هنر و تجربه: نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی کارگردان و تهیه کننده فیلم «اشیا از آن چه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» در گفت وگویی صوتی با کانال سایت «سینما سینما» از وضعیت اکران این فیلم سخن گفته و در آن حرف‌های جالبی زده‌اند. «اشیا…» اولین فیلم نرگس آّبیار است که از تابستان امسال در هنر و تجربه اکران شد. اولین فیلم آبیار بعد از موفقیت دومین فیلمش «شیار ۱۴۳» راه به پرده‌های سینما پیدا کرد. آّبیار امسال در جشنواره فیلم فجر فیلم «نفس» را داشت. متن کامل این گفتگوی کوتاه به شرح زیر است :

خانم آبیار از اکران فیلم «اشیا…» در گروه هنر و تجربه راضی بودید؟

نرگس ابیار: بله خیلی. برای این‌که من معتقد بودم که فیلم من فیلمی است که مخاطب خاص دارد. البته مخاطب عام هم با فیلم ارتباط برقرار کرده بود. من فکر می‌کردم این فیلم باید در گروه خودش و در یک گروه به خصوص اکران شود. موقعی که ما فیلم را ساختیم، بعد از آن درگیر ساخت فیلم شیار ۱۴۳ شدیم و فرصت نشد که به اکران فیلم فکر کنیم و قسمت این بود که گروه هنر و تجربه تشکیل شد و این فیلم دراین گروه اکران شد .

گویا در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز خاطره جالبی از فیلم «اشیا…» داشتید …

نرگس آبیار: بله، زمانی که از فیلم «شیار ۱۴۳» خیلی استقبال شده بود و سر زبان‌ها افتاده بود و مردم در خیابان‌ها من را می‌شناختند؛ به فرودگاه رفتم و خانمی در آن‌جا مسئول چک بلیت و… بود. وقتی اسم من را دید گفت خانم آبیار فیلم «اشیا»؟؟ گروه هنر وتجربه؟ من انتظار داشتم که او من را به خاطر فیلم شیار ۱۴۳ بشناسد. این خانم می‌گفت من شما را از فیلم «اشیا…» می‌شناسم که در گروه هنر و تجربه اکران شده و می‌گفت من بیشتر فیلم‌های هنر و تجربه را دنبال می‌کنم و تقریبا هرهفته تعطیلی‌ام را به دیدن فیلم‌های هنر و تجربه اختصاص می‌دهم .

محمد حسین قاسمی: یک اتفاق جالبی افتاده که من خیلی شاهدش بوده‌ام. دیدید بعضی‌ها می‌گویند من فقط فیلم‌های کن یا سن سباستین را می بینم؟ الان یک فضایی به وجود آمده که در برخی قشرها علی‌الخصوص قشرهای فرهیخته، خیلی با افتخار می‌گویند که من فقط فیلم‌های هنر و تجربه را نگاه می‌کنم. یعنی تماشای فیلم‌های هنر و تجربه یک نوع کلاسی پیدا کرده است و امیدوارم تعداد سینماهای هنر و تجربه هم افزایش پیدا کند. چون مخاطبین خاص خودش را دارد پیدا می‌کند.

نرگس آبیار: البته امیدوارم این اکران‌های هنر و تجربه از حالت اکران گردشی هم در بیاید. چون اکران گردشی خیلی به آن ضربه می‌زند. چون خیلی‌ها به من می‌گفتند ما هرکاری می‌کردیم که برویم فیلم شما را ببینیم با وقت ما جور در نمی‌آمد. به خاطر همین مشکل گردشی بودن.

آقای قاسمی، مثل این‌که شما به تهیه‌کننده فیلم «ایستاده در غبار »هم پیشنهاد داده بودید که این فیلم را در گروه هنر و تجربه اکران کند.

محمد حسین قاسمی: بله من پیشنهاد داده بودم و صحبت‌هایی هم با بچه‌های فیلم «ایستاده در غبار» کرده بودم. چون فیلم ایستاده در غبار جزو فیلم‌های خوب جشنواره بود و مولفه‌های یک کار هنر و تجربه را هم داشت. من پیشنهاد دادم چون بستر این گروه را بستر مناسبی برای این فیلم می‌دیدم و از سویی دیگر اکران طولانی که فیلم‌های هنر و تجربه دارند و فیلم‌های خوب این گروه تا یک‌سال اکران می‌شوند مثل ماهی گربه و پرویز و…من به دوستان گفتم فکر می‌کنم مخاطبین فیلم شما زیاد باشند و در یک زمان خاص و کوتاه و شلوغی اکران نتوانند همه‌شان به تماشای این فیلم بیایند. اگر این فیلم یک‌سال اکران شود می‌توان از همه ظرفیت مخاطبان استفاده کرد. البته به نظرم باید تعداد سالن‌های هنر و تجربه بیشتر شود .
از سویی دیگر باید بگویم سینمای هنر و تجربه یک قابلیتی که برای تهیه کنندگان دارد این است که صد درصد فروش به تهیه‌کننده می‌رسد. درصورتی که در سینمای اکران این‌طوری نیست. اولا این‌که خیلی زمان می‌برد تا پول فروش سینماهای این فیلم به تهیه‌کننده برسد. وقتی فیلمی اکران می شود ۵۰ درصد آن به سینمادار می‌رسد،۱۰ درصد به پخش‌کننده می‌رسد نزدیک به سه چهار درصد هم برای مالیات وعوارض شهرداری است. عملا یک سوم فروش یک فیلم نصیب تهیه‌کننده می‌رسد. این برای یک تهیه‌کننده خیلی خوب است و به نظرم این برای فیلمی مثل ایستاده در غبار خیلی مناسب باشد.

برچسب‌ها: