هنروتجربه-مریم محمدی: دوشنبه شب دهمین روز از آخرین ماه سال، بالاخره بعد از حدود چهل روز وقفه (به دلیل برگزاری جشنواره فیلم فجر)  نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌های گروه هنروتجربه در سالن سینما سوره اصفهان ازسر گرفته شد و تماشاگران در سرمای غافلگیرکننده این شهر، به تماشای فیلم «موقت» به کارگردانی امیر عزیزی نشستند .
بعد از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی آن با حضور کارگردان جوان فیلم و مجری مراسم برگزار شد.
در ابتدای برنامه مجری از ایده اصلی شکل‌گیری فیلم پرسید و امیر عزیزی در جواب عنوان کرد:« من جنوبی هستم ما در جنوب مستأجر بودیم و این اسباب‌کشی و کوچ کردن از خانه‌ای به خانه دیگر همواره به‌عنوان دغدغه حتی در زمان ساخت فیلم‌های کوتاهم با من بود تا اینکه به خانه‌ای در تهران آمدیم که من در آنجا عاشق شدم ، پدرم فوت کرد و … به مرور زمان این ایده در ذهنم کامل شد. فیلم‌نامه آن‌را نوشتم و درخواست پروانه ساخت دادم.»
کارگردان فیلم موقت تاکید کرد:« البته قرار نبود جابه‌جایی خیلی پررنگ شود ما می‌خواستیم بگوییم در زمان این جابه‌جایی اتفاقی می‌افتد که بر اثر آن عکس‌العمل افراد خانواده نسبت به موقعیت خاصی، عوض می‌شود.»
در ادامه امیر عزیزی با اشاره به این‌که فیلم موقت قصه محور نیست، بلکه موقعیت محور است، توضیح داد:«در واقع این فیلم یک فرم است. موسیقی،بازی‌ها،دکوپاژ،میزانسن و حتی تدوین فیلم و همه و همه، طبق یک فرم تعریف می‌شوند. این فیلم یک فیلم تلویزیونی نیست چون نماهای باز و خیلی باز دارد که در تلویزیون به‌ندرت دیده می‌شود. این فیلم یک فیلم قصه‌گو هم نیست که مثلا از نقطه‌ای به نقطه دیگر برود،در فیلم موقت همه چیز در راستای یک فرم تعریف می‌شود.در واقع  می‌دانستم وقتی فیلم به نمایش درآید، ممکن است پنجاه درصد تماشاگران از فیلم بدشان بیاید و شاید پنج درصد از فیلم خوششان بیاید، در واقع این فیلم سلیقه‌ای است.»
امیر عزیزی در پاسخ سوال یکی از حضار که از دلیل یکدست نبودن بازی‌ها پرسیده‌بود،گفت:«نظرات مختلفی در این‌باره وجود دارد مثلا آقای عیاری که من سال‌ها دستیار ایشان بودم عقیده داشتند جنس بازی همه بازیگران یکی است، خانم معتمد آریا اما می‌گویند بازی‌ها متفاوت است. خلاصه هر کس نظری داشت اما تلاش من این بود که بازی‌ها واقعی باشد.»

امیر عزیزی-موقت (2)
کارگردان فیلم موقت در ادامه این بحث با اشاره به این‌که با انتخاب مادر و خواهرش برای بازی در نقش مادر و ساناز ریسک بزرگی کرده‌است،افزود:«ساناز به هیچ صراطی مستقیم نبود. اما شانس ما این بود که او لنز دوربین را تشخیص نمی‌داد، برای همین ما پشت دوربین کسی را نگذاشتیم حتی برای او بوم صدا را می‌کاشتیم. کار کردن با او و مادرم در کنار بازیگران حرفه‌ای و یک دست در آوردن بازی آن‌ها، واقعا کار دشواری بود و ریسک بالایی داشت.خواهرم که از بچگی با من بزرگ شده به دلیل مشکل درمانی به این حال افتاده و یکی از دلایلی که من این فیلم را ساختم این بود که ساناز بازی کند. چون ما رابطه احساسی خاصی داریم و او در فضای فیلم و سینما حالش بهتر می‌شود. ساناز قرار است در فیلم جدیدم هم یکی از نقش‌های اصلی را بازی کند.»
در بخش دیکری از این نشست صحبت به دکوپاژ فیلم موقت رسید.امیر عزیزی در توضیح دکوپاژهای فیلمش گفت:«به فیلم‌های وسترن خیلی علاقه دارم و همین‌طور به کار کردن با لنزهای واید. معتقدم دکوپاژ در سینمای ایران روز‌به‌روز در حال رسوب کردن است.استفاده از حرکت‌های افقی و عمودی دوربین و همین‌طور حرکت آن در زوایای ۹۰، ۱۸۰ و ۳۶۰ درجه از نوع دکوپاژهای محبوب من است. برای مثال در پایان فیلم حرکت ۳۶۰ درجه دوربین که از نگاه مادر، درواقع بیانگر مفهوم دور باطل است. این نوع دکوپاژ را برای فیلم انتخاب کردم تا فیلم اُرجینال باشد.»
او در ادامه با اشاره به این‌که:« می‌خواستم موقت یک فیلم قابل تأمل باشد اما نمی‌دانم این‌طور درآمده یا نه» توضیح داد:«بداهه‌سازی در فیلم کوتاه راحت اما در فیلم بلند خیلی سخت است. باید آدم بزرگی مثل فرهادی یا رخشان بنی‌اعتماد و … باشی تا بتوانی این کار را انجام دهی اما من چون می‌ترسیدم بداهه بگویم، موقت را عین فیلم‌نامه ساختم.»
عزیزی البته از ساخت این فیلم ابراز رضایت کرد:« از این فیلم راضی هستم چون همه چیز را طبق آنچه می‌خواستم ساختم. پرداخت درفیلم خیلی مهم است البته می‌توانست بهتر باشد حالا هم در حال گوش کردن و تصحیح کردن اشکالاتم هستم تا فیلم بعدی را پخته‌تر بسازم.»
کارگردان فیلم موقت با اشاره به شخصیت مادر و حضور بیشتر او در بک گراند، درباره بقیه شخصیت‌های فیلمش توضیح داد: «لادن، بیتا و الهام شخصیت‌هایی هستند که در سه پارت قرار دارند. لادن در اولین دوره است و بیتا دوره لادن را گذرانده و الهام دوره هر دوی آن‌ها را پشت سر گذاشته‌است. لادن شخصیتی مشابه امیر دارد، او مانند برادرش دمدمی مزاج و بی‌منطق است چون خواهر اوست. بیتا هم شخصیت بلاتکلیف فیلم را دارد و الهام هم در حال مدیریت است.»

امیر عزیزی-موقت (1)

او هم‌چنین در ادامه دو نکته حائز اهمیت در فیلم موقت را  برای خودش، صدا گذاری و واکنش‌های بازیگران فیلم دانست: «مثلا در صداگذاری خیلی تلاش کردم تا در پس و پیش زمینه صحنه،صدای خانه‌سازی و کوبیدن خانه‌های اطراف بیاید.تا این خانه هم مانند خانواده‌ای که به‌خاطر موضوعی در حال کوبیده شدن است، به نظر بیاید.»
در پایان کارگردان فیلم موقت عنوان کرد:«به نظرم این فیلم خالی از اشکال نیست اما فیلم‌ساز به مرور زمان به تکامل می‌رسد. من هم از این قاعده مستثنی نیستم و امیدوارم همه چیز در فیلم بعدی‌ام پخته‌تر باشد.»

عکس:دامون درخشانی