هنروتجربه- امیر عفاف: نقد و برسی فیلم «سایه روشن» با حضور فرزاد موتمن (کارگردان) و علی آذری (منتقد فیلم) چهارشنبه ۲۸ بهمن در تالار حافظ شیراز برگزار شد.
فرزاد موتمن در این نشست با اشاره به تکراری بودن ساختار فیلم های سینمای ایران گفت: «من از ابتدا می دانستم که این فیلم گیشه‌ای نبوده و قرار نیست همه مخاطبان را جذب کند در نتیجه تصمیم گرفتم در ساختار و نحوه روایت تا آنجا که می شود خلاقیت به خرج دهم.»
وی در خصوص ارتباط مخاطبان با این اثر یادآور شد: «سایه روشن برای مخاطبان جدی و فیلم بین سینمای جهان ساخته شده‌است و ارجاعات زیادی به فیلم‌های مطرح تاریخ سینما دارد که توجه مخاطبین را به خود جذب می کند.»
موتمن با اشاره به این نکته که همواره در کارهایم تجربه‌گرایی و نوآوری را مد نظر قرار داده‌ام افزود:«سایه روشن یک یادگاری در سینمای ایران به شمار می رود که تا به حال نمونه آن ساخته نشده است.»
این کارگردان در خصوص ساخت این فیلم اضافه کرد:« ساخت یک فیلم بلند تنها با ۴ بازیگر و یک لوکیشن ثابت بسیار سخت بود و علاوه بر میزانسن و دکوپاژهای دقیق به طراحی صحنه حساب شده‌ای هم نیاز داشت.»
وی ادامه داد:«قبل از نگارش فیلمنامه از مشاوره روانشناسان نیز استفاده شد که پیشنهاد‌های آنها حتی در انتخاب اسم و طراحی صحنه اثر گذار بود.»
موتمن در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان که معتقد بود فیلم پر از ابهام است و حقیقت در آن به درستی آشکار نیست گفت: «حقیقت مشخصی وجود ندارد و مرز واقعیت و خیال به واسطه زوایای دید انسانها مخدوش می‌شود. این فیلم در مورد راز و ابهام است هرچند که گره گشایی های خود را نیز دارد.»
علی آذری منتقد سینما در این نشست با اشاره به تسلط کم نظیر موتمن بر سینمای جهان گفت:« تجربه ساخت چنین آثاری در کارنامه کارگردان‌های بزرگی چون دیوید لینچ وجود دارد و این فیلم هم از آنها متاثر است.»
آذری با اشاره به نمونه‌های سایکو درام و مشخصه‌های آن ادامه داد: «سایه روشن از فیلمنامه‌ای دقیق و میزانسن‌های حساب شده‌ای برخوردار بوده هرچند که بازی نامناسب ۲ بازیگر نقش‌های اصلی به فیلم لطمه وارد کرده است.»
علیرضا عیسوی مجری مراسم نیز به تدوین غیر خطی فیلم اشاره کرد و عنوان کرد: «این نوع تدوین و نحوه روایت با توجه به این‌که شخصیت اول فیلم نویسنده‌ای است که حافظه‌اش را از دست داده، انتخاب درستی بوده و غیر از آن تصور نمی‌شد.»
وی با بیان اینکه فرم اثر در راستای محتوا کار می‌کند افزود: هرچند سلیقه مخاطبان ایرانی به روایت‌های خطی و سرراست سریال ها و فیلم‌های ایرانی عادت کرده است اما کارگردانان تجربه‌گرایی چون موتمن می‌توانند در ارتقاء سلیقه تماشاگران اثرگذار باشند.»

موتمن (2)

برچسب‌ها: