هنر و تجربه: در واپسین روزهای ماه دوم فصل زمستان و با فاصله گرفتن از تب و تاب جشنواره فیلم فجر امروز (۲۷ بهمن) در صفحات فرهنگ و هنر مطبوعات کشور  پیرامون هنر و تجربه خبرهایی منتشر شده است که در زیر مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

در روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با هادی محقق کارگردان فیلم «ممیرو» منتشر شده است. محقق در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم از زندگی تراوش کرده است توضیح داد: «من بارها این موقعیت را به عینه دیده و تجربه کرده‌ام. هر چیزی که در فیلم دیده‌اید را من در زندگی خودم دیده‌ام. شما را ارجاع می‌دهم به پلان پاره‌کردن شکم گراز که صددرصد واقعی است و هرچیزی که می‌بینید در دنیای واقعی هم اتفاق می‌افتد و من این را از تجربیات زندگی واقعی خودم بازسازی کرده‌ام. آن پلان تصادف هم واقعی است. آن خانواده‌ای که از بین می‌روند، واقعی است. آن عروسی هم که در فیلم دیده‌اید، واقعی است. تصمیم گرفتم فیلم را براساس آن هسته مرکزی بسازم و در اصل آن را از واقعیت گرفته‌ام. فکر نکنید مستند ساخته‌ایم. ما مثلا سکانس عروسی را براساس یک عروسی واقعی با تمام جزئیات دقیق آن خلق کردیم. ژان لوک‌گدار حرف خوبی می‌زند. او می‌گوید: «بهترین فیلم آن است که احساس کنید یک مستند را تماشا می‌کنید و باز بهترین مستند اثری است که فکر کنید یک فیلم داستانی را می‌بینید.» من هم به دنبال این بوده‌ام که دست به چنین کاری بزنم. یعنی مخاطب بپرسد که آیا این اتفاق یا این سکانس یا این لوکیشن در فیلم واقعی بود؟ من هر چیزی را که در فیلم گذاشته‌ام، می‌شناسم. به نظر من هرکس که می‌خواهد فیلم بسازد باید جایی برود که آنجا را بشناسد. باید موضوعی را برگزیند که آن را بشناسد. باید سعی کنید که همه‌چیز فیلم باورپذیر باشد.»

روزنامه اعتماد نیز به بهانه اکران فیلم «آمین خواهیم گفت» بعد از پنج سال با سالور گفت‌وگو کرده است. سالور از زبان خودش راجع به فیلم توضیح داد: «از آنجا که این روزها و سال‌ها از برخی کلمات نابجا استفاده شده است و معنای عکس پیدا کرده‌اند گاهی در به‌کار بردن این واژه‌ها اکراه داریم. فیلم مستقل یکی از همین کلمه‌ها و اصطلاحات است. اما «آمین خواهیم گفت» یک فیلم مستقل به معنای واقعی است. این فیلم چندان به جریان معمول سینما مربوط نبود و به‌شدت به فضا، تصاویر و اتمسفر وابسته است. ایده اولیه فیلم در اوج اتفاقات سال ١٣٨٨ شکل گرفت و ایده آن متعلق به برادرم ساسان سالور بود که مدیر تولید و یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم است. بعد از نگارش فیلمنامه به شکل کاملا قانونی از وزارت ارشاد وقت پروانه ساخت گرفته شد. منطقه‌ای که برای فیلمبرداری انتخاب شد خیلی سخت بود. ایستگاهی دور افتاده به نام تنگ هفت، بین استان‌های لرستان و خوزستان. در حقیقت روستایی بود که پدربزرگ من در زمان حیاتش در آنجا زندگی می‌کرد و با آن منطقه آشنایی داشتم. فیلم با سختی‌های بسیاری ساخته شد. البته ٢٠ سال است در سینما کار می‌کنم و به طورکلی سینما مقوله‌ای سخت است. اما گاهی برخی همکاران ما از رانت‌های مختلفی در هر دوره یا دولتی استفاده می‌کنند که بسیار عجیب است. سخت‌ترین مساله برای فیلم در همان سال ١٣٨٩ اتفاق افتاد؛ هنگامی که فیلم در جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر پذیرفته شد و نمایش محدود جشنواره‌ای داشت. اما متاسفانه چوب منتقدانه و مستقل بودنش را خورد و فرصت‌های بسیاری برای نمایش این فیلم از دست رفت. پروانه نمایش فیلم صادر نشد و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هم هرگز نگفت فیلم توقیف شده است. اما همین عدم صدور پروانه نمایش باعث شد فرصت حضور در چندین جشنواره معتبر بین‌المللی را از دست بدهیم. در نهایت به دلیل اینکه تهیه‌کننده بیش از این متضرر نشود برای اکران حاضر به پذیرفتن ممیزی فیلم شدم. اگر تهیه‌کننده فیلم خودم بودم هرگز حاضر نبودم حتی یک پلان از فیلم را تغییر بدهم. متاسفانه همکاران ما با تاخیر چند ساله نسبت به سیاست‌ها یا یک دولت انتقاد می‌کنند. یا این انتقادها در لایه‌های زیرین کارشان دیده می‌شود. اما «آمین خواهیم گفت» چوب جسارت و صداقت خودش را در منتقدانه بودنش خورد. قصه «آمین خواهیم گفت» قصه آدم‌های تنهایی است که به دنبال همدم، عشق و زندگی بهتر می‌گردند و گاهی در همین راستا همدیگر را قربانی می‌کنند. یکی از دلایلی که به فیلم، پروانه نمایش ندادند شباهت نوع رفتار یا فیزیک یکی از بازیگران فیلم به رییس‌جمهور پیشین بود. اما فیلم در همان دولت پروانه ساخت گرفت و البته در همان دولت هم توقیف شد. هرچند مسوولان از به‌کار بردن کلمه توقیف هم ابا داشتند. اگر در اسامی فیلم، شخصیت‌ها و اتفاقات فیلم دقت کنیم، برای مثال پلی که خراب شده و مدت‌ها بازسازی نشده است و وعده ساخته شدن آن داده می‌شود، می‌بینیم فیلمی دربرگیرنده انتقادات اجتماعی است. کل فیلم ٨٢ دقیقه بود و در نهایت برای اکران ۶ دقیقه از آن حذف شد.»

روزنامه جام‌جم به معرفی مستند «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربان‌پور و «آمین خواهیم گفت» به کارگردانی سامان سالور پرداخته است.

روزنامه راه مردم خبر اکران دو فیلم «ملف گند» و «مدار صفر درجه» به کارگردانی محمود رحمانی در دانشگاه سایمون فریز کانادا را منتشر کرده است.

روزنامه سینما با توجه به اینکه سعید روستایی را پدیده امسال جشنواره فیلم فجر شمرده است، خبر از همکاری سعید روستایی با محسن قرایی داده است. سعید روستایی فیلم‌نامه فیلم تازه محسن قرایی به نام «نمره اخلاق بیست» را بعد از کار مشترک او با افشین هاشمی در «خسته نباشید» به نگارش درآورده است و این فیلم قرار است از سال آینده جلوی دوربین برود.

در روزنامه‌های اعتماد، سینما و بانی‌فیلم مصاحبه هوشنگ گلمکانی با سایت هنر و تجربه بازتاب‌های داشته است.