هنروتجربه: جدا شدن یا نشدن بخش هنرو تجربه از جشنواره فیلم فجر و برگزاری جشنواره مستقلی برای فیلم‌های هنروتجربه، با واکنش‌های متخلفی روبه رو شده است. به همین منظور با کامبوزیا پرتوی فیلم‌نامه‌نویس و فعال امور صنفی سینما درباره معایب و محاسن این جشنواره صحبت کردیم. پرتوی با برگزاری این جشنواره موافق است و برگزاری آن در شهری غیر از تهران را بهتر می داند.

با برگزاری جشنواره مستقلی برای هنرو تجربه به جای برگزاری آن به عنوان یک بخش جنبی جشنواره فجر موافقید؟
هرجشنواره‌ای یک فعالیت فرهنگی خیلی خوب است. هر جشنواره‌ای حتی جشنواره غذا کمکی به عرصه فرهنگ است. برگزاری این جشنواره هم در ایران و در پایتخت فرصت خوبی محسوب می‌شود. به خصوص که هنر و تجربه نوع دیگری از سینما را ارائه می‌دهد. هنر و تجربه متکی به خودش است و غیر از نمایش و اکران وارد فعالیت دیگر هم می‌تواند بشود.

گفتید برگزاری جشنواره در پایتخت. این جشنواره در تهران برگزار شود انتخاب بهتری است یا در شهرستان‌ها؟
متاسفانه این مشکل همیشه وجود داشته که فعالیت فرهنگی در شهرستان‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شود. چقدر هم این نیاز در شهرستان ها جدی است. در سال‌های دور در اصفهان برگزاری جشنواره کودکان و نوجوانان جدی گرفته می‌شد. این جشنواره در دوره‌های اول که فقط فعالیت فرهنگی بود موفقیت زیادی داشت اما وقتی پای سیاست به میان آمد جشنواره یتیم شد. نیاز شهرستان‌ها به فعالیت‌های فرهنگی بیشتر از تهران است. ما این‌جا داریم بین فعالیت‌های فرهنگی مختلف گم می‌شویم و چه خوب است دست از تمرکز برداریم. در پاریس خود من فقط ۱۵ جشنواره مختلف را می‌شناسم اما جشنواره کن در یک شبه روستا برگزار می‌شود و خیلی هم مهم است و تمام فرانسه به آن می‌نازد و همه جهان منتظر برگزاری این جشنواره هستند.

برای بین‌المللی شدن این جشنواره چه پیشنهادهایی دارید؟
اگر بخواهیم چنین جشنواره‌ای را بین‌المللی کنیم، چون هنروتجربه خیلی خاص و تجربه‌گراست، به لحاظ قوانینی که داریم عملا ممکن نیست. فکر می‌کنم خوش خیالی است که بگویم چه خوب… این مساله، شدنی نیست. وگرنه بخش بین‌الملل فجر از خود آن مهم‌تر می‌شد. خوب است به جایی برسیم که آن‌ها از ما برای شرکت فیلم‌هایشان تقاضا کنند نه این‌که ما در جشنواره‌ها دنبال فیلم بگردیم.

این جشنواره بهتر است مختص آثار داستانی باشد یا آثار کوتاه و مستند هم می‌توانند در تعریف آن بگنجند؟
به راحتی آثار کوتاه و مستند را هم می‌تواند دربربگیرد. تعریف هنروتجربه در آثار کوتاه راحت‌تر هم جاری می‌شود و این نوع از سینما اصولا تجربه‌گرا است.