هنر و تجربه: برای اولین بار در تاریخ سینما، درآمدهای گیشه‌ی چین همه رکورد‌های گیشه‌ی آمریکای شمالی را شکست. طبق گزارش «هالیوود ریپورتر» سینمای چین با فروش بلیتی بیش از یک میلیارد دلار در ماه فوریه، گیشه آمریکای شمالی را پشت سر گذاشت. جالب است که این رقم رشدی هفتاد درصدی را در مقایسه با فوریه ۲۰۱۴نشان می‌دهد. ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام‌شده گویای این موضوع است که چین سال آینده به طور رسمی و کامل آمریکا را به عنوان بزرگ‌ترین گیشه جهان پشت سر خواهد گذاشت.
در این میان، بلاک‌باستر فیلم‌ساز هنگ‌کنگی استیون چو با عنوان «پری دریایی» در فروش بیش از نیمی از این بلیت‌ها در ماه گذشته سهیم بوده است. «پری دریایی» با فروش حیرت‌انگیزش در حال حاضر پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای چین عنوان گرفته است.
طبق آمار منتشرشده از سوی بخش مدیریت مطبوعات، انتشارات، رادیو، سینما و تلویزیون چین، بیش از ۱۹۲ میلیون تماشاگر در ماه گذشته در چین به سینما رفته‌اند. این در حالی است که از ۱۹۷۹ تا اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ تقریباً فقط فیلم‌های پروپاگاندایی مورد تأیید حزب کمونیست در چین روی پرده می‌رفتند.
اگرچه گیشه‌ی چین در اختیار فیلم‌های بلاک‌باستر است اما به نظر می‌رسد که تماشاگران چینی مشتاق تماشای آثار سینمایی مستقل هم هستند؛ به عنوان مثال درام «کوه‌ها ممکن است به راه بیفتند» (جیا ژانگ‌که، ۲۰۱۵) که در رقابت نخل طلای جشنواره کن هم حضور داشت، ماه نوامبر سال گذشته به جمع فهرست ده فیلم پرفروش راه یافت. فیلم‌ساز مستقل سینمای چین، جانی ما، هم امسال در جریان برلیناله به خبرنگاران گفت که پس از کسب خرس طلایی برلین توسط فیلم «زغال سیاه، یخ نازک» (دیائو یینان، ۲۰۱۴) و توجه افکار عمومی به این موفقیت، اوضاع سینمای مستقل دستخوش تغییر شده است: «این فیلم در اکران داخلی محبوب شد. بازار تازه‌ای ایجاد شد و حالا نوع دیگری از فیلم‌ها هستند که تماشاگران چینی احتمالاً از آن‌ها در اکران عمومی حمایت خواهند کرد.»
در این شرایط، هنوز بازار و گیشه‌ی خاصی برای فیلم‌های مستقل سینمای آمریکا یا آثار هنری مهم سایر کشورها در چین دیده نمی‌شود.

برچسب‌ها: