هنر و تجربه – سوگند نیازمند: بحث تبلیغات در سینما ایران همیشه مهم و حیاتی بوده است، و اخیرا بیش از پیش به آن اهمیت داده می‌شود. در جشنواره سی‌وچهارم نیز در این امر شاهد پیشرفت و حرکت‌های رو به جلویی بودیم. از حضور جوانان در رشته‌های مختلف مانند عکس، آنونس، تیزر و پوستر تا  نوآوری و حضور فیلم‌های مستند برای اولین بار در این بخش، نوید راه روشنی در آینده است. برای این‌که جزئیات این بخش را در جشنواره سی‌وچهارم بیشتر رصد کنیم با امیر عابدی، مدیر بخش تبلیغات جشنواره فیلم فجر امسال به گفت‌وگو نشستیم. گفت‌وگویی از برنامه‌هایی که  امسال که عملی شد تا دغدغه‌هایی برای جشنواره سال آینده .

بحث تبلیغات را نسبت به سال گذشته چطور ارزیابی کردید؟

با توجه به این‌که من سال‌هایی در بخش مسابقه تبلیغات سینما حضور داشتم، و سال‌هایی نبوده‌ام شاید ارزیابی دقیقی نداشته باشم. با این حال در سال گذشته بخشی به عنوان مدیریت تبلیغات اضافه شد که بر بخش مسابقه تبلیغات سینما اثر گذاشت و آن را گنگ کرد و این تصور را ایجاد که دیگر سیمرغ به عکاسان و گرافیست‌ها تعلق نمی‌گیرد که ظاهرا همین‌طور هم شد. اما در بحث تفاوت‌های کیفی سال گذشته و امسال تضمینی وجود ندارد که ما هر سال حرکت رو به جلویی داشته باشیم. به طور مثال امسال هیات داوران در بخش پوستر سه اثر را بیشتر کاندیدا نکردند و من هم به عنوان مدیر آن بخش دخالتی در تصمیم هیات داوران نداشتم در صورتی که با سلیقه شخصی من کارهای بهتری هم وجود داشتند اما من به نظر هیات داوران احترام می‌گذارم. اما در بخش عکس و گرافیک اتفاف ویژه‌تری افتاد و ما پیشرفت زیادی داشتیم. در این بخش‌ها، تفاوت امتیاز فیلم برگزیده با کاندیداها زیاد و قابل توجه نبود و کیفیت‌ها به یکدیگر نزدیک بود که این مساله خود جای خوشحالی دارد. نکته دیگری حضور نیروهای جوان در رشته‌های مختلف بود، هرچند آنهایی که تجربه بیشتری داشتند، موفق‌تر عمل کرده بودند اما حضور جوانان جای امیدواری زیادی دارد.

گویا امسال نوآوری‌هایی در بخش تبلیغات داشته‌ایم، توضیح می‌دهید؟

امسال، سال اولین بارها بود. ما برای اولین بار بخش مستند داشتیم، برای اولین بار یک کاتالوگ مستقل برای بخش تبلیغات داشتیم. برای اولین بار در فضای مجازی حضور داشتیم و چون تعداد کاتالوگ‌ها محدود بود و به سختی می‌توانستیم به دست تهرانی‌ها هم برسانیم، با حضور در فضای مجازی نمایشگاه و آثار را در شهرهای دور افتاده هم عرضه کردیم و این‌گونه قابل بازدید شد. در فضای مجازی همه چیز را با اطلاعات دقیق و مشخصات صاحبان آثار قرار داده بودیم، که در اینستاگرام و تلگرام قابل مشاهده بود.

چرا تصمیم گرفتید بخش تبلیغات فیلم مستند را هم برای اولین بار مورد ارزیابی قرار دهید؟

در حقیقت جریان هنر و تجربه خون تازه‌ای را به رگ سینما ایران وارد کرده و شما می‌دانید اکران فیلم مستند حاصل حضور گروه هنر و تجربه است. در گذشته اکران چنین فیلم‌هایی به صورت نادر و تک موردی بوده است اما در حال حاضر به یک جریان تبدیل شده و اکران فیلم مستند در دل اکران‌های سینما وجود دارد. ما نمی‌توانیم چنین چیزی را نادیده بگیریم چه بسا من بهترین پوسترهایی را که دیدم از دل سینما مستند و هنر و تجربه بیرون آمده بود. به دلیل اینکه فضاهایی که به این سینما حاکم است اجازه مانور بیشتری را به گرافیست می‌دهد و دست طراح را در ایده باز می‌گذارد. سال گذشته جای این بخش خالی بود اما امسال من این ایده را اجرایی کردم و با همه انتقادها خوشحال و راضی هستم و امیدوارم برای همیشه نهادینه شده باشد. در هر حال موضوع مهم برای ما، اکران است.

