هنر و تجربه- پس از اعلام برگزاری جشنواره مستقل هنروتجربه نظرات متفاوتی – البته اغلب موافق – در گفت‌وگوهای سایت هنر و تجربه با سینماگران و منتقدان مطرح شد.در ادامه سری گفت‌و گوهایی که با سینماگران درباره برگزاری جشنواره مستقل فیلم‌های «هنر و تجربه» داشتیم، با علی قوی‌تن صحبت کردیم که او درباره جدا شدن بخش هنروتجربه از جشنواره فیلم فجر چطور فکر می‌کند و به نظر او مستقل شدن این بخش می‌تواند به رشد گروه کمک کند یا نه.

قوی‌تن که فیلم «آفتاب، مهتاب، زمین» خودش هم در گروه هنروتجربه اکران شده بود، با تاکید بر اینکه حضور بخش هنر و تجربه در دلِ جشنواره فیلم فجر اتفاق خوبی نیست، اظهار می‌کند: «اساسا جالب نیست که که در دل یک جشنواره که تندیس و جوایز مخصوص خودش را دارد، فیلم‌هایی مورد بحث قرار بگیرند که ماهیت خودشان را دارند و باید به شکل مستقل و مجزا مورد بررسی قرار گیرد.»او تاکید می‌کند که از ابتدا نباید بخش هنر و تجربه زیر مجموعه جشنواره فیلم فجر قرار می‌گرفت،چون در این صورت به عنوان زیر مجموعه و نگاه از بالا به پایین دیده می‌شود و ممکن است باعث پایین آمدن جایگاه فیلم‌های این بخش شود، در صورتی‌که فیلم‌های هنری در سطح بالاتری قرار می‌گیرند.

این کارگردان در ادامه افزود:«با این‌که برگزاری جشنوره مستقل برای گروه هنر و تجربه می‌تواند اتفاق خوبی باشد، اما حتما باید کارشناسی شود که این گروه جایگاه خودش را از دست ندهد و در یک مقام دسته چندم قرار نگیرد.»

قوی‌تن در جمع‌بندی صحبت‌هایش تاکید می‌کند: «برگزاری جشنواره‌ای مستقل برای فیلم‌های هنری و آن‌هایی که نگاه تازه و وجهه نویی دارند، خیلی اتفاق خوبی است، اما صرف برگزار کردن یک جشنواره برای نمایش برخی فیلم‌ها نباشد، بلکه سرمنشایی برای موج نویی قرار بگیرد که مردم هم این فیلم‌ها را ببینند و برای‌شان این سینما هم اهمیت پیدا کند، در غیر این صورت تنها جشنواره‌ای است که برگزار شده و ممکن است دستاوردی هم نداشته باشد.»

قوی‌تن البته معتقد است با اینکه روند گروه هنروتجربه خوب بوده، اما عملکرد این گروه را در سال اول تشکیل بهتر ارزیابی می‌کند: «تضعیف گروه هنر و تجربه از همان جشنواره فیلم فجر سال گذشته شروع شد، وقتی فیلم‌هایی که باید مورد توجه قرار بگیرند و دیده شوند، این اتفاق برای‌شان نمی‌افتد و در مقابل فیلم‌ها و آثار تجاری که به واسطه بازیگران و موضوعاتی که دارند، مخاطب خودشان را حتما پیدا می‌کنند و فروش هم دارند، در جشنواره مرکز توجه هستند، در حقیقت نباید انتظار داشته باشیم که آثار هنر و تجربه که نگاه هنری و ایده‌های تازه‌ای دارند، در بین مردم خیلی دیده شوند.»

او همچنین با انتقاد به شیوه و نحوه اکران گروه هنر و تجربه، این موضوع را یکی از دلایل ضعیف شدن گروه توصیف می‌کند« گروه هنر و تجربه اولویت اکران آثار را باید با فیلم‌هایی که مجوز سینمایی دارند، بدهد و هم‌چنین درباره شیوه زمان بندی آثار هم برنامه‌ریزی تازه‌ای را داشته باشد. چون مردم ما عادت ندارند که وقت خودشان را برای دیدن فیلمی تعیین کنند، مگر این‌که اثری سر و صدای زیادی کند، در غیر این صورت اگر مردم وقتی پیدا کنند سینما می‌روند و در این شرایط خیلی از فیلم‌های گروه هنر و تجربه ممکن است اصلا دیده نشوند. پس بهتر است که تعدادی فیلم انتخاب شوند و در مدت زمان یک ماه از صبح تا شب نمایش داده شوند.»

قوی‌تن در جمع‌بندی صحبت‌هایش تاکید می‌کند: «برگزاری جشنواره‌ای مستقل برای فیلم‌های هنری و آن‌هایی که نگاه تازه و وجهه نویی دارند، خیلی اتفاق خوبی است، اما صرف برگزار کردن یک جشنواره برای نمایش برخی فیلم‌ها نباشد، بلکه سرمنشایی برای موج نویی قرار بگیرد که مردم هم این فیلم‌ها را ببینند و برای‌شان این سینما هم اهمیت پیدا کند، در غیر این صورت تنها جشنواره‌ای است که برگزار شده و ممکن است دستاوردی هم نداشته باشد.»