هنروتجربه:روزنامه سینمایی بانی فیلم در گزارشی که امروز(چهارشنبه ۱۹ اسفند) منتشر شده است، در گفت‌وگو با چند سینماگر به دستاوردهای تشکیل گروه هنرو تجربه طی مدتی که از آغاز به کار آن می‌گذرد، پرداخته است. در بخش اول این گفت‌و گو دیدگاه‌های علی اکبر ثقفی تهیه کننده فیلم «مردی که اسب شد»، حسن مصطفوی تهیه کننده فیلم «دربست» و سیف الله صمدیان عضو شورای سیاستگذاری گروه هنر‌وتجربه منعکس شده‌است.

علی اکبر ثقفی: تاریخ سینما مدیون هنروتجربه است
علی اکبر ثقفی تهیه کننده فیلم «مردی که اسب شد» درخصوص میزان رضایت از نمایش فیلم «مردی که اسب شد» در گروه هنر‌و تجربه، گفت: گروه هنر و تجربه کمی به‌هم ریخته شده‌است. در این گروه فیلم‌های خاصی اکران می‌شوند که مخاطبان خاص در سینما پیگیر آن هستند. حال اگر قرار است فیلمی که در سینما اکران نمی‌شود و فیلم نازلی است وارد این گروه شود، هنر و تجربه ضربه خواهد خورد.»
کارگردان فیلم «هلن» در ادامه افزود: «شاید اکران فیلم در هنروتجربه به لحاظ زمانی طولانی باشد، اما از نظر سانس مانند قطره چکان است. مثلا در هفته ۱۵ نمایش و سانس که این خود برابر است با یک روز اکران یک فیلم در یک سینما و قابل مقایسه نیست و ضربه مهلکی به فیلم‌ها می‌زند.»
این تهیه کننده در ارتباط با اینکه پروسه انتخاب فیلم در این گروه، توسط مسئولان هنر و تجربه صورت می‌گیرد، عنوان کرد: «برنامه ریزی‌های نمایش فیلم، برعهده مدیران و مسئولین گروه است و صاحب فیلم نظری ندارد. آن‌ها تاکنون زحمات بسیاری را متحمل شده‌اند و فیلم‌های خوبی هم به نمایش در آمده‌است، اما متا سفانه گاهی اوقات فیلم‌هایی که مناسب اکران در سینماها نیستند و ربطی هم به هنروتجربه ندارند، در این گروه اکران می‌شوند. با این حال هم‌چنان بعضی فیلم‌های هنر‌وتجربه قابل ستایش و وزنه‌ای برای سینما هستند.»
او با گلایه نسبت به این موضوع که ما در این گروه کمبود سالن داریم، اظهار کرد: «در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، مسئولین برای حمایت از سینمای هنروتجربه یک سالن سینمایی اضافه کردند، اما در مقابل یک سالن دیگر از چرخه حذف شد. هنروتجربه مشکل کمبود سالن دارد. هیچ تهیه کننده و فیلم سازی نیست که نخواهد فیلمش فروش کند. فروش به لحاظ اقتصادی دغدغه نیست، آن‌ها می‌خواهند اثرشان توسط مخاطب دیده شود.»
تهیه کننده فیلم «مردی که اسب شد» تبلیغات برای فیلم‌های هنروتجربه را محدود اعلام کرد و گفت: «قرار بر این بود که تلویزیون از تبلیغات این فیلم‌ها حمایت کند که امکانش مهیا نشد و امکان این نیز پیدا نشد که بیلبوردهای شهری به معرفی این آثار اختصاص پیدا کند.»
او در بخشی از صحبت‌هایش بیان کرد:« برخی از سینماگران و اهالی رسانه به جای آن‌که دست بخش هنروتجربه را بگیرند، حتی سعی در از پای در آوردن آن دارند. سینمای هنروتجربه بسیار شریف، جسور و با ارزش است و باید حمایت شود. دولت باید بخشی از بودجه این سینما را تأمین کند تا فیلم های تجربی خوب ساخته شود. زمانیکه این همه فیلم در صف اکران است، چرا فیلمی متعلق به سی سال گذشته اکران می‌شود.»
او سینمای هنروتجربه را اتفاق خوبی دانست:«مردی که اسب شدفیلم خاصی است که تماشاگر خود را پیدا می‌کند اما هر فیلم باید به فصل خودش حمایت شود نه در سال‌های بعد. بعضی فیلم‌های امیر نادری و علی حاتمی اکنون مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرند، اما آنان باید در زمان خود حمایت می‌شدند. چه بسا بسیاری از سینماگرانی که فیلم‌هایشان در زمان خود مورد توجه قرار نگرفته‌است، از سینما روی برگردانند.»
ثقفی در پایان با اشاره به این موضوع که هنروتجربه نیاز به سالن‌های بیشتری دارد، خاطر نشان کرد: «کاش فیلم‌های هنروتجربه یک سالن یا دو سالن ثابت داشت و در سانس‌های بیشتر نمایش داده می‌شد. اینکه فیلم در روز یک بار نمایش داده شود به فیلم لطمه خواهد زد، زیرا مخاطب ممکن است از نظر هماهنگی ساعت دچار مشکل شود و از تماشای فیلم صرف نظر کند. اکران چرخشی خوب نیست و در دراز مدت به این نتیجه خواهیم رسید. در مجموع تاریخ سینمای ایران مدیون فیلم‌های هنروتجربه است و هر چه می‌گوییم برای ماندگاری و استواری این نوع سینماست.»

