هنروتجربه: «دینگو مارو یک باده که از آفریقا اومده. می‌گن این باد رفته تو جون من. من به‌خاطر همین همیشه در حرکتم چون که دینگومارو یه بادیه که همیشه در حرکِتِن»
«دینگومارو» مستندی که کامران حیدری ساخته، پر است از موسیقی و شور و سفر. مستندی درباره حمید سعید موزیسین بندرعباسی. حمید سعید پرشور است و به دینگومارو شهرت دارد. او آفریقایی تبار است و آرزویش این است که با یک گروه که همه مثل او آفریقایی تبار هستند در فضای باز کنسرتی اجرا  و ریشه‌های آفریقایی موسیقی جنوب و هرمزگان را احیا کند.

«دینگومارو» در عین حال یک فیلم جاده‌ای است. حمید سعید برای رسیدن به آروزیش باید شش نوازنده و موزیسین دیگر را پیدا کند، آن‌ها را راضی کند. به غیر از آن‌ها او باید خانواده خودش را هم برای درگیر شدن در این ماجراجویی راضی کند. او با موتورش در جاده‌های هرمزگان می‌راند و یکی یکی باند خودش را تشکیل می‌دهد. گروه موسیقی ناهمگونی که یک سر آن قنبر راستگو نوازنده معروف نی جفتی در میناب و سر دیگر طیف حسین، یک کودک ده ساله ولی با استعداد است. چهارنفر دیگر هم در گروه حضور دارند. شاخص‌ترین این چهارنفر غلام سیاه لست که همه زندگی‌اش را وقف موسیقی و فوتبال کرده است. شاید به همین دلیل صحنه معرفی این شخصیت در استادیوم فوتبال شهر بندرعباس صورت می‌گیرد و دیگری مادرش ماماصفیه که مامازار است و مراسم زار را در جزیره اجرا می‌کند.

کامران حیدری فیلم‌ساز شیرازی پس از موفقیت با مستند «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم» با مشارکت تهیه‌کننده آلمانی و دو شبکه تلویزیونی معروف دنیا آرته و زد‌دی‌اف براساس یکی از علاقه‌های قدیمی خود مستند «دینگومارو» را ساخت. حیدری که در شیراز زندگی می‌کند، برای ساخت این فیلم مدتی طولانی به بندرعباس رفت و آمد داشته است: « پروژه ساخت این فیلم کوتاه‌مدت نبود؛ اهل شیراز هستم و مدام به بندرعباس رفت و آمد دارم. .مدت‌ها عاشق موسیقی جنوب بودم. متوجه شدم که موسیقی هرمزگان، فقط ابراهیم منصفی نیست و کسان دیگری هم هستند. عادت دارم اگر جذب چیزی شدم، تا مدت‌ها با آن ایده درگیرم، مریض می‌شوم. با آن‌که در بندرعباس غریبه بودم، ‌مدت‌ها رفتم و بندرعباس زندگی کردم و با این آدم‌ها آشنا شدم. مدت‌ها می‌رفتم مغازه حمید‌سعید و با او درباره زندگیش صحبت می‌کردم. حمید‌سعید دوست داشت، موسیقی آفریقا را دوباره احیا کند چون خودش آفریقایی تبار بود.»

«دینگومارو» با صحنه موتورسواری حمید سعید شروع می‌شود و او خودش را برای بیننده معرفی می‌کند. بلافاصله با موسیقی ادامه می‌یابد و حمید سعید آرزویش را به صورت گفتار متن بیان می‌کند. خیلی زود بیینده در دل داستان می‌افتد. کامران حیدری درباره خط سیر داستانی و درام در مستندش گفته است: «پس از نمایش فیلم «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم» در جشنواره فیلم پوسان، پیشنهادی از طرف شبکه تلویزیونی آرته داشتم که در نهایت تهیه‌کنندگی «دینگومارو» را بر عهده گرفتند. در آلمان افرادی بودند که بر اساس پژوهش و عکس و فیلمی که کارگردان تهیه می‌کند، در تعامل با او کار قصه‌پردازی را انجام می‌دهند. بنابراین در ساخت این فیلم، من به تنهایی تصمیم‌گیرنده نبودم و یک تیم از طراحی تا تدوین اعمال نظر می‌کردند.»

حیدری در یادداشتی درباره «دینگومارو» دلیل ساخت این فیلم را چنین شرح داده‌است:«یکی از دلایلی که می‌خواستم در فیلم مستند این تجربه را انجام بدهم به خاطر این بود که به این سوال خودم جواب داده باشم که آیا می‌توان فیلم مستندی ساخت که به مانند سینما داستانی، قصه‌گو باشد و بتواند مخاطب را به سینما بکشاند یا نه، امیدوارم که با اکران این فیلم جواب سوال خودم را بگیرم، آن هم با دیدن تعداد زیاد مخاطب.»

«دینگومارو» مستند ۶۵ دقیقه‌ای کامران حیدری از دوشنبه سوم اسفند در سینماهای گروه هنروتجربه به نمایش درآمده‌است. مستند دیگر این کارگردان با نام کنجکاوی‌برانگیز «من نگهدار جمالی هستم» نیز از ۲۴ بهمن در گروه هنروتجربه اکران شده‌است.

 دینگومارو/کارگردان و پژوهش‌گر: کامران حیدری- تصویربردار: سجاد آورند-صدابردار: ساسان کاوه- صداگذار: کامیار بهبهانی- تدوین: کامران حیدری،مارتین هومل- نویسندگان گفتار متن: حمید سعید، کامران حیدری -گوینده و آهنگ‌ساز:حمید سعید – دستیار کارگردان، مدیر تولید و عکاس: انسیه علوی‌زاده- تهیه‌کننده: ۳W PRODUCTION- تهیه شده در: ARTE