به مساله انتقاد اشاره کردید، کمی راجع به آن برایمان بگویید؟

این انتقادها برایم خیلی اهمیت نداشت، زیرا من به لحاظ عقلانی متوجه نمی‌شوم چرا باید به یک پیشرفتی که صورت گرفته انتقاد شود. اگر ما با یک پسرفت مواجه بودیم این انتقادها کاملا پذیرفته بود. همه صنف مستندسازان از کانون کارگردانان فیلم مستند تا تهیه‌کنندگان مستند از این حرکت که برای اولین بار انجام دادیم و نهادینه‌اش کردیم حمایت کردند و خوشحال بودند. نمی‌دانم جای ناراحتی کجاست؟ ما باید بدانیم که سینما فقط سینما داستانی نیست و کسانی که این انتقادات را وارد می‌کنند ذهنشان بسته است. به طور کلی ما باید به سینما اکران اهمیت بدهیم، اکران فیلم‌های انیمیشن، مستند و گونه‌های مختلف سینما داستانی مهم است. نمی‌توانیم بگوییم گونه هنر و تجربه، انیمیشن و مستند را نمی‌پذیرم و فقط سینما داستان‌گو مهم است. این انتقاد، کارشناسی درستی نشده و غلط است. ما در ارزیابی آثار شرطمان اکران بوده که همه فیلم‌هایی که داوری شدند این شرط را رعایت کرده بودند.

استقبال از نمایشگاه مواد تبلیغی که در پردیس ملت افتتاح شد، چطور بود؟

من چند باری که سر زدم و دورادور در جریان قرار می‌گرفتم به طور کلی استقبال خوب بود. تنها مشکلی که وجود داشت این بود که پردیس ملت از ساعت ۱۵ فقط با کارت و یا بلیط اجازه ورود می‌داد و این مساله ما و بازدیدکنندگان را محدود می‌کرد. اصولا قشری که از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند قشری هستند که از بعدازظهر گالری گردی می‌کنند از طرف دیگر ما قرار بود گالری‌های خانه هنرمندان را در اختیار داشته باشیم که متاسفانه نشد و اگر محقق می‌شد اتفاقات بزرگتری هم در این بخش می‌افتاد. متاسفانه چون خانه هنرمندان از قبل هماهنگ نشده بود نتوانستیم آنجا باشیم. اما من امسال نامه‌اش را آماده کرد‌ه‌ام که همین امسال ارسال کنم و از مدیریت خانه هنرمندان درخواست کنم تا سال آینده همه گالری‌ها را به بخش مواد تبلیغاتی اختصاص دهند. نکته دیگری که وجود دارد این است که ما سال‌های سال است به علت شرایط سینما بخش تبلیغاتی فیلم‌ها را در سال آینده‌اش برگزار می‌کنیم. علت این است که در سال‌ها گذشته برای طراحی یک پوستر چون امکانات وجود نداشت و دستی بود، اجرایش زمان زیادی می‌برد و یا برای ساخت یک آنونس روزهای زیادی سپری می‌شد. اما در حال حاضر با امکاناتی که وارد سینما شده، در بخش عکاسی دوربین‌های دیجیتال، در بخش تیزر سیستم‌های دیجیتالی و کامپیوتر و در بخش پوستر هم یک روزه می‌شود، آن‌ها را آماده کرد. بنابراین دیگر ضرورت ندارد صبر کنیم تا زمان اکران برسد و مواد تبلیغاتی حاضر شود. تهیه‌کنندگان می‌توانند همزمان با جشنواره همه مواد تبلیغاتی فیلم‌ها را آماده داشته باشند. و اما در بخش عکس چه در زمان نگاتیو و چه در زمان دوربین‌های دیجیتال می‌توان عکس‌ها را آماده داشت. امسال اولین خواسته‌ای که من از آقای حیدری داشتم این بود که این بخش را به روز کنیم و ایشان هم با سعه صدر استقبال کردند. متاسفانه به دلیل نداشتن فضای نمایش گسترده این اتفاق محقق نشد اما انشالله از سال آینده پیگیر این قضیه هستیم. خوشبختانه انجمن عکاسان هم همین خواسته را داشت و باید این رایزنی انجام شود تا سال آینده همه گالری‌های خانه هنرمندان را داشته باشیم ، چون ما برای به نمایش گذاشتن آثار دوسال به یک فضای بزرگ احتیاج داریم. من بسیار به این طرح امیدوارم و انشالله برای سال آینده اتفاقات بزرگی خواهیم داشت.