
افزایش محبوبیت «VOD» و تاثیرات آن بر فیلمسازان مستقل
هنر و تجربه: در سال ۲۰۱۵ سه درصد از زمان تماشای تلویزیون توسط مخاطبان آمریکایی کاسته شد. از سوی دیگر مطالعهی تازهای توسط «MoffettNathanson» نشان میدهد که سال گذشته فقط مشترکان آمریکایی نتفلیکس بهتنهایی ۲۹ میلیارد ساعت ویدئو را تماشا کردهاند. اما این سؤال مطرح میشود که نتیجهی این تغییر رویه برای فیلمسازان مستقل چه خواهد بود؟
سرویسهای «ویدئوی درخواستی» (VOD) مثل نتفلیکس، آمازون، هولو و آیتونز در حال تبدیل شدن به کانالهای پخش برای اغلب فیلمسازان مستقل هستند. بیشتر این کمپانیها تولید محتوای اریژینال را آغاز کردهاند و فیلمسازان مستقل فرصت خلق یا هدایت چنین برنامههایی را هم به دست آوردهاند. به عنوان مثال سریال کمدی «آمازون استودیوز» با نام «ترنسپرنت» نتیجه خلاقیت تهیهکننده اجرایی، نویسنده و کارگردانی است با نام جیل سالووی که فیلم مستقل «شعف عصرگاهی» او در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۳ برندهی جایزه بهترین کارگردانی شد (قسمتهایی از همین سریال توسط فیلمسازان مستقل موفق دیگری کارگردانی شده است).
در این شرایط، کار رسانههای قدیمیتر روز به روز دشوارتر از قبل میشود. بنابراین وقتی بحث رابطه «ویدئوی درخواستی» با پخش فیلمها، برنامهریزیهای تازه و… به میان میآید، بدیهی است که در سال ۲۰۱۶ حوزهی تغییرها گستردهتر خواهد شد. پس بهترین کار برای فیلمسازان مستقل این است که از قافله جا نمانند و بهخوبی در جریان چگونگی تغییر شرایط قرار بگیرند.