سیف‌ا… صمدیان: نمایش فیلم‌های خارجی مشکلاتی دارد
سیف الله صمدیان عضو شورای سیاستگذاری گروه هنروتجربه درباره فیلم‌های اکران شده در این گروه یادآور شد:«بعضی اوقات افرادی به اشتباه فیلمی را که امکان اکران پیدا نکرده‌است را به هنروتجربه ارائه می‌کنند و تصور می‌کنند می توانند آن را در این گروه اکران کنند و این اشتباه است زیرا ما به دلیل عنوان و استراتژیمان اصولاً فیلم هایی را که رویکرد هنری به موضوع را داشته باشند انتخاب می‌کنیم.»
او با بیان اینکه هم‌چنان مشکل اکران فیلم‌های خارجی وجود دارد، خاطر نشان کرد: «تاکنون چند فیلم خارجی از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سال گذشته در این گروه به نمایش در آمده‌است اما اکران فیلم‌های خارجی در ایران یک مشکل کشوری است که باید از طریق سازمان سینمایی حل شود.»
صمدیان در پایان گفت:« آن فیلم‌هایی که مستقیماً وارد ارزیابی و پخش آن شده‌ایم، حتما باید کپی رایت نمایش‌های ایران را داشته باشند که این کار را انجام داده‌ایم اما اصولاً نمایش فیلم‌های خارجی چه از طریق هنروتجربه، فارابی یا گروه‌های دیگر مشکلاتی دارد که باید سریعاً حل شود. خواه ناخواه نمایش فیلم‌های خارجی بر روی پرده سینما نیاز طبیعی ملت ایران است.»

حسن مصطفوی:سالن‌های سینمایی هنروتجربه باید افزایش پیدا کند
حسن مصطفوی تهیه کننده فیلم «دربست»، در ارتباط با میزان رضایت از اکران فیلم در گروه هنروتجربه، گفت: «به نظرم هنروتجربه از جایگاه ویژه و ارزشمندی برخوردار شده است و جایگاه خاصی را به فیلم‌ها بخشیده است. حضور فیلم در هنر و تجربه اتفاق خوبی است، زیرا تماشاگران حرفه ای و افردی که به دنبال فیلم های هنری هستند، آثار هنر و تجربه را دنبال و پیگیری می‌کنند.»
او با بیان این موضوع که افرادی که در سینما فعالیت می‌کنند، نباید دنبال برگشت سرمایه مالی باشند، خاطر نشان کرد: «اکنون سینمای هنری جایگاه خاص خود را دارد و افرادی که فیلم هنری می سازند، دو حالت دارند؛ یا به دنبال کسب اعتبار هستند و یا در نظر دارند پیام‌شان را در قالب فیلم مطرح کنند و خودشان هم به اینکه بازگشت سرمایه ای وجود ندارد اشراف دارند.»
این تهیه کننده در بخشی از صحبت‌هایش درخصوص راهکار پیشنهادی برای حذف فیلم‌های غیر هنری در این گروه، عنوان کرد: «بدون شک سیاست‌گذران هنروتجربه به این موضوع واقف هستند و تاکنون هم فکر نمی‌کنم فیلمی اکران شده باشد که جزو فیلم های هنری نباشد و قابلیت اکران در این گروه را نداشته باشد. فیلم «ماهی و گربه» شهرام مکری از جمله فیلم‌های ارزشمندی است که در هنروتجربه اکران شده است و مورد استقبال نیز قرار گرفت.»
او با تأکید بر این موضوع که باید تعداد سالن سینماهای هنر و تجربه افزایش پیدا کند، خاطر نشان کرد: «تنها نقدی که دارم این است که دولت، وزارت ارشاد و سینماداران همکاری بیشتری با سینمای هنر و تجربه داشته باشند و تعداد سینماها را افزایش دهند. تاکنون هم با توجه به سالن های کم و شرایط محدود، مسئولین هنر و تجربه بسیار عالی فعالیت کرده‌اند.اگر شهرداری بیلبوردهای رایگان، برای فیلم‌های هنر و تجربه در نظر بگیرد بسیار خوب است، زیرا افرادی که در بخش هنر و تجربه فیلم می سازند، جایگاه‌شان مانند افرادی است که تئاتر کار می‌کنند؛ یعنی بیشتر دنبال بخش هنری موضوع هستند تا ابعاد صنعتی. به همین دلیل شهرداری و سازمان‌هایی که امکان حمایت دارند باید حامی هنروتجربه باشند زیرا اتفاق خیلی ارزشمندی است و در حال حاضر هم سینمای هنر و تجربه جا افتاده‌است.»

برچسب‌ها: