هنر و تجربه: برنامه سینمای ایران شب گذشته میزبان کمال تبریزی و میلاد کی‌مرام کارگردان و بازیگر فیلم «امکان مینا» بود.

کمال تبریزی کارگردان فیلم «امکان مینا» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درباره ارزیابی خود از سطح کیفی جشنواره گفت:«خوشبختانه مجموع فیلم‌های حاضر در جشنواره سی‌وچهارم خوب هستند و اینکه هیچ کدام از فیلم‌ها شبیه هم نیستند بسیار جای امیدواری است.»

او ادامه داد:« هر چه تنوع بیشتر باشد به رشد سینمای ایران کمک می‌شود و در جذب مخاطبان از هر قشر می‌توانیم موفق‌تر باشیم. امسال جوانان کارگردان بسیار خوب وارد این عرصه شدند و ما در کانون کارگردانان نیز از ورود نیروهای تازه نفس و مستعد استقبال می‌کنیم.»

رییس کانون کارگردانان با اشاره به کمک‌های کانون کارگردانان به فیلم‌سازان جوان گفت:«در دوره‌های قبل روال کار به این ترتیب بود که که فیلم‌سازان ابتدا کارشان در شورای مرکزی کانون مورد بررسی قرار می‌گرفت و در صورتیکه موفق به کسب امتیاز لازم می‌شدند پروانه ساخت می‌گرفتند اما در حال حاضر پس از بررسی‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که کارگردانان جوان در کنار خود از کارگردانان پیشکسوت و البته مسئول استفاده کنند و از آن ها مشورت بگیرند.البته همواره به اعضایمان نیز توصیه می‌کنیم که فقط در حد مشاوره به کارگردانان جوان کمک کنند نه اینکه بخواهند در کارشان بیش از حد دخالت کنند و ایده و نوآوری را از آن‌ها بگیرند.مثلا در فیلم «ابد و یک روز» مازیار میری در کنار سعید روستایی مشاور بود که حضورش هم بسیار موثر بود.»

او درباره ورود خود به عرصه کارگردانی در سینمای ایران نیز گفت:« برخی از کارگردانان که باتجربه هم هستند این هنر را در ذات خود داشتند و بدون تحصیلات مرتبط وارد این حرفه شدند و من جز افرادی بودم که رشته تحصیلی‌ام مهندسی راه و ساختمان بود و هیچ ربطی به کارگردانی نداشت. بعدها هم مدتی در عکاسی فعالیت کردم سپس وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شدم. علاوه بر آن تحصیلات آکادمیک که داشتم، زمانی که می‌خواستم وارد عرصه کارگردانی شوم به این موضوع فکر کردم که در ابتدا باید در مواردی چون فیلم‌برداری، موسیقی، گریم و طراحی صحنه نیز باید نکات مورد نظرم را فرابگیرم تا در کارم به مهارت کافی برسم.»

تبریزی افزود:«زمانی که همه این موارد را فرا گرفتم احساس کردم دیگر به جایی رسیده‌ام که باید به سمت فیلم‌سازی بروم. فکر نمی‌کنم این تجربیات را در هیچ دانشکده سینمایی می‌توانستم فرا بگیرم. از روزی که این کار را آغاز کردم با خودم شرط گذاشتم که خودم را محدود به یک ژانر نکنم و کارهایم از نظر ساختار و مضمون شبیه به هم نباشند.»

او ادامه داد:«حتی زمانی که فیلمنامه‌ای را می‌خواندم و متوجه می‌شدم که تکراری است و شبیه به کارهای قبلی‌ام است آن را سریعا کنار می‌گذارم. مخاطبین امروز به من می‌گویند چرا فیلم طنز نمی‌سازی؟ من معتقدم بدلیل شرایط که مردم در آن به سر می‌برند نیاز دارند بخندند. حس خوب آدم زمانی است که به این احساس نرسد که دیگر به آخر خط رسیده و بهترین کارش را انجام داده است.»
تبریزی خاطرنشان کرد:«من معتقدم ما اصلا فرصتی برای انجام کار تکراری نداریم و آنقدر سوژه تازه وجود دارد که بخواهیم سراغ آن‌ها برویم و کار تکراری نسازیم.»

کارگردان «امکان مینا» با بیان اینکه کار بعدی‌اش به نام «کتیرایی‌ها» کلا به یک شکل دیگر است گفت:« قهرمانان این فیلم‌نامه کودکانی هستند که در بیابان‌ها به سختی کار می‌کنند و خارهای بیابان به نام کتیرا را برای امرار معاش جمع میکنند به همین علت نام این فیلم را هم «کتیرایی‌ها» گذاشتم .»

وی ادامه داد:«زمانیکه یک کارگردان سوژه‌های جدید و البته بر اساس شرایط روز جامعه پیدا کند همیشه این احساس را دارد که فیلم اولش را ساخته است و احساس خوبی دارد. هیچ وقت از این نمی‌ترسم که اگر در موضوعی کاملا متفاوت وارد شوم و فیلمم با استقبال مواجه نشود و یا جایزه‌ای کسب نکند.مثلا در مورد فیلم «طعم شیرین خیال» هیچ فردی به تعریف و تمجید آن نپرداخت اما من آن فیلم را خیلی دوست دارم و گروه مخاطبم افراد علاقه‌مند به محیط زیست و محیط بانان بودند که پس از آن فیلم به من پیشنهادهایی برای کار درباره محیط زیست دادند که این خودش یک موفقیت است.»