هنروتجربه: امسال در جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر کارگردانان جوان فیلم اولی بسیار خوش درخشیدند و بعد از نمایش فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، فیلم «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری هم توجه هنرمندان، اهالی رسانه و مخاطبان را به خود جلب کرد. احسان بیگلری که پیش از این دستیار کارگردانانی چون اصغر فرهادی، کیومرث پوراحمد و… بوده‌است، پیرامون فیلم اولش با خبرآنلاین به گفت‌وگو نشسته است.

ظاهرا «برادرم خسرو» را بیشتر آن‌هایی که دیده‌اند، دوست داشته‌اند؟
بله خوشبختانه نگاه‌ها خیلی خوب بوده و با اینکه فیلم در روزهای آخر جشنواره اکران شد اما مخاطبان آن را کشف کردند و بازخوردها مثبت بود.

منتقدان چطور؟
منتقدان هم برخورد خیلی خوبی داشتند و در کاخ جشنواره هم اتفاق‌های خیلی خوبی رخ داد و حضار در سالن بعد از پایان فیلم برای مدتی طولانی تشویق کردند.

شما با فیلم‌سازان شاخصی مثل پوراحمد و فرهادی کار کرده‌اید. چقدر از کارهای آن‌ها الهام گرفتید یا چقدر کمک‌تان کردند تا فیلم اول‌تان را بسازید؟
من از همه‌شان چیزهایی یاد گرفته‌ام و تجربه کارکردن با آن‌ها خیلی خوب بود اما همیشه می‌خواستم فیلم خودم را بسازم و از دل این تجربه‌ها به فیلم خودم رسیدم.

ظاهرا به سینمای قصه‌گو هم اعتقاد دارید.
بله، اصلا تا وقتی که قصه خوبی برای گفتن نداشته باشم فیلم نمی‌سازم.

درباره شکل گیری فیلم‌نامه بگویید. گویا یک کار اشتراکی بوده‌است.
فیلم‌نامه روان‌شناختی است و در حوزه اجتماعی قرار نمی‌گیرد. روند نوشتن فیلم‌نامه دو سال طول کشید و بعد سراغ تولید رفتیم. البته برای اینکه فیلم‌نامه شکل درست و حساب شده‌ای پیدا کند، تحقیق و پژوهش داشتیم و این یک مقدار زمان برد.

برادرم-خسرو

خوب شد به بحث پژوهش و تحقیق اشاره کردید چون وقتی یک بیماری را دستمایه داستان یک فیلم قرار می‌دهید  بعدا خیلی‌ها که با این بیماری و نشانه‌هایش آشنایی دارند، ایرادهای جزئی بعضا درستی می‌گیرند و می‌گویند فلان اتفاقی که در فیلم افتاد مربوط به این نوع بیماری نیست و اینجا اشتباه کرده‌اید.
بله درست است. به همین خاطر ما خیلی خیلی زیاد تحقیق کردیم .تحقیق ما درباره بیماری افسردگی دوقطبی بود و زیر نظر دکتر نقوی در بیمارستان روزبه تحقیق مفصلی انجام دادیم که حاصل آن به ما کمک زیادی کرد. البته باید تاکید کنم این بیماری محوریت فیلم نیست و از دل این بیماری بهانه‌ای به دست آوردیم تا داستان اصلی را روایت کنیم.

عده‌ای معتقدند شهاب حسینی در این فیلم آنقدر خوب بازی کرده که بقیه را زیر سایه قرار داده‌است.
به هرحال شهاب حسینی است دیگر. او بازیگر بزرگی است و بازی کردن مقابلش سخت می‌شود. شهاب حسینی به شدت برای این نقش تحقیق کرده بود. او بازیگر خاصی است که خیلی برای نقشش کار کرد و سر حال جلوی دوربین آمد اما ناصر هاشمی و هنگامه قاضیانی هم بسیار خوب بودند.

شهاب حسینی در تهیه این فیلم هم کمک کرده‌است.
بله اگر ایشان و سعید ملکان نبودند فیلم ساخته نمی‌شد. به همین خاطر باید از این عزیزان به صورت ویژه تشکر کنم.

خیلی‌ها می‌گویند حق برخی فیلم‌های نگاه نو بود که به بخش سودای سیمرغ برسند.
بله موافقم .در بخش نگاه نو فیلم‌های خیلی خوبی حضور داشتند و کاش تعداد بیشتری از این فیلم‌ها به بخش سودای سیمرغ می‌رسیدند.