هنروتجربه: امروز (۲۵ بهمن) با اینکه سه روز از پایان چشنواره سی و چهارم فیلم فجر می گذرد اما هنوز در رسانه های مختلف خبرها و اظهارنظرها پیرامون مسائل گوناگون از داوری و جوایز تا کیفیت فیلم ها دیده می شود. یکی از نکاتی که هم چنان از سوی سینماگران به آن اشاره می شود، حضور موفق جوان ها در جشنواره این دوره است، چنان که سعید راد در گپی با خبرآنلاین به این نکته اشاره دارد:« به نظرم ورود جوان‌ها به سینما نه تنها خوب است که باید اتفاق بیفتد، چون به هر حال اجتناب‌ناپذیر است، ضمن آن که به هر صورت آینده سینمای ایران را همین فیلمسازان جوان رقم می‌زنند و تعیین می‌کنند ولی برای این کار باید قواعدی در نظر گرفته شود.» محمد علی طالبی کارگردان نام آشنای سینمای ایران هم در یادداشتی از «لانتوری» به عنوان بهترین و مهم ترین فیلم جشنواره یاد کرده و دلایل انتخاب خود را هم نوشته است. البته در این میان برگزاری جشنواره برلین و حضور پررنگ فیلم های ایرانی در بخش های مختلف جشنواره هم از نظر رسانه ها دور نمانده و خبرهایی درباره زمان نمایش فیلم های ایرانی در این رویداد منتشر شده است.

و بعد از این مرور کوتاه بر خبرهای جشنواره ای می رسیم به خبرهای مرتبط با فیلم های گروه هنروتجربه در رسانه ها.

سروش محمدزاده کارگردان فیلم «چهارشنبه» که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر که تندیس ویژه بخش هنر و تجربه را از آن خود کرد به خبرگزاری مهر گفت: «خبر اکران نوروزی فیلم «چهارشنبه» از سوی مسئولان گروه سینمایی «هنر و تجربه» اعلام شده اما هنوز قرارداد اکران بسته نشده است.»
محمدزاده با تاکید بر اینکه نسخه اکران نسبت به آنچه در جشنواره به نمایش درآمد یکسان است، بیان کرد: «قبل از نمایش فیلم «چهارشنبه» در این دوره از جشنواره نظرات مختلفی از سینماگران و اهالی رسانه دریافت کردم و بر اساس آن ها هر تغییری لازم بود اعمال کردم و پس از نمایش فیلم در جشنواره هم نظراتی دریافت کردم که به کامل شدن فیلم کمک می‌کند اما اعمال این تغییرات حیاتی نیست بنابراین اگر وقت کافی داشته باشم این تغییرات را انجام خواهم داد در غیر این صورت نسخه نمایش داده شده در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر برای اکران نوروزی روی پرده خواهد رفت.»
کارگردان فیلم «چهارشنبه» درباره بازخورد این فیلم در میان مخاطبان سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: «خوشبختانه با بازخوردهای خوبی درباره فیلم «چهارشنبه» از سوی تماشاگران این دوره از جشنواره روبه‌رو شدم و در برج میلاد و در میان اهالی رسانه هم بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. امیدوارم فیلم «چهارشنبه» در اکران عمومی خوش بدرخشد و بتواند رضایت مخاطبان این طیف از سینما ایران را نیز جلب کند.»

سامان سالور به بهانه اکران «آمین خواهیم گفت» در گروه هنروتجربه با روزنامه بانی‌فیلم به گفت‌وگو نشسته است. در این گفت‌وگو سالور ضمن اشاره به جشنواره سی‌وچهارم و حضور جوانان در این جشنواره و مشکلاتی که برای اکران فیلم‌ها وجود دارد، پیرامون نمایش فیلم‌ها در گروه هنروتجربه گفت: «آقای ایوبی ریاست سازمان سینمایی، از این جنس فیلم‌ها زیاد دیده‌اند. هم به دلیل پست‌هایی که داشته‌اند و در فرانسه، در هفته فیلم ایرانی با نمایش این فیلم‌ها و این گونه کارگردان‌ها آشنا هستند. به نظرم باید تعداد اکران بخش هنر و تجربه بیشتر شود و فرصت تبلیغات و دیده شدن بیشتری به آن‌ها داده شود. ما باید بخشی داشته باشیم به نام هنروتجربه که بتوانیم این هنر و تجربه را تولید کنیم. باید راهکاری اندیشیده بشود تا از تولید، اکران و بازاریابی این گونه از فیلم‌ها حمایت شود. از آقای ایوبی می‌خواهم که گروه هنروتجربه را نه تنها در اکران بلکه در تولید، نمایش و بخش بین‌المللی حمایت کنند.»

