هنر و تجربه: در حالی که به روزهای پایانی جشنواره سی و چهارم فیلم فجر نزدیک می شویم، روزنامه ها و خبرگزاری های ، مطالب، نقد و مصاحبه هایی را مرتبط با فیلم های بخش هنر و تجربه جشنواره، منتشر کرده اند.

روزنامه بانی فیلم با کارگردان سه فیلم از آثار بخش هنروتجربه، محمد رحمانیان (سینما نیمکت)، هادی محقق (ممیرو)، علی محمد قاسمی (سگ و دیوانه عاشق)، به مصاحبه نشسته است.
رحمانیان در این گفت و گو از فضای تئاتر گونه و منبع الهامش برای سینما نیمکت می گوید :«من از زمان کودکی شاگرد مکانیکی را به یاد دارم که فیلم های سینمایی را خیلی جذاب برای بقیه تعریف می کرد و اتفاقاً با جزییات کامل (لوکیشن، اسپشیال افکت و ترانه ها) هم این کار می کرد. از همان موقع این خاطره خوب در ذهن من ماند و بعداً متوجه شدم دوستان دیگرم نیز خاطراتی از کسانی که فیلم ها را خوب تعریف می کنند دارند. شخصیت اصلی «سینما نیمکت» هم کسی است که خوب فیلم تعریف می کند و در دوران ممنوعیت ویدیو تصمیم می گیرد فیلمه ایی که دیده را برای مردم حاشیه شهرها تعریف کند. حدود ده سال پیش ایده خیلی کوتاه تر این داستان را در مجوعه نیمکت که از تلویزیون پخش شد کار کردم».
علی محمد قاسمی نیز پروسه ساخت «سگ و دیوانه عاشق» را هم سو با فضای ذهنی گروه خود می داند: «طرح فیلم را بر اساس چندین اتفاق واقعی که در منطقه تالش و قهوه خانه های بین راهی رخ داده که بر اساس آن فیلم نامه را نوشتم و طی دو سال با گروهی ده نفره که هماهنگ با فضای ذهنی ما بودند، فیلم را ساختیم. رئال موجود در داستان با فضای ذهنی و نگاهی که به چگونه گفتن در سینما دارم هماهنگ است. برای خیلی ها چه گفتن مهم است اما برای من چگونه گفتن.»
روزنامه بانی فیلم هم چنین به نقل از خبرگزاری مهر، مصاحبه با هادی محقق کارگردان «ممیرو» را منتشر کرده است.

محسن جعفری راد در روزنامه سینما نقدی بر فیلم «قیچی» کریم لک زاده نوشته که در بخش از آن آمده است: «قیچ مصداق بارز شیفتگی و مبهوت شدن کارگردانان جوان از ایده اولیه داستان و فضاسازی بصری پیرامون قهرمان است. این فیلم که به خوبی آغاز شده و با تصاویری هوشمندانه، نشان از فرم بصری قوام یافته را میدهد، در ادامه عملاً تبدیل شده به فیلم کوتاهی که زمانش را به زحمت به زمان یک فیلم سینمایی تبدیل کرده است.»

سحر عصرآزاد در روزنامه اعتماد یادداشتی نوشته درباره چهار فیلم  «سینما نیمکت»، «دختر»، «خماری» و «مالاریا». او درباره «سینما نیمکت» دومین فیلم محمد رحمانیان بعد از فیلم «کنسل» نوشته است: «رحمانیان کارگردان صاحب نام تئاتری که در سینما عرصه فیلم نامه‌نویسی را تجربه کرده، محوریت قصه فیلمش را به یک گروه دوره گرد نمایشی اختصاص داده که در دهه ۶٠ و ٧٠ که ویدیو ممنوع بوده، فیلم‌های تاریخ سینما را در روستاهای دورافتاده و قهوه‌خانه‌ها برای مردم اجرا می کنند. فیلم با تبعیت از همین خلاصه داستان با طرح روابط اولیه بین اعضای این گروه که هر یک به انگیزه‌ای به این کار روی آورده‌اند، بخش اعظم زمان قصه را به بازسازی صحنه‌های مهم فیلم‌های تاریخ سینما اختصاص داده بدون آنکه تابع روال و نظم دراماتیک برای پیشبرد قصه باشد. به این ترتیب این صحنه‌ها در مکان‌های مختلف پشت سر هم اجرا می شوند و در این میان نقب کمرنگی هم به ممیزی و سانسور و… زده می شود که در فضای غیررئال و نمایشی فیلم ما‌به ازای بیرونی پیدا نمی کند.»

