
«ساحره» تماشاگران جریان اصلی را فریب داده است؟
هنر و تجربه:فیلم ترسناک تحسینشدهی «ساحره» از حوزهی نمایش فیلمهای هنری خارج شده است و با جلب عموم تماشاگران و فروشی نزدیک به هشتونیم میلیون دلار (با بودجهای یک میلیون دلاری) به یک موفقیت غافلگیرکننده در گیشه تبدیل شده است.
بیتردید برای پخشکنندهی این فیلم مستقل که «A24»نام دارد، و امسال پیش از این با فیلمهای مستقل دیگری مانند «از ماشین» و «اتاق» طعم شیرین موفقیت را چشیده است، فروش افتتاحیه «ساحره» بالاترین رکورد به حساب میآید. منتقدان هم پس از نمایش فیلم در جشنواره فیلم ساندنس سال گذشته، استقبال گرم و بسیار پرشوری از فیلم کردند و از آن به عنوان یکی از بهترین آثار مستقل سالهای گذشته نام بردند.
اما با تمام این توصیفها و موفقیتها، یک گروه مهم در این میان وجود دارد که سالن سینما را با این احساس که سرشان کلاه رفته است ترک میکند و آنها،تماشاگران عادی یا به عبارت بهتر، تماشاگران جریان اصلی هستند که معمولاً فیلمهای پرفروش و سرگرمکنندهی استودیوهای بزرگ را دنبال میکنند و از تماشای آنها لذت میبرند.
در حالی که «ساحره» با امتیازهای ۸۸ و ۸۴ از صد بهترتیب در سایتهای معتبر «راتن تومیتوز» و «متاکریتیک» در سراسر جهان نقدهای مثبتی از منتقدان و حتی تماشاگران حرفهای دریافت کرده است، اما فیلم با توقع عموم تماشاگران همخوانی ندارد و سرخورده آنها را از سالنهای سینما بیرون میکند. البته ناگفته نماند که برخی از منتقدان از جمله جردن هافمن (گاردیئن) این موضوع را پیشبینی کرده بودند که فیلم بهخصوص به دلیل ریتم کندش نمیتواند به فیلم ترسناک موفق و محبوب بعدی سینما تبدیل شود.