در روزنامه صبا مطلبی تحت عنوان «کمدی اشتباهات» منتشر شده که در آن به تصویری که از جشنواره سی و چهارم در ذهن رسانه‌ها باقی می‌ماند، پرداخته است. در گوشه‌ای از این مطلب به حذف نشست‌های خبری فیلم‌های هنر و تجربه در کاخ جشنواره اشاره شده است. در این مطلب عنوان شده است که کارگردان‌های این بخش از این اتفاق ناراضی بودند و برخی از آن‌ها چون کریم لک‌زاده کارگردان «قیچی»، هادی محقق کارگردان «ممیرو» و پویان باقرزاده کارگردان «برداشت دوم از قضیه اول» به این مساله واکنش نشان دادند. این کارگردانان معتقد بودند برگزاری چنین نشست‌هایی عامل مهم هویت‌بخشی به فیلم‌سازان و فضای جشنواره بود و با حذف آن‌ها اینطور برداشت می‌شود که به هنر و تجربه بها داده نمی‌شود.

در قسمتی دیگر از این روزنامه، سالور درباره اکران فیلمش پس از پنج سال گفت: «در حال حاظر دچار حس دوگانه‌ای شدم. از یک طرف خوشحالم که بعد از پنج سال این فیلم رنگ پرده به خود دید و برای مخاطب به نمایش درآمد و از طرف دیگر دلخورم که پنج سال بخاطر بی‌سلیقگی یک‌سری افراد در دولت گذشته، فیلمی که کلمه به کلمه فیلم‌نامه آن از وزارت ارشاد اسلامی مجوز ساخت داشت، فرصت نمایش داخلی و خارجی را از دست داد و عملا برایش فرصت‌سوزی شد.»

در روزنامه فرهیختگان یادداشتی بر فیلم «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها منتشر شده است. در این یادداشت که به قلم سیدحسین رسولی نوشته شده، آمده است: « موریس بلانشو، نویسنده و نظریه‌پرداز فرانسوی (۲۰۰۳-۱۹۰۷) در تعریف نویسنده مى‌نویسد: «او مرد، زندگى کرد و از نو مرد.» در‌واقع مهم‌ترین مضمون آثار بلانشو «مرگ» است. او از هر جایی که شروع به نوشتن می‌کند به مرگ می‌رسد و گاهی نویسندگی را با مردن یکی می‌داند و نویسنده را فردی می‌داند که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. نویسنده کتاب «‌از کافکا تا کافکا» به‌شدت تحت‌تاثیر اندیشه هولدرین، ساد، رمبو، مالرمه، ریلکه و از همه مهم‌تر کافکا است و گویی او را یک اسطوره مدرن زندگی می‌داند. بلانشو در جایی دیگر می‌گوید: «نویسنده در یک موقعیت مسخره قرار دارد. از یک سو مى‌داند حرفى براى گفتن ندارد و مى‌داند که نمى‌تواند اندیشه و احساس خود را چنانکه باید و شاید روى کاغذ بیاورد، از سوى دیگر اما ناگزیر است که اندیشه و احساسش را بیان کند.» همین شخصیت کافکایی که در آستانه مرگ قرار دارد را در چهره «منوچهر» شخصیت اصلی فیلم احتمال باران اسیدی می‌بینیم. منوچهر به ۶۰ سالگی رسیده و از اداره دخانیات شهر رشت بازنشسته شده است. او در تنهایی و انزوای عمیقی به سر می‌برد و گویی مرگ سایه او را تعقیب می‌کند. او هر روز به محل کارش سر می‌زند، به تکرار مکررات خویش می‌پردازد و مورد اعتراض دیگران قرار می‌گیرد. بنابراین او چاره‌ای ندارد جز اینکه با مرگ بجنگد یا با آن مبارزه کند. مبارزه او باید معنایی برای زندگی‌ علی‌السویه‌اش به ارمغان بیاورد. بنابراین در این سیر و سلوک به جست‌وجوی یکی از دوستان قدیمی‌اش به نام خسرو دوانی می‌رود. زیرا در جوانی به او در مورد عشقش دروغ گفته و تا حدودی به او خیانت کرده است. اما او در یک هتل ارزان‌قیمت در تهران با دو شخصیت دیگر روبه‌رو می‌شود که مانند او سرگردان و اسیر دوران اثیری و عسرت‌زده معاصر هستند؛ کاوه که هتلداری جوان است و دختری که به شکلی کولی‌وار در آن هتل به صورت قاچاقی به سر می‌برد.»