ماهنامه هنروتجربه: جشنواره هنروتجربه و  جویا شدن نظر سینماگران و منتقدان در ماهنامه هنرو تجربه هم پس از سایت  بخش ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.این ماهنامه در شماره بیست‌وسوم خود به سراغ محسن امیریوسفی که این روزها «خواب تلخ» را در گروه هنروتجربه در حال اکران دارد، رفته و با او پیرامون این اتفاق گپی زده است که در زیر می‌خوانید.

«به وجود آمدن گروه سینمایی هنر و تجربه، مهم‌ترین اتفاق سینمایی در دولت اعتدال بوده و هست؛ فرصتی بسیار خوب که برای عرضه و نمایش فیلم‌های جریان مستقل و هنری سینمای ایران به وجود آمد و در مدت کوتاهی نشان داد علاوه بر ارضای حس دیده  شدن فیلم‌ها در سالن سینما که حق مسلم هر فیلم‌سازی است می‌تواند با استقبال مخاطبین این گروه هم روبه رو شود و جبران مشکلات مالی فیلم‌سازان این عرصه هم باشد. هرچند تا رسیدن به بازده اقتصادی مناسب برای اکثر فیلم‌های این گروه، راه طولانی باقی مانده ولی تا حال که کمتر از یک سال ونیم از عمر این گروه می‌گذرد می‌بینیم که با مدیریت مناسب آقای علم الهدی و همکاران او در هنر و تجربه و با حمایت هوشمندانه دکتر ایوبی این هدف دور از دسترس نیست، هرچند حق انتقاد منطقی و هم‌فکری برای فیلم‌سازان این گروه همواره محفوظ است و در جلسات گفته شده و می‌شود چون این در ذات سینمای هنر و تجربه است.
هم‌اکنون خبر راه‌اندازی جشنواره فیلم‌های هنر و تجربه شنیده می‌شود که میتواند اتفاق خوشایندی باشد، هرچند وجود جشنواره‌های ریزودرشت و مناسبتی اتفاق خوشایندی در سینما نیست ولی جشنواره بین‌المللی هنر و تجربه با توجه به تأثیرات مثبت در سینمای ایران اتفاقی تأثیرگذار و کامل‌کننده اهداف هنر و تجربه است که درنهایت به نفع کلیت سینمای ایران است. این جشنواره شاید بتواند همزمان اهداف چند جشنواره دیگر را هم به عهده بگیرد. قسمت مثبت تشکیل این جشنواره، مستقل بودن جریان انتخاب و داوری این فیلم‌ها از جریان پرهیاهو و نمایشی جشنواره فیلم فجر است که ترکیبی غریب از مطالبات فرهنگی و اقتصادی سینماگران و مطالبات سیاسی و مدیریتی دولت‌هاست که نتیجه آن جایزه سیمرغ دوشخصیتی و دوگانه جشنواره است که در سینمای ایران، هم معتبر است و هم دولتی، هم دوست‌داشتنی است و هم حرف‌وحدیث به‌حق یا به‌ناحق بودنش را در بعضی دوره‌ها پشت سر خود دارد. سیمرغ، هم تأثیر مثبت بر سینما دارد و چهره‌های شاخص سینما را در یک سال نشان می‌دهد و هم بعضی سال‌ها آدرس غلط و دولتی به سینما می‌دهد که اتفاق ناخوشایندی است. همه اینها سی‌وچهار سال است که تکرار می‌شود و آنچه مهم است سودی است که این جشنواره می‌تواند برای سینمای ایران داشته باشد. ولی امسال علی رغم بی‌نظمی همیشگی جشنواره فجر که آینه شمعدان دبیرهای هر دوره است شاهد دیده  شدن دو فیلم  اولی درخشان در تقسیم سیمرغ‌ها بودیم؛ «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» که اتفاق بسیار مهمی است و نشان  می‌دهد سینمای کهنه ایران نه تنها فهمیده که نیاز به پوست اندازی دارد بلکه وارد عمل هم شده و با دادن جوایز اصلی به این دو فیلم نشان داد که برخلاف دوره‌های قبل، قدرت تکامل دارد. از دل همین اتفاق خجسته که حاصل تلاش فیلم‌سازان جوان سینمای ایران است، می‌توان امید داشت که جشنواره هنر و تجربه به وجود آید که فیلم‌سازان جوان، دیگر این‌همه سال منتظر یک اتفاق بزرگ در سینمای ایران و فرصتی برای عرض‌اندام نمانند و هرسال قضاوتی مستقل، هنری و بی‌حاشیه بر آثار سینمایی آن‌ها انجام شود که به نفع کلیت سینمای ایران است. ختم کلام اینکه امیدوارم جایزه جشنواره هنر و تجربه فراتر از سیمرغ دوگانه جشنواره فیلم فجر باشد.

نسخه pdf شماره بیست‌سوم ماهنامه هنروتجربه