینمایی ملت (کاخ مردمی جشنواره) حضور پیدا کردند و فیلم‌ «سیانور» در سینما آزادی و «لانتوری» در پردیس راگا به سانس فوق العاده کشیده شد.  لانتوری هم‌چنین به عنوان پراستقبال‌ترین فیلم در کاخ مردمی تا امروز شناخته شد. فیلم «دختر» رضا میرکریمی هم که روز گذشته اولین نمایش خود را در پردیس کوروش تجربه می‌کرد با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شد و در همان شب اول به سانس فوق العاده کشید. هم‌چنین «ابد و یک روز»که شگفتی جشنواره امسال لقب گرفته شب گذشته باز هم در پردیس کوروش به سانس فوق‌العاده کشیده شد.