خبرگزاری مهر خبر از انتخاب فیلم «قیچی» به کارگردانی کریم لک‌زاده به عنوان تنها نماینده شهر ادب و هنر در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر داده است. «قیچی» در میان ۱۱ فیلم بخش «هنر و تجربه» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که یک هفته است آغاز شده قرار دارد، سازنده آن پیشتر در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با «قمارباز» توانست نگاه‌ها را به خود معطوف کند.

ایسنا نیز خبر اکران فیلم «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده را در اوایل سال آینده در هنروتجربه منتشر کرده است. محمدزاده با اشاره به اینکه فیلمش در جشنواره‌ هشت اکران در سینماهای مردمی داشته است، درباره ساخت این فیلم گفت:«ابتدای سال ۹۳ طرحی از سوی یوسف وجدان دوست که تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده دارد، عنوان شد که توسط فرامرز وجدان دوست نوشته شده بود. در همان زمان بیشتر به دنبال ساخت فیلمی مستقل و جمع و جور بودیم که فارغ از ساختارهای سخت سینما، قابل تولید کردن باشد، در ادامه کار پیمان ناجی به گروه فیلم‌نامه نویسی اضافه شد و اواخر شهریور امسال پروانه ساخت گرفتیم و در پاییز فیلم‌برداری آغاز شد.» کارگردان فیلم سینمایی «چهارشنبه» همچنین درباره قرارگیری فیلمش در گروه «هنر و تجربه» و آینده اکران آن توضیح داد:« هنروتجربه برای ما اولویت دارد و پیشنهادی هم از سوی مدیران آن مطرح شده و امیدوارم ابتدای سال ۹۵ این فیلم در گروه هنروتجربه اکران شود.» محمدزاده افزود: «اعتقاد چندانی به این دسته‌بندی‌ها ندارم، مهم‌تر از عنوانی که فیلم در آن قرار می‌گیرد رضایت مردم است،چون حتی فروش بالای یک فیلم هم کافی نیست و باید مخاطبان آن را بپسندند.»

در روزنامه شهروند گفت‌وگویی با محمدعلی سجادی به بهانه نمایش «تمرین برای اجرا» منتشر شده است. سجادی در این گفت‌وگو پیرامون فیلمش توضیح داد:«علاقه من به داستان‌های شاهنامه فردوسی به‌ویژه داستان «سیاوش» و دغدغه من در ارتباط با تئاتر باعث شد که به سراغ این سوژه بروم و اثری بسازم که در ارتباط با هردوی آن ها باشد. البته «تمرینی برای اجرا» فیلمی کاملاً داستانی است. منتهی در بخش تجربی‌اش رویکردی جدید و نو داشته‌ام و به داستان شاهنامه پرداخته‌ام. مدت‌ها بود که دغدغه‌ام ساخت فیلمی این چنین و با مضمون اسطوره‌ای بود. البته در «سیاوشان» همچنین تفکری داشتم اما این فیلم مهجور ماند و دوباره به سراغ شاهنامه‌خوانی و فیلمی دراین‌باره آمدم. علاقه دارم در بخش اساطیری شاهنامه که براساس آن نقاشی می‌کنم فیلم‌هایی بسازم. متاسفانه در سینمای ایران فیلم‌هایی تاریخی البته با این گونه مضمون‌ها کمتر دیده‌ایم یا اصلا نداشته‌ایم. عده‌ای می‌گویند شرایط برای ساخت فیلم‌های اسطوره‌ای مهیا نیست؛ اما مگر برای ساخت فیلم‌های دیگر شرایط مناسب است. به‌هرحال تصمیم گرفتم که این فیلم را براساس علاقه شخصی خودم بسازم و امیدوارم مخاطبان هم از آن به درکی از تصویر و شاهنامه‌خوانی برسند.»