هنر و تجربه: شماره بیست‌و‌سوم ماهنامه هنر و تجربه منتشر شد. در این شماره که پربرگ‌تر از همیشه در ۲۴۰ صفحه منتشر شده است و به نقد فیلم‌های اکران شده در گروه هنروتجربه، فیلم‌های بخش هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر، مصاحبه با کارگردان‌های این فیلم‌ها و گزارش‌های مختلفی از جلسات نقد و بررسی، آیین دیدار با عوامل فیلم‌ها و مسائل مربوط به این گروه سینمایی می‌پردازد.

شماره بیست و سوم ماهنامه با نقل جمله‌ای از علی حاتمی آغاز شده است. حرف اول این شماره از ماهنامه هنر و تجربه را ابراهیم مختاری نوشته است. این مستندساز پیشکسوت در این یادداشت خواستار بازتعریف گروه هنروتجربه بعد از ورود VOD به میدان شده است. با ورود این سامانه پخش خود به خود فیلم‌هایی که مخاطب انبوهی ندارند برای نمایش روانه این سامانه شبکه‌ای می‌شوند. به روال شماره‌های قبل گزارش‌هایی از جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها در تهران و مشهد و اصفهان و همچنین جلسات آیین دیدار با عوامل فیلم ارائه شده‌است. در صفحات بعدی نظرخواهی مفصلی از منتقدان و کارشناسان مجله درباره فیلم‌های بخش هنر و تجربه جشنواره فجر ترتیب داده شده است. منتقدان در این نظرخواهی خلاقانه‌ترین فیلم بخش هنر و تجربه، خلاقه‌ترین سوژه، بهترین بازیگرها… فیلم‌های این بخش را انتخاب کرده‌اند و هرکدام به این سوال هم جواب داده‌اند: چه فیلم‌هایی در دو بخش دیگر جشنواره حضور داشتند اما جایشان در بخش هنر و تجربه خالی بود؟

نقدهایی درباره فیلم‌های بخش هنر و تجربه جشنواره فجر و نظرخواهی از سینماگران پیرامون برگزاری جشنواره مستقل هنر و تجربه بخش‌های بعدی شماره بیست و سوم ماهنامه هنر و تجربه هستند. هفت گفتگو با هفت فیلمساز در این شماره از ماهنامه به چاپ رسیده است. سهیلا گلستانی کارگردان فیلم «دو»، علی خامه‌پرست کارگردان فیلم «دربست»، مهدی قربان‌پور کارگردان مستند سینمایی «زمناکو»، کامران حیدری کارگردان مستند سینمایی «دینگومارو» و «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم»، سروش محمدزاده کارگردان فیلم «چهارشنبه»، فرهاد توحیدی تهیه‌کننده مستند «مهرجویی کارنامه چهل ساله» و ابوذر صفاریان کارگردان فیلم «۲۱ اینچ« هفت سینماگری هستند که با آن‌ها گفتگو شده است.

در شماره نوروزی ماهنامه هنر و تجربه حجم نقدهای به چاپ رسیده هم بیشتر از شماره‌های قبل است. نقد ایلیا محمدی‌نیا بر فیلم «۲۱ اینچ» و «زمناکو»، عزیزالله حاجی مشهدی بر «زمناکو»، سیدرضا صائمی، خسرو دهقان، ایلیا محمدی‌نیا، محمدرضا مقدسیان و سحر عصرآزاد درباره فیلم «چهارشنبه»، سمیه قاضی‌زاده درباره «دینگومارو» و احمدی طالبی‌نژاد، عزیزالله حاجی مشهدی، خسرو دهقان، همایون خسروی دهکری و محمدرضا مقدسیان بر «نیم‌رخ‌ها» در این شماره به چاپ رسیده‌اند.

نقدهایی از فرانک آرتا و پیروز کلانتری بر فیلم «فصل هرس»، ایلیا محمدی‌نیا بر «سوگنامه‌ای برای یاشار»، نیوشا صدر بر «بهمن» امیرحاج رضایی درباره مستند فوتبالی «من ناصر حجازی هستم»، احمدرضا حجارزاده بر «آمین خواهیم گفت»، محمدرضا مقدسیان بر «دور یا نزدیک»، رضا ساکی درباره «خواب تلخ» و عزیزالله حاجی مشهدی بر «ایران سرای من است» دیگر نقدها و یادداشت‌های شماره نوروزی ماهنامه هنر و تجربه هستند.

سومین قسمت از مفاهیم و رویکردها در سینمای تجربی، چهارمین قسمت از بازخوانی مکاتب سینمایی و روایت فیلمسازان از اکران فیلم‌هایشان در هنرو تجربه دیگر قسمت‌هایی هستند که هرشماره در مجله چاپ می‌شوند. معرفی کتاب این شماره به دو کتاب نشانه‌شناسی در سینما کتاب حالا دیگر کلاسیک شده کریستین متز و «درباره نقد» از نوئل کارول اختصاص دارد. بخش قاب‌ها نیز بیلبوردهای مستند «آزادراه» را در قاب گرفته است.

نسخه pdf ماهنامه بیست‌وسوم هنروتجربه هم اکنون روی سایت هنروتجربه در دسترس علاقه‌‏مندان است.