هنر و تجربه – پس از دو سال که بخش هنروتجربه در جشنواره فیلم فجر حضور داشت هوشنگ گلمکانی از اعضا شورای سیاست‌گذاری گروه هنرو تجربه در گفت‌وگوی با سایت این گروه اعلام کرد که از سال ۹۵ جشنواره هنروتجربه به صورت مستقل و بین‌المللی برپا خواهد شد:«قرار است از سال آینده جشنواره مستقل و بین‌المللی سینمای هنروتجربه برگزار شود. به این ترتیب بخش هنروتجربه در جشنواره فجر حذف می‌شود و حضور گروه هنروتجربه در جشنواره فجر احیانا فقط در حد انتخاب دو فیلم از کل آثار شرکت‌کننده در جشنواره به عنوان «برگزیده‌های هنروتجربه» خواهد بود؛ مثل همین اتفاقی که امسال در جشنواره‌های فیلم کوتاه و سینماحقیقت افتاد.».این خبر در بین رسانه‌ها و سینماگران بازتاب نسبتا گسترده‌ای داشت . محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم تحسین شده «ایستاده در غبار » هم در گفت‌گویی با سایت هنرو تجربه تعدد جشنواره‌های تخصصی  را برخلاف جشنواره‌های موضوعی اتفاق خیلی خوبی دانست.
او که با نخستین فیلم بلند سینمایش در جشنواره سی و چهارم فجر حضور داشت و سیمرغ بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو و سیمرغ بهترین فیلم در بخش سودای سیمرغ را بدست آورد ،  برگزاری جشنواره‌ای مستقل ویژه فیلم‌های هنروتجربه اتفاق بسیاری مفیدی می‌داند:« برگزاری جشنواره مستقل برای این آثار خیلی خوب است، اما حتما باید فیلم‌هایی انتخاب شوند که تجربه‌ها و شیوه‌های بیانی جدیدی را وارد سینما کنند و ماهیتی تجربه‌گرا داشته باشند.»

مهدویان مقایسه فیلم‌های هنروتجربه با فیلم‌های نفروش را هم اشتباه می‌داند: «نبایدفیلم‌های بخش هنروتجربه را با فیلم‌های نفروش اشتباه گرفت، چون ماهیت تجربه‌گرا بودن در ساختار، نگاه متفاوتی دارد که اتفاقا خیلی هم خوب است.»
کارگردان مستند «آخرین روزهای زمستان» اما معتقد است لزومی ندارد جشنواره هنروتجربه بین‌المللی باشد:«نمی‌دانم چرا اصرار بر بین‌المللی بودن وجود دارد! یعنی تمام مسایل ما در سطح ملی حل شده و سینمای ملی‌ای داریم که می‌خواهیم آن را در سطح بین‌الملی ببینیم؟ حتی جشنواره فیلم فجری که سال‌ها بخش بین‌الملل داشته، متوجه شده که باید آن را از بخش ملی جدا کند، چون در کنار هم بودن آن‌ها کاربردی نداشت و به نتیجه‌ای نمی‌رسید.»
او حتی معتقد است حتی برخی جشنواره‌های بین‌المللی هم باید در سطح ملی برگزار شوند:«اصلا شرایط به شکلی شده که باید فرآیند ملی کردن همه چیزهایی که عنوان بین‌المللی را روی‌شان گذاشته‌ایم، آغاز کنیم. همین حالا جشنواره تئاتر فجر را بین‌المللی برگزار می‌کنیم، ولی واقعا حضور چند تئاتر از چند کشور جشنواره ما را بین‌المللی می‌کند؟ جشنواره‌های مثل کن و برلین بین‌المللی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شوند و در جهان هم دیده می‌شوند.این خود جشنواره است که راهش را پیدا می‌کند نه عنوانش.»

نمی‌دانم چه اصراری بر بین‌المللی بودن وجود دارد! یعنی تمام مسایل ما در سطح ملی حل شده و سینمای ملی‌ای داریم که می‌خواهیم آن را در سطح بین‌الملی ببینیم؟

مهدویان در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره مستقل ممکن است گروه هنروتجربه را منزوی کند؟ بیان کرد:«حتما این خطر وجود دارد که نگاهی خاصی درباره گروه به وجود بیاید، اما متولیان آن هستند که باید حریم گروه و جشنواره را مشخص و با سیاست گذاری‌های صحیح و برنامه‌ریزی از به وجود آمدن این نگاه‌ها جلوگیری کنند.»
این کارگردان با اشاره به این‌که تعدد جشنواره‌های تخصصی برخلاف جشنواره‌های موضوعی خیلی اتفاق خوبی است، عنوان کرد: «از آن‌جایی که هنروتجربه موضوع نیست و یک رویکرد ساختاری به حساب می‌آید، جشنواره آن هم تقسیمی بر اساس ساختار است که اتفاقا خیلی هم خوب است.آثاری که در گروه هنر و تجربه حضور دارند، می‌توانند مستند، فیلم کوتاه، فیلم بلند داستانی یا مستند باشند که ساختار، رویکرد متفاوتی دارند. فیلم‌هایی که در گروه هنر و تجربه حضور دارند، می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند جنگ یا بحران‌ها خانوادگی باشند، اما شیوه بیانی آن‌ها در روایت داستان متفاوت باشد و برگزاری جشنواره‌ای برای چنین آثاری باعث دیده شدن بهتر آن‌ها می‌شود.»