هنر و تجربه ـ هفتمین روز جشنواره در سینمای رسانه یا همان کاخ جشنواره مثل روزهای گذشته با برگزاری نشست‌ها برگزار شد. بارکد اولین فیلمی بود که به نقد و بررسی گذاشته شد و این جمله کارگردانش که:«سینما برایم به معنی سرگرمی است، دنبال سینمای فیلسوفانه نیستم و برای این فیلمم را در جشنواره فجر شرکت دادم که در ایران اگر فیلم‌ها در این جشنواره شرکت نکنند، در نوبت اکران به مشکل برمی‌خورند.» تکلیف خبرنگاران را با او روشن کرد. بعد از آن نشست فیلم محمد حسین فرح‌بخش یعنی «آب نبات چوبی» برگزار شد که طبیعتا با حضور کارگردانی که به اظهارنظرهای بی‌پروایش معروف است از خود فیلمش جذاب‌تر شد.

بعد از آن هم نشست نقد و بررسی فیلم‌های «کفش‌هایم کو»  با حضور کیومرث پور احمد و عوامل فیلمش و همچنین فیلم «وارونگی»به کارگردانی بهنام بهزادی برگزار شد.

کارگردان فیلم «کفش‌هایم کو» درباره ساخت این فیلم عنوان داشت :«در یک سفری که در هواپیما بودم و کتاب “هنوز آلیس” را می‌خواندم، در فصل دوم آن جمله‌ای داشت که به شدت به یاد مادرم افتادم و در هواپیما زار زار گریه کردم. این کتاب به قدری برایم تأثیرگذار بود که خواندن آن را یک ماه طول دادم، در صورتی که می‌شد آن را در مدت پنج، شش ساعت تمام کرد.»

پوراحمد هم‌چنین با تقدیر همکارانش در این فیلم با اشاره به بازی رضا کیانیان گفت:«جولین مور بازیگری که اسکار گرفته باید از کیانیان یاد بگیرد چطور نقش یک بیمار آلزایمری را ایفا کند.»کیانیان هم با اشاره به ویژگی‌های نقش حبیب در «کفش هایم کو؟» نکته جالبی را از اضطراب روز اول فیلم‌برداری بازگو کرد:: من همیشه روز اول فیلم‌برداری روی بینی‌ام جوش می‌زنم و همه گریمورها می‌دانند که باید آن را پنهان کنند. چون برای بازی در نقش های جدید اضطراب دارم و نمی‌دانم چه سرنوشتی پیدا می‌کند. این جوش  سر این فیلم بیشتر از همیشه طول کشید تا خوب شود.»

کیانیان -پوراحمد

در اولین سانس نمایش برج میلاد مستند «فصل هرس» به کارگردانی لقمان خالدی به نمایش در آمد؛ نمایش مستندی که ‍پیش از این در جشنواره سینما حقیقت جایزه بهترین فیلم را گرفته و هم‌چنین مستند برگزیده هنروتجربه شده بود با استقبال خوبی همراه شد.

بعد از آن نوبت به اکران فیلم دیگری در بخش هنر‌و‌تجربه شد و این بار نوبت به «سینما نیمکت» فیلم پرحاشیه جشنواره امسال رسید. به این ترتیب فرش قرمزهای جشنواره که در حاشیه نمایش فیلم‌ها برگزار می‌شود باز هم خود در روز گذشته حاشیه داشت. سینما نیمکت اولین فیلم سینمایی محمد رحمانیان بالاخره روی پرده سالن برج میلاد رفت و مراسم فرش قرمز آن هم با استقبال ویژه بهروز غریب پور از گروه به عنوان یک فرد تئاتری برگزار شد. محمد رحمانیان و مهتاب نصیر‍پور هر چند برای نمایش فیلم حضور داشتند اما روی فرش قرمز جشنواره عکس نینداختند.

بعد از آن نمایش فیلم «دختر» رضا میرکریمی که دومین روز حضورش در جشنواره را تجربه می‌کرد در برج میلاد آغاز شد. ماجرای صف‌های طویل این بار با استقبال از فیلم میرکریمی در کاخ جشنواره شروع شد و حجت الله ایوبی، محمد حیدری (دبیر جشنواره)‌ و علیرضا تابش ( مدیرعامل بنیاد فارابی) برای دیدن فیلم رئیس خانه سینما در سالن نمایش برج میلاد حاضر شدند. پیش از نمایش فیلم اعلام شد که عوامل فیلم دختر فیلم را  به یدالله نجفی صدابردار محبوب سینمای ایران که چند روز قبل از جشنواره از دنیا رفت تقدیم کرده‌اند.

بعد از این فیلم، فیلم «خماری» به کارگردانی داریوش غذبانی در حالی که درصد زیادی از جمعیت حاضر در برج میلاد در طبقه دوم مشغول صرف شام بودند به نمایش درآمد.

اما فرش قرمز حاشیه دار دیگر فرش قرمز فیلم «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی بود که ابتدا در تونل جلوی در و بعد در داخل سالن لغو شد. شهبازی که هنگام نمایش فیلم خود در پردیس ملت از حضور روی فرش قرمز کاخ مردمی هم خودداری کرده بود علت نیامدنش روی فرش قرمز را حضور نداشتن دبیر جشنوراه در کاخ جشنواره اعلام کرده بود. بهروز غریب پور هم در واکنش به این ماجرا گفت:«مراسم فرش قرمز سنتی است که در جشنواره فیلم فجر وجود داشته و مدیر کاخ جشنواره در گذرگاه سیمرغ به استقبال کارگردان و عوامل یک فیلم می رود. که این روند از آغاز جشنواره سی و چهارم برای تمام فیلم ها انجام شده به غیر از چند فیلم که عوامل خودشان علاقه ای به حضور روی فروش قرمز نداشته‌اند.»

عوامل سینما نیمکت در برج

با این حال مالاریا در سه سالن همزمان به نمایش در آمد. فیلمی با حال و هوای همیشگی فیلم‌های پرویز شهبازی اما این بار متفاوت‌تر.بی‌نظمی‌های برج میلاد سبب رسمی شدن تغییر برنامه‌ها و به نوعی جبران برای ایجاد نظم بیشتر شد. از دو روز پیش که اعلام شده بود از این به بعد به علت فشردگی بیش از حد برنامه‌ها دو سانس آخر هر کدام یک ساعت دیرتر شروع می‌شود، دیروز هم اعلام شد که نه فقط برای فیلم‌های پر مخاطب بلکه همه فیلم‌های به نمایش درآمده در سالن اصلی همزمان در دو سالن کوچکتر برج میلاد یعنی سالن ۴ و ۵ در طبقه منفی دو هم به نمایش درمی‌آیند. این‌ها تمهیداتی است که برای جلوگیری از ازدحام بیشتر و خارج شدن جمعیت از کنترل هر روز به برنامه‌های برج میلاد اضافه می‌شود.

سانس ساعت یک بامداد کاخ جشنواره به نمایش فیلم یتیم‌خانه ایران اختصاص داشت اما در حالی که مراسم فرش قرمز این فیلم برگزار شده بود و عوامل در کاخ جشنواره حاضر و تماشاگرانش اماده رفتن داخل سالن نمایش بودند ابوالقاسم طالبی پشت بلندگوی محوطه سالن همایش‌ها رفت و اعلام کرد فیلم به علت مشکلات فنی پخش نخواهد شد.

در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های « ابد و یک روز» نخستین فیلم بلند سینمایی سعید روستایی درسینمای جوان، فیلم سینمایی « دختر » به کارگردانی سید رضا میرکریمی در پردیس پرشین کرج، فیلم سینمایی «بادیگارد» تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا در پردیس سینمای آزادی و سینما ماندانا به سانس فوق العاده رسیدند. همچنین «بارکد» سومین ساخته بلند سینمایی مصطفی کیایی و «لانتوری» رضا درمیشیان  هم در سینما آزادی در سانس فوق العاده به نمایش درآمدند.

.